۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
سبزترین شهرهای جهان معرفی شد

مسکو شهری با دارا بودن بیشترین فضای سبز در بین سایر شهرهای جهان در صدر جدول برترین‌ها در این زمینه قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که صحبت از باغ‌ها و پارک‌های عمومی می‌شود شهرهای بزرگ سراسر دنیا عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهند. بررسی‌های انجام شده بر ۳۴ شهر بزرگ دنیا، مسکو را با داشتن ۵۴ درصد فضای سبز در صدر جدول شهرهای جهان با بیشترین مساحت فضای سبز شهری قرار می‌دهد. پس از آن سنگاپور با ۴۷ درصد، سیدنی با ۴۶ درصد، وین با ۴۵.۵ درصد و شنژن با ۴۵ درصد فضای سبز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

مسکو

مسکو شهری است که در اطراف قلعه "کرملین" و مجموعه آسمان‌خراش‌های "هفت خواهر" که استالین پس از پایان جنگ جهانی دوم آن‌ها را بنا کرد ساخته شد. این شهر که از لحاظ جمعیت و مساحت یکی از بزرگترین شهرهای اروپا به حساب می‌آید به عنوان پایتخت روسیه و مرکز قدرت سیاسی این کشور شناخته می‌شود و دارای فضاهای سبز بسیار، مملو از باغ‌های سرسبز، جنگل‌ها، چمن‌ها و مناطق گلکاری شده است. فضاهای سبز مسکو در راستای وجود ۴۵۰ کیلومتر مربع پارک‌هایی به وجود آمده‌ است که شامل بیش از ۱۰۰ کیلومتر جنگل‌های طبیعی می‌باشد که پناهگاه گوزن‌ شمالی، آهو و گونه‌های مختلف پرندگان است. اصلی‌ترین فضاهای سبز مسکو نیز عبارتند از پارک گورکی (Gorky)، تپه‌های وارابیف یا تپه گنجشک‌ها (sparrow hills)، پارک ودنخا (VDNKh)، باغ آپتکارسکی اوگورود (Aptekarsky Ogorod) و جنگل تفریحی Izmaylovo.

سنگاپور

شهر سنگاپور شهر باغ‌ها است و دومین جایگاه در لیست برترین‌های فضای سبز را به خود اختصاص داده است. از سال ۲۰۰۸ در تلاش برای حفظ این شهر به عنوان شهری پایدار و حامی زندگی سالم، ایجاد فضاهای سبز در آن الزامی شد به طوری که حتی ساختمان‌های بلند نیز از این قاعده مستثنی نشدند و بر اساس طرح توسعه فضای سبز با پارک های کوچک احاطه شده اند.

از سویی برنامه‌ریزان شهری به منظور دستیابی به این هدف نوآوری‌هایی را ارائه کرده‌اند که شامل پیشرفت‌های جدید در قالب سقف‌های سرسبز، باغ‌های عمودی و دیوارهای پوشیده از گیاه می‌باشد. برنامه‌های انگیزشی گسترش فضاهای سبز شهری به منظور بازگرداندن فضاهای سبز از دست رفته شهر نیز بسیار موفق بوده‌ است؛ این ابتکارات شامل ایجاد فضاهای سبز در آسمان از طریق ساخت باغ‌ها و تراس‌های بلند پر گیاه است.

سیدنی

سیدنی مرکز نیو ساوت ولز است که در امتداد ساحل شرقی استرالیا واقع شده است. وجود پارک‌های متعدد از جمله هاید پارک (Hyde Park)، پارک دامنه  (Domain) و پارک پرنس آلفرد، همچنین وجود دیگر فضاهای سبز از جمله باغ گیاه‌شناسی سلطنتی که برای میزبانی از فعالیت‌های علمی و تفریحی شهرت دارد به این شهر کمک کرده است که سومین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص دهد.

وین

پایتخت اتریش دارای پارک‌ها و باغ‌های متعددی از جمله پارک اشتاد (Stadt) و باغ‌های کاخ باروک است و بنا بر آمار ارائه شده به ازای هر نفر از جمعیت یک میلیونی این شهر مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع فضای سبز وجود دارد. این امر شهر وین را تبدیل به یکی از سرسبزترین شهرهای جهان برای زندگی کرده و چهارمین جایگاه لیست حاضر را به آن اختصاص داده است.

شنژن

شنژن یکی از شهرهای مهم استان گوانگدونگ در چین و در نزدیکی هنگ کنگ قرار گرفته است. این شهر دارای فضاهای سبز گسترده است که از مجموعه پارک‌های متعدد و فضاهای باز عمومی تشکیل شده که برای پیک نیک و تفریح در اختیار همگان قرار دارد. با توجه به تأثیر این فضاهای سبز برای زدودن آلودگی‌ها، گرد و غبار و دیگر ذرات مضر موجود در هوا، وجود آن‌ها نقش مهمی در محیط زیست ایفا می‌کند. همچنین سایه‌های ایجاد شده در اثر درختان موجب پایین آمدن دمای هوا در این منطقه  می‌شود. کمک به کاهش فرسایش خاک که در نتیجه کاشت درختان حاصل می‌شود نیز می‌تواند در بهتر شدن وضعیت آبراه‌های شنژن نقش مؤثری داشته باشد.

کد خبر 369262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.