کسی درباره CFT و پالرمو از رفراندوم هراسی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در موضوع CFT و پالرمو کسی از برگزاری رفراندوم هراسی ندارد ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده اند اصل همه پرسی موضوعیتی ندارد زیرا هم اکنون مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی این لوایح است.

به گزارش ایمنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رییس جمهوری بیان کرده که شورای نگهبان موافقت خود را به سی اف تی و پارلرمو اعلام کرده این موضوع را تایید می کنید، اظهار کرد: من هم این را شنیده ام البته یک تسامحی در حرف های ایشان بود، زیرا پالرمو و سی اف تی با ایرادات ارجاع شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه میان مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد این لوایح به مجمع رفت. در پالرمو اشکالات محتوایی شورای نگهبان برطرف شده بود، اما اشکالات هیات نظارت همچنان باقی بود و براساس قانون اساسی ما آن ایرادات را به عنوان ایراد شورا ارسال کردیم، بنابراین، این ایرادات با اختلافی شدن نظر شورا و مجلس در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است.

وی افزود: در مورد سی اف تی نیز ایرادات عمده ما برطرف نشده و آن هم در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید برخی خواستار برگزاری رفراندوم برای لوایح سی اف تی و پارلرمو شده‌اند، آیا موافق آن هستید که کدخدایی پاسخ داد: کسی از رفراندوم هراسی ندارد، اما تا مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند اصل همه پرسی موضوعیتی ندارد. هم اکنون این لوایح در مجمع در حال بررسی است.

در ادامه خبرنگاری درباره هزینه تبلیغاتی انتخابات از کدخدایی سوال کرد که وی پاسخ داد: لایحه جامع انتخابات که تمامی موارد مربوط به انتخابات را در بر می گیرد بعد از اصراری که در چند سال گذشته برای رسیدگی به این موضوع داشتیم مجلس و دولت در قالب طرح ها و لوایحی در این باره مشغول به کار هستند که امیدواریم این موضوع در این طرح ها و لوایح برای اصلاح قانون انتخابات اعمال شوند.

وی یادآور شد: البته هنوز در مرحله ابتدایی این موضوع قرار داریم شاید بررسی آن به بررسی سال آینده موکول شود، اما این موضوع در مجلس در حال بررسی است در مورد رجال سیاسی نیز ما رسما موارد آن را اعلام کردیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید درباره برخی تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات اعتراضاتی به شورای نگهبان وجود دارد شورا چه پاسخی به این اعتراضات می دهد؟

کدخدایی پاسخ داد: شورای نگهبان طبق قانون وظیفه قانونی خود را انجام می دهد و وقتی وظیفه قانونی ما است باید آن را انجام دهیم و افکار عمومی نیز آن را قبول می کنند، مگر اینکه برخی ها قانون را قبول نداشته باشند.

در ادامه خبرنگاری در مورد توئیت اخیر کدخدایی در مورد نظارت استصوابی است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت از وی سوال کرد و گفت اصلاح طلبان انتقاد زیادی به توئیت شما و این موضوع داشته اند. آیا شورای نگهبان نباید موضوع نظارت استصوابی را حل کند، که کدخدایی پاسخ داد: ما از هر پیشنهادی که در این موضوع ارائه شود فارغ از گروه و جناحی که آن پیشنهاد را ارائه کند استقبال می کنیم و هراسی از حرف حسابی نداریم.

وی گفت: ما نشست هایی نیز با برخی از افراد داریم مشروط بر اینکه حرفشان حسابی باشد وقتی هر روز و در هر هفته در سه نوبت صبح، ظهر و شب علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می کنند گاهی اوقات هم شورای نگهبان باید پاسخی داشته باشد آن توئیت هم حداقل پاسخ به برخی افراد بود که مطالبشان را هر روز تکرار می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اگر مجلس در لایحه جامع انتخابات رای به حذف نظارت استصوابی بدهد با توجه به اینکه شورای نگهبان معتقد است نظارت موثر همان نظارت استصوابی است آیا این تبصره به تایید شورای نگهبان خواهد رسید، افزود: اجازه دهید نمایندگان این کار را انجام دهند و نمی توان از پیش اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی به کجا رسیده است، عنوان کرد: طبق قانون شکایت باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود و بنده فعلا آخرین پیگیری را در این باره نداشته ام که این شکایت شورای نگهبان به کجا رسیده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه در لایحه جامع انتخابات به نظر می رسد دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات است و دست شورای نگهبان در انتخابات را کاملا بسته است و موضوع هیات نظارت بر انتخابات از دست شورا خارج شده است، تصریح کرد: این موارد در قالب لایحه و طرح به مجلس ارائه می شود بنابراین هر لایحه و طرحی در حد پیشنهاد است و تا زمانی که تصویب مجلس نرسد نمی توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم، بعد از اعلام نظر مجلس شورای نگهبان در این باره اعلام نظر می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره لایحه جامع انتخابات و تجمیع آن با طرح استانی شدن انتخابات چیست، گفت: مدت هاست که پیگیر این موضوع هستیم، اما بنده نمی توانم در این باره اعلام نظر کنم ای کاش مجلس و دولت زودتر از این به فکر اصلاح قانون انتخابات می افتادند امیدوارم مجلس زودتر تلاش کند تا این لایحه به انتخابات آینده برسد.

منبع: ایرنا

کد خبر 369199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.