پالرمو در مجمع/ مترو سواری در اصفهان

شکست معامله گر در هانوی، نامه اصلاح طلبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو راهی یارانه ارزی و وضعیت متروی اصفهان از مهمترین عناوین خبری امروز شنبه- ۱۱اسفند ماه -روزنامه های کشور بود.

 به گزارش ایمنا، امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سومین جلسه پیاپی لایحه پالرمو را در دستور کار خود دارد، لایحه‌ای که دو بار تصمیم‌گیری درباره آن به تعویق افتاده است؛ در هر دو مورد نبود فرصت کافی برای طرح مباحث توسط مخالفان لایحه و پاسخ دادن به آنها از سوی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس دلیل تعویق تصمیم‌گیری عنوان شده بود.

روزنامه‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان با انتشار یادداشت‌ها و سرمقاله‌هایی که حمایت تلویحی و صریح از تصویب لوایح مرتبط با FATF از آنها استنباط می شود در شماره های امروز خود فرصت ابراز دیدگاه موافقان این لوایح و آخرین تلاش ها برای تصویب آن در مجمع را فراهم کرده و با مطرح کردن کلیدواژه «همه پرسی» درباره این موضوع امکانی جدید برای برون رفت از پیچیدگی تصویب یا عدم تصویب این لوایح در مجمع را مطرح کرده اند. با این حال روزنامه‌های منتقد دولت و مخالفان پیوستن ایران به FATF در گزارش هایی با این همانی این کنوانسیون با برجام و ربط دادن آن به شکست مذاکرات اخیر کره شمالی و آمریکا خبر از عدم تصویب احتمالی این لایحه در مجمع داده اند.

 روزنامه ایران صفحه نخست خود را به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای لایحه پالرمو و سی اف تی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«مجمع کدام «مصلحت» را تشخیص می‌دهد» روزنامه ایران در ادامه افزود: چطور طیف مخالفان، این لوایح را زمانی که تصویب آنها توسط آقای جلیلی که دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود مورد تأکید قرار گرفت، مخالف منافع و امنیت ملی ندانسته بودند؟ در همین حال این سؤال مطرح است که کدام شرایط و سازوکار در این موضوع باعث مسائل ادعایی چون خلع سلاح سپاه، به خطر افتادن امنیت ملی، افشای اطلاعات محرمانه کشور و... می‌شود؟ آیا این مسائل صرفاً برای ایران است و اگر نیست آن کشورهای پر شماری که این مسأله را پذیرفته‌اند چطور متوجه این خطر و نگران امنیت ملی خود نشده بودند؟ ضروری است که مخالفان FATF به موازات طرح دیدگاه‌ها و سؤالات خود، این پرسش‌ها را نیز پاسخ دهند.

 روزنامه آرمان امروز نیز  در صفحه نخست خود به بررسی نامه اصلاح طلبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رفع تردیدهای احتمالی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«FATF را به همه پرسی بگذارید»  این روزنامه در ادامه افزود: لایحه کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و اعضای این مجمع در جلسات اخیر درباره تصویب یا رد این لوایح هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. پس از نتیجه‌گیری اعضای مجمع تشخیص مصلحت نسبت به این لوایح، جلسات مجمع برای دو لایحه دیگر یعنی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) شروع به فعالیت می‌کنند.تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در آستانه بررسی لایحه پالرمو در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اعضای آن نامه نوشتند و تاکید کردند: عدم عضویت در FATF به منزله دادن فرصت به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای شکل‌دادن به اجماع جهانی دیگری علیه جمهوری اسلامی در جهت مشروعیت بخشیدن به تحریم‌های نامشروع کنونی آنان است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود پیرامون نامه اصلاح طلبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت و گو با «داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه، نشست و در تیتر یک امروز خود آورده است:«خودتحریمی نکنیم»؛ قنبری در ادامه افزود: «نکته‌ای که مخالفان از توجه به آن غافلند این است که مقررات کنوانسیون پالرمو جزو مقررات عام بین المللی است که تقریبا همه کشورهای دنیا به آن پیوسته‌اند و عدم الحاق و پذیرش آن، تبعات و محدودیت‌هایی را به‌همراه دارد».

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که، در این نامه اصلاح‌طلبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است که «عدم عضویت درآن به معنای منزوی کردن ایران و پذیرش اختلال در مناسبات جمهوری اسلامی با ۱۸۰ کشور جهان خواهد بود، نظر شما دراین باره چیست، گفت: «بله این سخن درستی است و اگر ما نیز به این کنوانسیون نپیوندیم ایران را به انزوا خواهیم برد و به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی این فرصت را می‌دهیم که علیه ایران مواضع شدیدتری اتخاذ و تحریم‌های سنگین‌تری اعمال کنند. در نتیجه این دو، کم کم ایران منزوی خواهیم شد»

 روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به دیدار رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«کره شمالی از برجام عبرت گرفت فریب آمریکا را نخورد» کیهان در ادامه مدعی شد:ماجرای شکست مفتضحانه آمریکا در مذاکرات هانوی، ضربه مهلک جدیدی به این کشور وارد کرد و این اتفاق بر همگان آشکار کرد که واشنگتن مولفه‌های قدرت سخت و نرم را یکی یکی از دست می‌دهد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، که علیرغم شان نازل کشورش در جهان، غرور و اعتماد به نفس کاذبش را همچنان حفظ کرده است، در مذاکره با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، چیزی جز شکست و تحقیر عاید آمریکا نکرد و دست خالی به واشنگتن بر گشت.

روزنامه ابتکار گزارش امروز  خود را به مبحث پر پیچ و خم مترو اصفهان اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«مصائب متروسواری در اصفهان» ابتکار در ادامه با اشاره به حذف میدان نقش جهان از نقشه مترو افزود:نزدیک به ۱۷ سال از زمان آغاز به‌کار ساخت قطار شهری در اصفهان می‌گذرد. قطاری که قرار بود با برقراری ۳ خط، شمال را به جنوب، شمال شرقی را به غرب و جنوب را به غرب اصفهان متصل کند. خط اول قطار پس از ۱۵ سال در آخرین روزهای سال ۹۶ با گذرش از زیر چهارباغ عباسی، برخورد با پایه‌های سی‌وسه پل و عبور از زیر زاینده‌رود به طور کامل تکمیل شد تا فصل جدیدی برای ساخت خط ۲ و ۳ متروی جنجالی اصفهان باز شود؛ فصلی که عبور از زیر مناطق تاریخی اصفهان ازجمله میدان نقش جهان را در برنامه داشت. ۹ اسفند ۹۷ پس از یک سال وقفه از زمان بهره‌برداری کامل از خط یک، عملیات اجرایی خط ۲ مترو اصفهان آغاز شد، اما برخلاف انتظار میدان نقش جهان اصفهان از مسیر این قطار شهری حذف شد.

 روزنامه وطن امروز نیز  بعد از گذشت چندین روز از استعفا و بازگشت محمد جواد ظریف به وزارت امور خارجه امروز نیز صفحه نخست خود را به اثرات این استعفا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «هدیه به دشمن!» روزنامه وطن امروز در ادامه افزود: دقایقی پس از آن استعفای عجیب محمدجواد ظریف، یکی از سایت‌های طرفدار او متن یک پیامک از سوی ظریف را منتشر کرد. ظریف در پاسخ به این سوال که دلیل استعفایت چه بوده؛ گفت انتشار عکس‌های دیدارهای بشار اسد در تهران و غیبت وی در  این دیدارها باعث می‌شود تا او دیگر اعتباری در دنیا نداشته باشد. این را سایت نزدیک به ظریف منتشر کرد و قاعدتا نمی‌توان چندان به آن استناد کرد، با این حال اما درباره یک چیز می‌توان با قطعیت نظر داد و آن این است که استعفای عجیب و بی‌محل او آن هم همزمان با سفر اسد به تهران، چنان انتقادات را در کشور نسبت به او برانگیخت که حالا از هر تریبونی از اقدام خلاف منافع ملی او انتقاد می‌شود تا بحران اعتبار ظریف به‌خاطر سوءتدبیر در ماجرای برجام، حالا تبدیل به  «بی‌اعتباری» شود.

 روزنامه خراسان نیز صفحه امروز خود را به سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«مجلس در دو راهی یارانه ارزی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که طرح اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است، از دستور کار امروز مجلس برای بررسی این طرح خبر داد و گفت: استمرار پرداخت ارز یارانه ای و گران شدن کالاها قابل قبول نیست.  اهمیت این طرح از آن جا ناشی می شود که اختصاص یارانه ارزی برای تامین کالاهای اساسی در ماه های گذشته که با هدف ثابت ماندن قیمت این کالاها اجرا شد. وی خاطر نشان کرد:بر اساس گزارش هفته پیش بانک مرکزی کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تامین شده بودند در خرده فروشی‌ها ۷۰ درصد گران‌تر از قیمتی که باید به دست مردم می‌رسید، فروخته شده است.

 روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به نحوه تقسیم ۱۴ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سرنوشت ارزپاشی در ۹۸» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: نمایندگان مجلس چه سرنوشتی برای تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی رقم خواهند زد؟ پیش از این نمایندگان به حذف تبصره مربوط به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار با قیمت ۴۲۰۰ در سال آینده، رای ندادند، اما در عین حال با اصل این تبصره نیز مخالفت کردند. از این رو تبصره مورد اشاره به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد تا درخصوص سرنوشت آن چاره‌اندیشی شود. به نظر می‌رسد نمایندگان به دنبال راه سومی برای این موضوع هستند.... از قرار معلوم نمایندگان در بودجه سال آینده باید تصمیم بگیرند با سیاست ارزپاشی که اهداف ضدتورمی‌اش زیر سوال است و موقعیت رانتی آن به شدت افزایش یافته چگونه برخورد کند؟

 روزنامه مردم سالاری امروز  صفحه نخست خود را به جلسه‌ سرنوشت‌ساز امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام  اختصاص داد  در تیتر یک خود نوشت:«FATF در انتظار تصمیم مجمع تشخیص» مردم سالاری در ادامه افزود:جلسه‌ای سرنوشت‌ساز  امروز که مخالفان و موافقان آن تمام تلاش خود را برای به کرسی نشاندن حرفشان از مدت‌ها قبل شروع کرده‌اند؛ از ارسال پیامک‌های مشکوک تا نامه‌نگاری برای جلب نظر اعضای مجمع.

هفته گذشته کارگروه اقدام مالی در جلسه‌ای که در پاریس برگزار شده بود اعلام کرد مجدداً و برای ششمین بار، مهلت ایران جهت تصویب لوایح مرتبط با این کارگروه را تمدید کرده تا ایران انتظاراتش را در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی برآورده کند». اشاره مستقیم این نهاد بین‌المللی به تصویب و اجرای لوایح پالرمو و CFT در ایران است.

این دو لایحه که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی هستند. لایحه پالرمو در ۳ جلسه فشرده در مجمع تشخیص بررسی شده است، اما حجم نظرات و دیدگاه ها به قدری بود که زمان به جمع بندی مباحث و رأی گیری نهایی منجر نشده است. در آستانه جلسه چهارم، روز گذشته یکی از اعضای مجمع بار دیگر از احتمال به تعویق افتادن رای‌گیری سخن گفته بود. در آستانه جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته استا که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار نیست و پس از تعیین تکلیف پالرمو، نوبت به این لایحه خواهد رسید.

روزنامه جمهوری اسلامی  در صفحه نخست امروز خود به سخنان محمد جواد ظریف در چهارمین همایش «بررسی شیوه‌های دستیبابی به مرجعیت علمی»در دانشگاه علوم پزشکی تهران  پرداخت در تیتر یک خود به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان نوشت:«با تصمیمات درست، هزینه مقاومت کشور در برابر دشمن را کاهش دهیم» این روزنامه  در بخشی از سرمقاله امروز خود نیز با عنوان «تجربه‌ای که نباید تکرار شود» نوشت: اساس اندیشه و تدبیر اولیه این بود که از توان و ظرفیت نیروهای مسلح در سالهای پس از جنگ، برای سازندگی و توسعه صنعتی استفاده شود. هدف این بود که این ظرفیت عظیم آماده برای خدمتگزاری که از سازماندهی، انضباط و ظرفیت مهندسی و اجرائی بالائی برخوردار است، در طرح‌های زیربنائی و بزرگ کشور به کار گرفته شود تا بلکه طرحهای بنیادی با شتاب و دقت نظر بیشتری انجام شود و در عین حال منبع درآمدی هم برای نیروهای مسلح باشد. این استراتژی اگر به درستی هدایت، نظارت و سازماندهی می‌شد، بسیار موثر، مطلوب و هوشمندانه بود ولی به تدریج ابتکار عمل از دولتها سلب شد و در آن دوره تاریک ۸ ساله، با خلط مبحث، جای کارفرما، مجری، ناظر،‌ کارفرما و پیمانکار به کلی عوض شد به صورتی که امروزه کنترل اوضاع در برخی از موارد به کلی از دست مراکز تصمیم گیرنده خارج شده و مجموعه‌های مختلف با روی آوردن به «مدیریت جزیره‌ای» به گونه‌ای عمل می‌کنند که نوعی «دولت در دولت» را به وضوح در ذهن عناصر هوشیار و کارآشنا، تداعی می‌کند.

کد خبر 369155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.