۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
محیط زیست را دریابیم!

محیط‌ زیست به عنوان سرمایه ملی متعلق به نسل امروز و آینده است و همچون امانتی ارزشمند در دستان ماست، ودیعه‌ای که نیازمند حفاظت و صیانت همگانی است. این پیوند انسان و طبیعت دارای تاریخچه طولانی به قدمت خلقت بشر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، جهان زنده زنجیره حیاتی باور نکردنی است که نابودی یک حلقه آن بدون کیفر و پیامدهای جبران ناپذیر نمی‌ماند .محیط زیست و تنوع زیستی در آن به عنوان ثروتی زنده و دارای حیات در کشورهای مختلف جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است به طوری که حفاظت و صیانت از آن تنها مسئولیت و وظیفه یک سازمان و نیروی خاص محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان تکلیف آحاد مردم جامعه و یک وظیفه فردی و اجتماعی ارزیابی می‌شود و فرهنگ‌سازی و آموزش در این مسیر ضرورتی فراموش نشدنی است که بی توجهی به این موضوع ‌آینده را از نفس کشیدن محروم می‌کند.

شهرستان تیران‌وکرون یکی از مناطق مهم در حوزه محیط زیست به ویژه عرصه طبیعی است که نیازمند حفاظت و حراست ویژه بوده که چنین اقدام گسترده‌ای به تنهایی توسط سازمان محیط زیست کارساز نیست و باید عزم عمومی و مشارکت همگانی ایجاد شود و همه افراد این شهرستان دغدغه ویژه‌ای داشته باشند و با نگاه ویژه مانع از تخریب و خسارت افراد بی توجه به محیط زیست و یا سود جو بشوند.

محیط زیست نباید طعمه بهره‌برداری اقتصادی شود

مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با اشاره به ظرفیت طبیعی و پاک تیران‌وکرون اظهار کرد: محیط زیست نباید طعمه بهره‌برداری اقتصادی و صنعتی شود.

وی با بیان اینکه شهرستان تیران‌وکرون از مناطق پاک و سبز استان اصفهان به شمار می‌رود، افزود: نه تنها باید این ظرفیت مهم و طبیعی با هدف بهره برداری اقتصادی از بین نرود بلکه باید سرمایه گذاری ویژه‌ای برای این حوزه شود و صنایع آلاینده مدیریت و توسعه صنعتی جای خود را به دیگر عرصه‌ها از جمله گردشگری بدهد.

فرماندار تیران‌وکرون ادامه‌ داد: محیط زیست در تیران‌وکرون یک سرمایه مهم به شمار می رود و نیازمند مشارکت همگانی و تدوین برنامه جامع برای حفظ و حراست آن است که در این حوزه مردم مشارکت خوبی داشته اند، اما در این میان نیاز به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت هدفمند و انسجام یافته احساس می‌شود.

وی به توسعه تجهیزات برای حفاظت محیط زیست نیز اشاره کرد و بی‌توجهی به محیط زیست و مناطق حفاظت شده را عاملی برای از بین رفتن زیست بوم‌های طبیعی و زیستگاه های جانوران این منطقه عنوان کرد.

حججی تصریح کرد: باید برای حفظ و حراست این مناطق مشارکت همگانی باشد و پیش بینی تجهیزات از جمله لوازم آتش نشانی و بالگرد برای مواقع بحرانی صورت گیرد.

مسئول حفاظت از محیط زیست تیران و کرون از نبود تشکل مردم نهاد در این حوزه انتقاد کرد و افزود: البته مشارکت مدنی در حفاظت محیط زیست یکی از سوابق درخشان این شهرستان است.

تیران وکرون سازمان مردم نهاد محیط زیست ندارد

مهدی صادقی، مدیر حفاظت از محیط زیست تیران و کرون در این باره به ایمنا اظهار کرد: در این شهرستان تشکل مردم نهاد در حوزه محیط زیست تشکیل نشده و نیازمند تاسیس چنین نهادهایی برای افزایش مشارکت عمومی در این عرصه است.

وی با بیان اینکه تشکل مردم نهاد زیست محیطی نیاز است، افزود: مردم برای تشکیل چنین نهادهایی برای حراست از مراتع و اراضی ملی همکاری کنند و باید فعالیت‌های پراکنده در این عرصه مدیریت و منجسم شود.

 مدیر حفاظت محیط زیست تیران و کرون با بیان اینکه محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از محیط زیست و این مناطق گسترده حفاظت شده نیست، خاطرنشان‌ کرد:  برای حفاظت از محیط زیست، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی به مشارکت عمومی و هم‌افزایی بین بخشی نیاز دارد که سمن‌ها این اتفاق را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه این شهرستان سابقه درخشانی با احداث دو پاسگاه برای حفاظت از محیط زیست در حوزه مشارکت مردمی دارد، گفت: برای رونق این دسته فعالیت‌ها و انسجام بخشی به آن نیاز به تشکیل نهادهای مدنی است.

فراهم نبودن تجهیزات پیشرفته برای مقابله با بحران

مدیر حفاظت از محیط زیست تیران‌و کرون با اشاره به برخی بی‌توجهی‌ها و عوامل نامشخص در وقوع آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان یادآور شد: تجهیزات پیشرفته برای مقابله با بحران از جمله آتش سوزی در محیط زیست تیران‌وکرون فراهم نیست.

وی ادامه‌داد: هنگام آتش سوزی و حریق باید اقدامات سریع و به موقع برای خاموشی آتش انجام و از پیشرفت آن جلوگیری شود که حداقل امکانات در این منطقه وجود ندارد و در شرایط بحرانی گذشته بالگردهای هوانیروز و همچنین مردم برای پیشگیری از گسترش آتش سوزی همکاری داشته‌اند، اما در کل باید تجهیزات محیط زیست و پاسگاه‌های این شهرستان به امکانات پیشرفت در این حوزه تکمیل شود تا در صورت حادثه تنها مشکل رفع حادثه باشد نه فراهم کردن وسایل برای رویارویی با حادثه.

عرصه گردشگری نیازمند فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست است

جمعیت گردشگران جوان دالانکوه تیران از جمله سازمان‌های مردم نهاد جوانان در بخش گردشگری است که در این شهرستان فعالیت‌هایی در حفظ و حراست از محیط زیست هم دارد و دبیر این مجموعه بر این باور است که گردشگری با محیط زیست پیوندی ناگسستنی دارد پس باید همکاری و هماهنگی بین این دو عرصه وجود داشته باشد.

خاطره قاری، دبیر تشکل مردم نهاد گردشگران جوان دالانکوه تیران با بیان اینکه عرصه گردشگری نیازمند فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست است، افزود: بی‌توجهی به محیط زیست و تخریب آن در هنگام سفر و گردشگری علاوه بر تخریب محیط زیست به عرصه گردشگری نیز صدمه می زند.

وی ادامه‌ داد: سمن‌ها با برنامه‌های فرهنگی با تنویر افکار عمومی برای حفظ محیط زیست باید تلاش کنند چرا که جمع آوری زباله در محیط زیست و اقدامات مردمی برای حفظ و حراست محیط زیست نقش مهمی در حفظ و حراست محیط زیست دارد.

دبیر تشکل مردم نهاد گردشگران جوان دالانکوه تیران تاکید کرد: آنچه فراگیری و گستردگی محیط زیست تیران وکرون را حفظ می‌کند عزم همگانی و مشارکت عمومی است که البته به صورت پراکنده این اقدامات انجام می‌شود، اما چالش این حوزه نبود انسجام و همکاری گسترده است.

کد خبر 369133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.