میکروفون برخی محصولات می‌تواند جاسوسی کند

غول تکنولوژی دنیا، گوگل اعلام کرده است که میکروفون سیستم‌های امنیتی "نست" که توسط این شرکت تولید شده است و به فروش می‌رسد؛ نقص امنیتی دارد و می‌تواند صدای کاربر را بدون مجوز امنیتی او انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از کارشناسان امنیت حوزه فناوری معتقدند وجود میکروفون‌ها و دوربین‌های مخفی در محصولات و تکنولوژی‌ها نقطه ضعفی برای امنیت این دسته از کالاها محسوب می‌شود، زیرا این محصولات قادر اند تا به راحتی به یک جاسوس کوچک تبدیل شوند و اطلاعات افراد را ضبط و نشر کنند.

گوگل در بیانیه‌ای مشترک با شرکت تجاری "بیزینس اینسایدر" اعلام کرده است که قرار دهی میکروفون‌های مخفی در دزدگیرهای این شرکت که تحت نظارت گوگل ساخته شده‌اند و به فروش رسیده‌اند، حماقتی باورنکردنی در عرصه تکنولوژی است.

این اشتباه گوگل و شرکت تجاری مذکور سبب شده تا بسیاری از کاربران سیستم‌های امنیتی "بیزینس اینسایدر" نادانسته در معرض خطر افشای اطلاعات مربوط به حریم خصوصی قرار گیرند.

گوگل در بخشی از این بیانه مشترک گفته است: "میکروفون موجود در دستگاه‌های ما هرگز به عنوان یک راز در نظر گرفته نشده است و باید در مشخصات فنی (کاتالوگ دستگاه) ذکر می‌شد که دستگاه نست دقیقاً تا چه حد آزادی عمل ضبط صداها را دارد. این یک اشتباه آشکار از سوی ما بود. اما در صورتی که گزینه مرتبط با عمومی شدن صدا توسط کاربر فعال نشود، کاربر در معرض خطر قرار نمی‌گیرد و این مشکل تنها زمانی فعال می‌شود که کاربران روی گزینه مرتبط کلیک کنند."

قابل توجه است که اهمیت دادن به مسائل امنیتی محصولات حوزه تکنولوژی از سال‌های پیش از این ماجرا آغاز شده است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های مختلف برای جاسوسی از مردم به محصولات و لوازم برقی آشپزخانه هم رحم نمی‌کنند و ممکن است هر یک از لوازم آشپزخانه جاسوسی در اختیار یک سرویس اطلاعاتی باشند.

همچنین کیت انریت، مدیر ارشد امنیت اطلاعات گوگل در سپتامبر گذشته، به کمیته بازرگانی سنا گفت که این شرکت اشتباهاتی را در حوزه مسائل مربوط به حریم خصوصی مرتکب شده است و به نظر می‌رسد ماجرای نست نیز یکی از همین اشتباهات امنیتی فاحش گوگل باشد.

کد خبر 369238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.