سهم عمده محیط زیست در بودجه‌ سال ۹۸/ تخصیص بودجه برای مرکز کاهش آسیب تکرار شد

سهم محیط زیست در بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان می‌تواند مرهمی بر زخم آلاینده‌های زیست محیطی در این شهر باشد و با تحقق ۸۰ درصدی این بودجه می‌توان گفت که موفق عمل کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۲ مهر ماه سال جاری و در پنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بود که برای نخستین بار با توجه به دغدغه‌های محیط زیستی و اجتماعی تیم مدیریت شهری اصفهان در دوره پنجم، راه‌اندازی کمیسیون تخصصی امور اجتماعی و محیط زیست در شورای  شهر کلید خورد تا این کمیته با استفاده از افراد متخصص و توانمند در این حوزه مسایل و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی شهر اصفهان را اولویت بندی و برای بهبود شرایط در این دو حوزه برنامه‌ریزی کند.

امروز با گذشت حدود شش ماه از  فعالیت این کمیسیون و با توجه به تصویب نهایی کلیات بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان با کوروش محمدی، رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر دقایقی را در خصوص اولویت‌های تعریف شده در این کمیسیون برای بودجه سال آینده به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

به طور کلی شورای شهر چه اهدافی را در بودجه سال آینده دنبال کرده است؟ سهم کمیسیون اجتماعی و محیط زیست در آن چگونه است؟

بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش را تجربه کرده و توجه به ابر پروژه‌ها در کنار هزینه‌های جاری، خصوصیت بارز آن است.

پروژه مترو که از چند سال گذشته آغاز شده و رینگ حفاظتی که به وسیله آن مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست و نیز تردد خودروهای سنگین یا دیزلی در سطح شهر کاهش می‌یابد، دو ابر پروژه اصفهان در سال آینده خواهد بود.

نگاه ویژه‌ای که مدیریت شهری به موضوعات تفریحی و انگیزشی داشته سبب شده موضوع پل هفتم بر روی زاینده‌رود مطرح شده و پیشنهاد ایجاد اقامتگاه تفریحی و گردشگری نیز داده شود.

ردیف بودجه محرومیت‌زدایی که پیش از این در مناطق در نظر گرفته می‌شد برای دوری از فضای فرمالیته و سوری سابق بود اما در این دوره این موضوع در اختیار معاونت شهرسازی قرار گرفت تا فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی را با نظارت خود برنامه‌ریزی کند بر این اساس مناطقی که دچار محرومیت هستند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند که به تازگی شاهد کلنگ‌زنی چند پروژه در منطقه ۱۴ بودیم.

استقلال کمیسیون اجتماعی در شورای شهر باعث شد تا برای نخستین بار بودجه‌ای برای ردیف‌های مستقل در حوزه اجتماعی پیش‌بینی شود.

با تلاشی که کمیسیون اقتصادی داشت روند مناسبی در بهینه‌سازی مصرف بودجه اتفاق افتاد که حتی روند بودجه نویسی متفاوتی را تجربه کردیم؛ امیدوارم این اقدامات در سال‌های آینده دنبال شود تا معایب ساختاری که در سیستم بودجه‌ریزی وجود دارد، برطرف شود. بودجه سال ۹۸ محرک خواهد بود یعنی می‌تواند در شهر موج ایجاد کند.

بحث تأمین آب که در سال گذشته تبدیل به یک معضل شده بود، در شورای شهر چگونه پیگیری می‌شود؟

امسال با یک همت جهادی در شهرداری و به خصوص سازمان پارک‌ها توانستیم از بحران خشکی درختان و فضای سبز عبور کنیم؛ در این خصوص نگاهی ویژه به موضوع آب داشته‌ایم و با مجوز شورای شهر، شهرداری اجازه مشارکت در شرکتی که قرار است با همکاری فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی برای ساماندهی و احیای زاینده رود فعالیت کند، ورود پیدا کند.

معتقدم اقدامات عجولانه برای انتقال آب به اصفهان درست نیست؛ چند مسیر برای انتقال آب به زاینده‌رود پیشنهاد شده است، در یک مسیر می‌توان مستقیم آب را از بندرعباس و خلیج فارس به اصفهان آورد یا راه ارزان‌تر اینکه آب خلیج فارس را به کارون انتقال داده و به همان میزان از کارون از طریق تونل‌ها آب به اصفهان منتقل شود که اگر این طرح مدنظر قرار گیرد، باید تبعات اجتماعی و چالش‌های سیاسی و منطقه‌ای آن را کاهش داد.

راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آبی که از زاینده رود به یزد منتقل شده و مصوبه قانونی هم دارد، در زاینده رود باقی بماند و در تأمین هزینه و اعتبارات لازم برای لوله‌کشی و انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد، کمک کنیم.

با آنکه در زمینه انتقال آب به اصفهان شرکت‌های متعددی طرح‌های خود را ارائه داده‌اند اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری کلانی اتفاق خواهد افتاد، هر طرحی که اجرا می‌شود، نباید منجر به خسارات محیط زیستی، مالی و ازدست رفتن منابع استان شود.

با این وجود فعالان محیط زیستی معتقدند که این انتقال‌ها به زیست بوم خلیج فارس و مسیر انتقال تا اصفهان آسیب زده و نوعی دستکاری محسوب می‌شود.

در قسمت شمال اصفهان نیز تراکم جمعیتی زیاد منجر به استفاده بیشتر از آب شده و فاصله زیاد آن ناحیه از زاینده رود سبب فرونشست زمین شده است که این فرونشست منجر به مسدود شدن ذخیره‌گاه‌های طبیعی آب اصفهان می‌شود که معضلات جدی و غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

حجم آب زاینده‌رود هم به اندازه‌ای است که می‌تواند آب شرب بهره‌برداران را تأمین کند و هم به قدری است که زاینده رود را زنده و جاری نگه دارد اما برخی اقدامات و سوء مدیریت‌ها باعث وضع کنونی شده است.

مشکل دیگر این است که هرکدام از بهره برداران خود را مستحق و مالک زاینده‌رود می‌دانند و این حق را برای سایرین قائل نیستند، درحالی‌که باید به زاینده‌رود نگاهی ملی داشته باشیم زیرا این رودخانه یک میراث ملی برای تمام کشور است.

اگر زاینده رود خشک شود تنها اصفهان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی آسیب نمی‌بیند؛ تالاب گاوخونی اگر آسیب ببیند، ذرات معلقی که از آن بلند می‌شود که بر استان‌های قم، سمنان و تهران اثرگذار خواهد بود و سیر مهاجرت‌ها به سمت استان‌های همجوار زیاد می‌شود. بنابراین معضلات اصفهان به عنوان یک کلانشهر مؤثر می‌تواند روی روند سلامت اجتماعی کشورسایه بیندازد.

زاینده رود یک منبع عظیمی از ویژگی‌های زیست محیطی، شامل گونه‌های مختلف زیست بوم‌ها، پرندگان و آبزیان است که همه آن‌ها در کنار مراتعی که در حاشیه رودخانه هستند، منابع و میراث ملی ما محسوب می‌شوند.

همچنین باید توجه داشت، با توجه به اینکه در مسئله زاینده‌رود چهار استان خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد به‌صورت مستقیم بهره‌برداری می‌کنند و ذینفع هستند و هر تصمیمی در شورای عالی آب یا دولت گرفته می‌شود، یکی از این استان‌ها احساس ناامنی می‌کند، در کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر، کارگروه ویژه‌ای برای آب تشکیل داده‌ایم تا به دنبال ایجاد تعامل با چهره‌های اجتماعی و مدنی فعال در این استان‌ها باشد و حساسیت مردمی کنترل و نگاه منفی آنان را کاهش دهد.

برخی افراد برای جلب توجه همگانی، اظهار نظرهای غیرکارشناسی یا اقدامات مغایر با مصوبات و تصمیمات قانونی انجام می‌دهند و این مطلب باعث تحریک بخش هیجانی جامعه شده و تنها برای افراد سودجو دارای نفع است.

با توجه به آلاینده بودن برخی مشاغل درون شهری، چه برنامه‌ای برای ساماندهی آنان وجود دارد؟

یکی از مباحثی که در بودجه با سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری مورد برسی قرار گرفته، موضوع ساماندهی مشاغل آلاینده است؛ در بودجه سال ۹۸ سازمان میادین، برنامه ساماندهی مشاغل به گونه‌ای پیش بینی شده که این مشاغل به خارج از شهر منتقل شوند؛ این فرایند برای بسیاری از صنوف اتفاق می‌افتد اما مشکلی که وجود دارد برخی از این صنایع به نوعی سبقه تاریخی و ریشه‌ای در اصفهان دارد مانند برخی از صنایع دستی که در بافت تاریخی شهر وجود دارد.

شاید چنین مشاغلی در برخی شهرها آلاینده صوتی قلمداد شود اما در اصفهان آهنگ زندگی است به معنای آن است که شهر زنده است و صدای هنر در آن جاری است.

یا به‌طور مثال نمی‌توان مشاغل بازار هنر اصفهان را به این بهانه به جای دیگر منتقل کرد، زیرا این بازار به عنوان یک بازار سنتی و اصیل در موضوع صنایع صنف طلافروشان و زیورآلات در بین مردم شناخته می‌شود.

انتقال این مشاغل ردیف بودجه‌ای خیلی زیادی می‌خواهد و از طرفی نیاز به همراهی خود صنف نیز احساس می‌شود چون واکنش آن‌ها به این امر بسیار مهم تلقی می‌شود.

با این وجود آن دسته از مشاغل که آلایندگی هوا را برای شهر به دنبال دارند یا ایجاد ترافیک می‌کنند و یا برای اهالی آن محل سبب مشکل می‌شوند با جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی توسط سازمان میادین به خارج از شهر منتقل خواهند شد.

انتقال پایانه‌های مسافربری نیز شامل این اطرح می‌شوند؟

پایانه‌های مسافربری نیز مانند مشاغل مزاحم شهری باید به خارج از شهر منتقل شوند؛ توسعه افقی و فیزیکی شهر باعث شده این‌ فضاها امروز به عنوان بخشی از شهر محسوب شوند و سبب تجمع خودروها و ترافیک سنگین در مجاورت خود شوند.

در سال ۹۸ بعید است که پایانه‌ها را بتوان به بیرون از شهر منتقل کرد چون نیاز به بودجه زیادی دارد اما برای مشاغل و صنوف دیگر برنامه‌ریزی شده است و امیدوارم جذب بخش خصوصی برای این انتقال‌ها هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

آیا نمی‌توان برای تسریع در روند انتقال این مشاغل و مراکز الزامی تعیین کرد؟

شهرداری را می‌توان به عنوان یک بازوی فرهنگی در شهر محسوب کرد زیرا نهادی خدماتی فرهنگی است نه نهاد انتظامی؛ از طرفی هرکدام از این‌ها مالکین خصوصی اموالشان هستند با مجوزهای قانونی کار می‌کنند، بنابراین باید حس مسئولیت اجتماعی آن‌ها تقویت شود تا نسبت به این انتقال‌ها ترغیب پیدا کنند.

مرکز آسیب‌های اجتماعی چه سهمی از بودجه ۹۸ را به خود اختصاص داده است؟

پیش‌بینی ما این بود که این مرکز تا نیمه اول سال ۹۷ راه‌اندازی شود با این حال در بودجه سال ۹۸ نیز سه میلیارد تومان برای مرکز کاهش آسبیب‌های اجتماعی تخصیص داده شده و امیدوارم تا نیمه سال آینده این مرکز به بهره برداری برسد.

استاندار اصفهان نیز بر تکمیل این پروژه تاکید کرده و امیدوارم این عزم جدی باعث کاهش آسیب‌های موجود در شهر شود.

به‌طور کلی در بودجه سال آینده تا چه حد به متاطق حاشیه‌ای توجه شده است؟

در اصفهان ۹ منطقه حاشیه‌ای وجود دارد و امسال تمرکز ویژه بر روی این مناطق داشته‌ایم؛ در گام اول راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری و توسعه ملی را با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در چهار منطقه شهرداری اصفهان در دستور کار داریم که در شش ماهه اول سال آینده ایجاد خواهد شد.

همچنین به دلیل آسیب‌پذیر بودن مناطق حاشیه‌ای، این دفاتر تسهیل‌گری که توسط وزارت کشور مدیریت می‌شود در سال‌های آینده در سطح تمام متاطق حاشیه‌ای افزایش خواهد یافت.

تیم‌های کارشناسی فعال در این مراکز بر روی حوزه آسیب‌ها تمرکز کرده و برای پیوند دادن حاشیه‌ها به شهر، افزایش سطح تعلق شهروندی این مناطق و ارتقای منزلت مناطق حاشیه‌ای تلاش خواهند کرد. با توجه به اینکه پیش از این اعتبارات ویژه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی نداشته‌ایم، این اقدامات نشان از نگاه ویژه به مناطق حاشیه‌ای شهر است.

در دفاتر تسهیل‌گری به زنان سرپرست خانوار نیز توجه ویژه‌ای می‌شود؛ عمده زنان آسیب پذیر در حاشیه‌ها ساکن هستند بنابراین به دنبال تسهیل در گسترش مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار هستیم در این راستا با شرکت‌های تعاونی و خیریه‌ها نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم.

با کمک کمیته امداد و استفاده از تسهیلات شهرداری و سایر دستگاه و خیریه‌هایی که در این زمینه فعال هستند، می‌توان در جهت ایجاد شغل و توانمندی زنان سرپرست خانوار، خودکفایی آنان قدم برداشت.

نگاه زیست محیطی شدرای شهر به موضوع حمل و نقل در کدام بخش‌های بودجه وجود دارد؟

در بودجه سال ۹۸ هم در خصوص بهینه‌سازی و جایگزینی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی هم بر زیرساخت‌های حمل ونقل پاک مانند دوچرخه تاکید داشته‌ایم؛ ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و ترویج فرهنگ دوچرخه و پیاده روی نیز مورد توجه خواهد بود.

سال گذشته به دنبال پرداختن به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی نیز بودیم که به دلیل هزینه‌های زیاد آن توفیق چندانی پیدا نکردیم.

همچنین با سرمایه گذارانی که حاضر هستند نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد کنند مذاکره کرده‌ایم اما در توافقات بینابین و قیمت برقی که قرار است به سیستم تزریق کنند، کمی اختلاف وجود دارد.

با این وجود معاونت شهرسازی ملزم شده که افرادی که ساختمان‌های خود را مجهز به پنل خورشیدی می‌کنند از تسهیلات خاصی برخوردار شوند؛ این گامی است که می‌تواند به عنوان شروع برداشته شود.

همچنین به معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز برای مسیر حدفاصل خیابان دوطبقه امام خمینی (ره) تاکید شده که حمل و نقل پاک را مدنظر قرار دهد و برای مسیرهایی که امکان آن وجود دارد اتوبوس‌های برقی تهیه شود که این هدف در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ارز به نتیجه نرسید.

تأکید ما بر کاهش خودروهای تک سرنشین است که مردم بتوانند از خودروهایشان استفاده تک سرنشین برای رفتن به سرکار نکنند.

چه پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده‌است؟

در این زمینه به دنبال آن هستیم که منابع آلاینده را بشناسیم چون نمی‌دانیم منابع آلودگی چیست چرا که هنوز مطالعه جامع و علمی روی این مباحث انجام نشده است.

در این راستا از دو یا سه سال گذشته پژوهش‌ها آغاز شده که به دلیل عدم تأمین اعتبارات هنوز کامل نشده است؛ پژوهش و مطالعه درباره ذرات معلق برعهده دانشگاه صنعتی اصفهان است و دانشگاه اصفهان نیز مطالعه مربوط به انتشار آلاینده‌ها را در دست انجام دارد.

نتایج این دو مطالعه تا خرداد ماه اعلام می‌شود تا بتوانیم در حوزه‌های تأثیرگذار و متولی برنامه‌ریزی‌های مناسب را انجام دهیم.

خط تولید موتور سیکلت‌های برقی به کجا رسید؟

کارخانه ۵۰۰ دستگاه موتور سیکلت برقی را برای تحویل، آماده دارد اما در این میان دو مشکل وجود دارد یکی اینکه برای موتورسیکلت‌های بنزینی که الان در شهر وجود دارد چه تصمیمی بگیریم؛ نمی‌توانیم به کسی که موتور سیکلت‌های برقی را خریداری می‌کند بگوییم هردو موتور سیکلت را نگه‌دار بنابراین نخست باید برای موتورسیکلت‌های بنزینی تصمیمی گرفته شود.

به دنبال راهکاری هستیم که بتوان موتور سیکلت‌های برقی را برای شهر درست تعریف کرد و نیاز مادی و مالی شهروندانی که قرار است موتورسیکلت‌ها را جایگزین کنند تأمین شود؛ این موضوع با مشارکت بخش خصوصی باید انجام بشود که هنوز این اتفاق نیفتاده است و علت اینکه موتورسیکلت‌ها هنوز نیامده است.

در نهایت پیش‌بینی شما درباره تحقق بودجه سال آینده چند درصد است؟

اگر ما ۸۰ درصد بودجه را محقق کنیم به نظر من گام خیلی بلندی برداشته‌ایم و شک نکنید که شهر متحول می‌شود یعنی تحولاتی که پیش بینی کرده‌ایم در شهر اتفاق می افتد؛ پیش بینی من این است که ما در تحقق بودجه موفق خواهیم بود.

بعید است تحقق بودجه شهرداری کلان شهرها به صدرصد برسد هرچند گاهی نیز این اتفاقات می‌افتد ولی در بدترین حالت ممکن امیدوارم ۸۰ درصد را بتوانیم محقق کنیم.

کد خبر 369178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.