فردا بررسی جزئیات بودجه تبریز آغاز می‌شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سال گذشته تصویب بودجه به خردادماه رسید که مجبور شدیم بودجه را به صورت یک دوازدهم تصویب کنیم؛ اما این بار اگر مشکل خاصی پیش نیاید بررسی بودجه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

محمدباقر بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص بودجه سال ۹۸ شهرداری تبریز اظهار کرد: هفته گذشته کلیات بودجه سال آینده شهرداری تبریز به مبلغ دو هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان به تصویب رسید که ۵۰ درصد آن عمرانی و ۵۰ درصد دیگر مربوط به بخش جاری است؛ البته این درصدها در بررسی‌های کارشناسی و در کمیسیون‌ها تعیین شده و ممکن است در طرح تفصیلی درصد آن تغییر کند.

وی با بیان اینکه از روز یکشنبه بررسی جزئیات بودجه را آغاز می‌کنیم، افزود: سال گذشته تصویب بودجه به خردادماه رسید که مجبور شدیم بودجه را به صورت یک دوازدهم تصویب کنیم؛ اما این بار اگر مشکل خاصی پیش نیاید بررسی بودجه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تحقق بودجه را تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: بودجه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته آن افزایش داشته و میزان آن دو هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان بود که براساس پیش‌بینی‌ها نهایتا ۷۰ درصد آن تا پایان سال محقق می‌شود اما سال آینده میزان بودجه نسبت به امسال با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

وی بودجه سال آینده را از لحاظ واقعی بودن بهتر از سال گذشته معرفی کرد و ادامه داد: بودجه را با هدف حفظ وضعیت موجود چه در بخش عمرانی چه در بخش جاری و نیز تکمیل پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارد، پیگیری خواهیم کرد با این وجود بعید می‌دانم منابع مالی چندانی برای توسعه باقی بماند.

بهشتی با بیان اینکه هزینه تکمیل قطار شهری به دلیل آنکه حجم بسیار بالایی داشته و تامین آن از توان بودجه سال آینده خارج است، از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود، اضافه کرد: قطار شهری تبریز سه خط دارد، تاکنون برای خط سوم هیچ اقدامی انجام نشده است؛ برای خط یک آن نیز در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان هزینه شده و اگر بخواهیم این خط را که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل کنیم، به هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام دغدغه شورای شهر این است که شهرداری تبریز چشم‌انداز بلند مدت داشته و در چهارچوب برنامه پنج ساله توسعه شهری بودجه خود را طرح ریزی و مسیر حرکت آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: رویه شهرداری‌ها همواره رفتن به سمت شهر فروشی بوده چون برای شهرها منبع درآمد پایداری را نمی‌توان درنظر گرفت بنابراین برای تقلیل سهم شهرفروشی در بودجه، درآمدهای پایدار را در چهارچوب عوارض محلی تعریف کرده‌ایم، هرچند که باز هم شهر فروشی اجتناب ناپذیر است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تلاش کرده‌ایم که از تغییر کاربری‌ها ممانعت کنیم و در این راستا با همکاری استانداری تعداد تغییر کاربری در بخش فضای سبز کاهش یافته و حتی در برخی موارد این تغییر کاربری‌ها را به‌صورت معکوس انجام داده و زمین‌هایی که مسکونی یا تجاری بودند را تبدیل به فضای سبز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر باید شهرداری را برای به‌کارگیری مناسب‌تر نیروهای انسانی تحت فشار قرار دهد، ادامه داد: شهرداری تبریز مانند بسیاری از شهرداری‌های دیگر با پرسنل اضافی روبه‌رو است درحالی که نمی‌توان دست به تعدیل این نیروهای اضافی زد بنابراین باید برای این نیرو وظیفه اضافی‌تر تعریف شود.

بهشتی تصریح کرد: پروژه‌های مقبر الشعرا و میدان آذربایجان از جمله پروژه‌های نیمه‌کاره و بزرگ تبریز است و تکمیل تمام پروژه‌های نیمه کاره شهر حداقل تا پنج سال آینده به طول می‌انجامد.

کد خبر 369222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.