چنارها به چهارباغ می‎آیند/ شهر به استقبال بهار می‌رود

در حالی که تنها ۱۸ روز تا آغاز سال جدید باقی مانده، شهروندان در صدد خانه‌تکانی و شهرداری مشغول مهیاسازی شهر با استفاده از تمام امکانات و تجهیزات است.

به گزارش ایمنا، اصفهان وقتی زیباتر می‌شود که علاوه بر آثار تاریخی و بی‌نظیرش، فضای شهری و سرسبزی خیابان‌ها و میادین آن هم شادابی و طراوت نصف جهان را جهانی کند، درست مثل این روزها که به همت شهرداری اصفهان در بیشتر میدان‌های شهر انواع گل‌ها و گیاهان بهاری کاشته شده و رنگ و روی شهر را دیدنی‌تر کرده است.

برای آگاهی از اقدامات در حال انجام شهرداری برای استقبال از بهار ۹۸ و مسافران نوروزی با «حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

در اسفندماه که شور و حال مردم بیشتر شده و همه در تکاپوی انجام خرید و خانه تکانی برای عید هستند، شهر اصفهان چگونه به استقبال از بهار و مسافرانی که این شهر را برای مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند می‌رود؟

با پایان یافتن فصل خزان، فصل پیدایش زیبایی‌ها شکل می‌گیرد؛ در این راستا در شهر اصفهان نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی در خصوص برنامه‌های ستاد خدمات سفر شهر هستیم، زیرا شهر اصفهان به عنوان یک جهانشهر پذیرای مسافران زیادی در ایام نوروز خواهد بود؛ بنابراین طبیعی است که ما به عنوان متولیان خدمات‌رسانی در شهر باید آن را برای مسافرانی که به اصفهان وارد می‌شوند آماده کنیم تا بتوانند از فضاهای تفریحی، گردشگری، فرهنگی و طبیعی شهر استفاده کنند.

به همین جهت از یک ماه پیش به سمت خانه تکانی شهر حرکت کردیم، در حال حاضر مدیران و کارکنان در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا زیباسازی، ساماندهی فضاهای سبز، گل‌کاری‌ها، نصب المان‌ها و طرح‌های حجمی، شستشوی تابلوها و نرده‌ها همچنین رنگ‌آمیزی جداول به بهترین شکل ممکن صورت گیرد و زیبایی خاصی در شهر ایجاد شود؛ با توجه به اینکه زیبایی‌های هر شهر در بدو ورود مسافران در ذهن آنها متبادر می‌شود و خاطره خوبی برای مسافران به یادگار خواهد گذاشت، بر این باور هستیم که کمترین گلکاری در شور و نشاط مردم تاثیرگذار خواهد بود.

برای ارتقای ظرفیت‌های گردشگری شهر چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از اقدامات مهم، معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری با هدف افزایش بازدید مسافران است؛ بخشی از مباحث گردشگری اصفهان مربوط به آثار هویتی و تاریخی شهر است که به عنوان نماد تاریخی و باستانی وجود دارد و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، اما بخش دیگر مربوط به گردشگری طبیعی شهر است که معمولاً در اختیار مدیریت شهری است؛ شهرداری اصفهان نیز تمام تلاش خود را انجام داده تا زمینه لازم را برای استفاده گردشگران و شهروندان فراهم کند؛ به عنوان مثال در مجموعه گردشگری ناژوان باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم، تله سیژ، باغ صدف‌ها و باغ پروانه‌ها مهیا شده تا در ایام نوروز آماده پذیرش مسافران و گردشگران باشد.

در کوه صفه نیز تله کابین، پارک حیات‌وحش و طبیعت با صفای این کوه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است، همچنین باغ گلها یک مکانی دیدنی و جذاب برای گردشگران خواهد بود؛ مجموعه شهر رؤیاها آماده مراجعه علاقهمندان به گذراندن ساعاتی سرشار از شادی و هیجان است؛ در مجموع تمام تلاش‌ها به کار گرفته شده تا ایام نوروز اوقات خوشی برای گردش مسافران در شهر رقم بخورد.

در چهارباغ عباسی باکس‌های بزرگی قرار گرفته که درختانی از نوع چنار در آنها خودنمایی می‌کند و برای روز درختکاری آماده شده است؟

معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان برنامه‌های ویژه‌ای را برای روز درختکاری پیش‌بینی کرده به طوری که ۲۰۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است.

البته در کنار این برنامه‌ها، برای حفظ طبیعت و درختان شهر وظیفه‌ای سنگین داریم چرا که همین درختان، سرمایه آیندگان ما به شمار می‌روند؛ در حال حاضر سه میلیون و۷۰۰ هزار اصله درخت در شهر اصفهان وجود دارد که می‌توان گفت به ازای هر شهروند حدود دو اصله درخت داریم و باید به سمتی حرکت کنیم که سرانه درختان و فضای سبز را حفظ کنیم و البته مردم برای حفظ درختان مشارکت کنند.

در چهارباغ عباسی، برنامه‌ای در نظر داریم تا بتوانیم درختانی که شهرداری در زمان اجرای پروژه مترو مجبور به جمع‌آوری آنها شد را بار دیگر به این محور پیاده راه باز گردانیم؛ در حال حاضر خوشبختانه درختان چنار چندساله تا چند روز آینده به مناسبت هفته درختکاری در چهارباغ عباسی کاشته می‌شود. برنامه‌های روز درختکاری با شعار «هر نهال، یک امید» تدارک دیده شده است؛ مدیران مناطق سه و یک شهرداری اصفهان برای زیباسازی محورهای شرقی و غربی چهارباغ عباسی برای نوروز ۹۸ اقدامات خوبی در حال انجام دارند.

امسال در ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان عمده فعالیت‌ها از ابتدای اسفندماه آغاز شده و ستاد اسکان و هدایت نیز در شش نقطه شهر از جمله ورودی آزادراه معلم در منطقه ۱۲، ورودی شمال غربی آزادراه آزادگان و دانشگاه صنعت آب و برق در منطقه دو، ورودی جاده اصفهان نجف آباد در منطقه ۹، بلوار امام رضا(ع) در منطقه ۱۵، پل راه آهن و شهر بهارستان در مناطق پنج و شش برنامه‌ریزی شده تا هدایت مسافران به محل‌های استقرار و استراحت انجام شود.

در سال‌جاری ۱۵ کمیته اجرایی در مناطق ۱۵ گانه تعیین شده که بر اساس ساختار مشخص و شرح وظایف ابلاغ شده به ارائه خدمت و آماده سازی شهر برای نوروز و فراهم کردن امکانات برای آرامش و آسایش مسافران نوروزی می‌پردازند؛ این کمیته‌ها شامل رسیدگی به شکایات، امنیت و حراست، اطلاع رسانی و روابط عمومی، قضایی و انتظامی، حمل و نقل و ترافیک، اسکان و اصناف، فرهنگی تفریحی و گردشگری، ایمنی و حوادث، کمیته پشتیبانی و اداری و منابع انسانی است.

با تشکیل کمیته‌هایی که نام برده شد، تقسیم‌بندی لازم انجام شده و ستادهای اجرایی بر اساس برنامه‌های ابلاغ شده از ابتدای اسفندماه اقدامات عملیاتی خود را در سطح مناطق آغاز کرده‌اند؛ در گام بعد عملیات اجرایی و نحوه ارائه خدمات حسب تصمیمات تعیین شده به ستادها ابلاغ می‌شود و در مرحله نهایی جمع بندی و ارزیابی تمام فعالیت‌های ستاد از ۱۷ فروردین ۹۸ انجام خواهد شد.

برای اسکان مسافران چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در نوروز ۹۸ همچون سال‌های قبل اولویت استقرار مسافران در هتل‌ها و مهمانپذیرها است، البته بیش از ۷۵۰۰ کلاس مدارس همچنین خوابگاه‌های دانشجویی و سالن های ورزشی برای استقرار سرریز مسافران پیش‌بینی شده است؛ فعالیت‌ها در حال انجام است و تلاش می‌کنیم از ۲۵ اسفندماه آماده پذیرش مسافران و گردشگران در شهر باشیم.

از شهروندان می‌خواهم بر حسب سنت دیرینه و خانه تکانی شهر کمک کنند تا با زیباسازی شهر، پاکسازی ناپاکی‌ها، نازیبایی‌ها و آلودگی‌ها به استقبال بهار برویم؛ چنانچه شهروندان پیشنهاد یا انتقادی دارند می‌توانند مراتب را با شماره تلفن‌های ۱۸-۳۲۲۴۳۲۱۶ اعلام کنند تا در اسرع زمان پیگیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 369265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.