نظارت مجریان ذی‌صلاح بر ساخت و ساز در گلپایگان

گلپایگان- رییس سازمان نظام مهندسی گلپایگان گفت: ساختمان‌های دارای زیر بنای ۶۰۰ متر مربع مجریان ذی صلاح خواهند داشت این قانون در استان اصفهان مغفول مانده بود اما از فروردین ماه سال ۹۸ به صورت پایلد اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، رضا اشراقی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی توانمند و یک ابزار برای شهرداری و شورای شهر و ادارت دولتی فعالیت دارد، اظهار کرد: ۲۰۰ نفر مهندس با تجربه در رشته‌های عمران، معماری، تأسیسات برق و مکانیک و نقشه برداری در سازمان نظام مهندسی گلپایگان عضو هستند که حدود ۱۳۰ نفر آنها پروانه اشتغال به کاردارند.

رییس سازمان نظام مهندس گلپایگان خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، تنفیذ مربوط به حقوق مشاغل در بخش‌های ساختمان و شهرسازی، تأمین موجبات اعتلای نظام مهندسی در کشور، ترویج اصول معماری و شهرسازی، رشد آگاهی عمومی و بالابردن کیفیت خدمات نظام مهندسی و نظارت بر حکم اجرای خدمات و ارتقا دانش فنی صاحبان حرفه از اهداف نظام مهندسی است.

گلپایگان در یک منطقه با خظر نسبی قرار دارد

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای حادثه خیز است که شاخص ترین آن زلزله و فرونشست زمین است، افزود: از نظر تقسیم بندی پهنه زلزله در کشور، گلپایگان در منطقه‌ای با خطر نسبی متوسط تقسیم بندی شده است.

اشراقی گفت: تصور مردم این است که مهندسان نظام مهندسی تنها مسؤولیت اجرای ساختمان تا پایان ساخت را دارند اما مهندسان نسبت به ساختمانی که بر  مراحل ساخت آن نظارت داشته‌اند در طول مدت بهره‌برداری که عمر مفید ساختمان است،  نسبت به آن تهد دارند و همین امر کیفیت را تضمین می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندس گلپایگان اظهار کرد: پراکندگی جمعیت در سه شهر گلپایگان و گوگد و گلشهر و ۵۲ روستا باعث ایجاد یک کار پر حجم و پر مسؤولیت برای دفتر نظام مهندسی شده است.

خدمات در روستاها  با ۶۰  درصد تعرفه استان

وی افزود: با توجه به صنف‌های موجود و فرسودگی بافت‌های روستایی و افرادی که مشکل اقتصادی دارند و به سرپناه نیاز داشتند، نظارت ساخت منازل در دستور کار نظام مهندسی قرار گرفت و در این زمینه جلساتی با بخشدار و دهیاران برگزار شده است که در نتیجه آن خدمات در روستاها  با ۶۰  درصد تعرفه استان صورت می‌گیرد که در برابر مسؤولیتی که مهندسان دارند ناچیز است.

اشراقی تصریح کرد: یکی از مواردی که در قانون نظام مهندسی برای کنترل ساختمان مورد تأیید قرار گرفته است استفاده از مجریان ذی‌صلاح در بخش ساخت و ساز است.

وی افزود: سال آینده ساختمان‌های دارای زیر بنای ۶۰۰ متر مربع توسط مجریان ذی صلاح اجرا شود تا دیگر هر فردی اقدام به ساختمان سازی نکند و انبوه سازان نیز به باید به اداره راه و شهرسازی مراجعه، و پروانه انبوه سازی دریافت کنند، در استان اصفهان این قانون مغفول مانده بود اما از فروردین ماه سال ۹۸  به صورت نمونه اجرا می‌شود.

افزایش ساخت و ساز در گلپایگان

وی با بیان این‌که در سال جاری تا کنون در سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و روستاها ساخت مسکن نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است، افزود: در سال جاری برای ۱۴۰۰ واحد مسکونی پروانه صادر شده است، ۳۵۰ واحد تجاری در زیر بنای ۱۲۰ هزار متر مربع احداث شده است، تعرفه خدمات مهندسی با توجه به تورم امسال و سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 369235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.