۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
حیات زیر آب، برای مردم و سیاره

روز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۱۹ "زندگی زیر آب؛ برای مردم و سیاره" نامگذاری شد.

به گزارش ایمنا، مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار کرد: در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سوم مارس روز امضای وز امضای کنوانسیون‌ تجارت‌ بین‌المللی‌گونه‌های‌ جانوران‌ و گیاهان‌ وحشی‌در معرض‌ خطر انقراض‌  و نابودی به عنوان روز جهانی حیات وحش سازمان ملل متحد اعلام شد.

وی افزود: روز جهانی حیات وحش روزی برای گرامیداشت و بالا بردن آگاهی عمومی در مورد حیوانات و گیاهان وحشی جهان است. طبق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین المللی به عنوان تسهیل کننده برای پیگیری امور این روز تعیین شد. روز جهانی حیات وحش اکنون مهمترین رویداد جهانی سالانه اختصاص داده شده به حیات وحش است.

خرازیان مقدم گفت: روز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان "زندگی زیر آب: برای مردم و سیاره" جشن گرفته می شود، که با هدف ۱۴ اهداف توسعه پایدار  سازمان ملل  مطابقت دارد.

وی با اشاره به اینکه در صفحه رسمی و  شبکه جهانی این روز، امار زیستمندان  اقیانوسها  ۲۰۰ هزار گونه شناسایی شده،براورد شده است ، افزود: البته  تعداد واقعی موجودات زنده در آن  ممکن است میلیون ها باشد. به طورکلی  ارزش بازار منابع و صنایع دریایی و ساحلی حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی جهان یعنی در حدود سه تریلیون دلار در سال تخمین زده می شود.

حدود ۴۰ درصد اقیانوس در معرض انواع آلودگی 

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه معیشت بیش از سه میلیارد نفر به تنوع زیستی دریایی و ساحلی بستگی دارندف تصریح کرد:  حیات وحش دریایی،  تمدن و توسعه انسانی را  با فراهم نمودن مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع دستی و ساخت و ساز ،طی هزاران سال حمایت کرده  و موجب غنای  فرهنگی، معنوی و تفریحی زندگی انسان  به طرق مختلف شده است.

خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: ظرفیت زندگی زیر آب برای ارائه این خدمات به شدت تحت فشار قرار گرفته است، زیرا اقیانوس های سیاره  ما و گونه هایی که در آن زندگی می کنند تحت آماج تهدید ات قرار گرفته اند.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از اقیانوس‌ها به شدت تحت تأثیر تهدیداتی مانند برداشت بی رویه گونه های دریایی و انواع  آلودگی ها و  از دست دادن زیستگاه های ساحلی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند. این تهدیدات بر زندگی و معیشت کسانی که به خدمات اکوسیستم دریایی وابسته هستند به ویژه مردم جوامع ساحلی اثرگذار است.

خرازیان مقدم گفت: امسال اولین روز جهانی حیات وحش با موضوع  "زندگی زیر آب"  است که فرصت بسیار خوبی  برای بالا بردن آگاهی در مورد تنوع بی نظیر زندگی دریایی، اهمیت حیاتی گونه های دریایی برای توسعه انسانی و نحوه ی اطمینان از ادامه این خدمات به نسل های آینده است.

کد خبر 369286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.