سیگار عامل ۱۲ نوع سرطان/صداهای بدن نشان از بیماری است

تاثیر گیاه تنباکو در درمان دیابت و آرتروز، برنامه سازمان غذا و دارو برای کاهش مصرف مواد آسیب رسان، درمان فوری سردرد در خانه و راه‌های مصرف کمتر چربی‌های اشباع شده را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس بررسی و شواهد علمی بین المللی اعلام شده و مردم باید از مصرف سیگار بشدت خودداری کنند. در ۴۰ سال گذشته در آمریکا ۵۲ درصد مردم سیگار مصرف می‌کردند اما در این مدت با اقدامات انجام شده استعمال سیگار در این کشور به ۲۸ درصد رسیده است.

استعمال این ماده دخانی سبب ابتلا به ۱۲ نوع سرطان و همچنین باعث تشدید بیماری‌های تنفسی می شود.سرطان‌های ریه، معده، مثانه، خون، روده بزرگ و لوزالمعده از جمله سرطان‌هایی است که فرد براثر استعمال سیگار دچار آنها می شود البته سرطان ریه را بالاترین میزان ابتلا به سرطان براثر مصرف سیگار اعلام کردند زیرا دود سیگار مستقیم وارد ریه می‌شود و آسیب جدی از جمله سرطان به این عضو بدن می‌زند.

مصرف دخانیات در ایران خیلی بالاست و این روند هم رو افزایش است، در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون نفر ایرانی به سیگار و قلیان معتاد هستند. در قرن بیستم حدود ۱۰۰ میلیون نفر براثر مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند و اگر در پیشگیری انجام نشود در پایان قرن بیست و یکم شاهد مرگ و میر بیش از یک میلیارد نفر در جهان خواهیم بود.

 صداهای بدن نشان از بیماری است

بدن صداهایی تولید می کند که گاه ادامه دار یا موقتی هستند. برخی از این صداها طبیعی اند اما برخی دیگر در صورت ادامه دار بودن از حالت عادی خارج شده و ممکن است علامت بروز مشکلی در سلامتی باشند. بهتر است به صدای بدن تان با دقت بیشتری گوش فرا دهید و از آنها رمزگشایی کنید.

صدای تلق و تلوق مفاصل که با درد همراه است: همه ما با صدای تلق و تلوق یا خرت خرت مفاصل در حین راه رفتن یا نشستن و برخاستن آشنا هستیم. این صداها معمولاً مربوط به تمام مفاصل بوده و در نتیجه یک حرکت ساده ایجاد می شود. بنابراین در حالت عادی نیازی نیست خودتان را نگران این صداها بکنید.

اما اگر بیش از ۴۵ سال سن دارید یا ورزش های سنگین انجام می‌دهید و صدای تلق و تلوق مفاصل با درد همراه است و حتما به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این صداها و درد علامت وجود مشکلات مفصلی مانند آرتروز باشد.

صدای سوتی که از ریه ها بلند می شود: صدای سوتی که در حین تنفس بلند می شود می تواند ناشی از تنگی مجاری تنفسی باشد. اگر در حین دم یا بازدم از ریه‌هایتان صدای سوت می شنوید ممکن است مجاری هوایی فوقانی تان تنگ تر شده باشد. در این صورت صدا به سختی از این مجاری عبور می‌کند و صدای سوت به گوش می‌رسد.

در هر حال این صدا غیرعادی است و ممکن است نشان دهنده وجود عفونت ریوی، آسم یا برونشیولیت (التهاب نایژک ها) باشد. برونشیولیت یک بیماری رایج در کودکان زیر دو سال است.همچنین زمانی که کودکی یک جسم خارجی را بلعیده باشد، در هر دم و بازدم صدای سوت ایجاد می شود. در نتیجه حتما باید به پزشک مراجعه شود.

صدای شبیه سوت که از بینی شنیده می شود:اگر سرما نخورده اید و بینی تان کیپ نیست اما در عین حال صدای سوت از بینی تان به گوش می رسد. این صدا معمولاً با کوچکترین سرماخوردگی یا برونشیت تشدید می شود. این صداهای مداوم ناشی از موانعی مانند پولیپ است که در داخل بینی شکل می گیرند. اگر این صدای سوت به طور مداوم ادامه داشته باشد حتماً به متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید تا علل و عوامل آن بررسی شود.

سکسکه ناتمام و کلافه کننده‌: سکسکه یک واکنش تنفسی غیرقابل کنترل و پدیده ای رایج و کمابیش بی‌خطر است. اما در برخی موارد نادر، سکسکه می تواند علامت تحریک عصب واگ(طولانی ترین عصب مغزی) یا عصب فرنیک باشد. در واقع وجود یک تومور ممکن است باعث تحریک عصبهای مجاور شود. در این صورت نیز سکسکه بروز می کند و اگر با علائم دیگری مانند احساس درد در ناحیه شکم یا معده، مشکلات گوارشی و غیره همراه باشد باید جدی گرفته شود.

تلق و تلوق استخوان فک: استخوان فک بی دلیل به تلق و تلوق یا خرت خرت نمی افتد. این مسئله می تواند ناشی از مشکلی در ناحیه مفصل فکی-گیجگاهی باشد.اگر این صدا با علائم دیگری مانند درد در ناحیه یک یا دو مفصل فک تحتانی، صدای سوت یا وزوز در گوش، محدودیت باز شدن دهان، فلج صورت، میگرن، سرگیجه و سردرد و غیره همراه باشد جدی است. اگر با چنین علائمی مواجه هستید به جراح دندانپزشک یا متخصص جراحی دهان و فک و صورت مراجعه کنید.

صدای وزوز یا تپش که در گوش می‌پیچد: سوت زدن گوش معمولا نگران کننده نیست. اما گاه صدای وزوز گوش نشان دهنده عملکرد غیرعادی مجاری شنوایی است. در واقع ممکن است این صداها از یک تروما و ضربه صوتی، بیماری منییر (بالا رفتن فشار گوش داخلی و ایجاد سرگیجه) یا دیگر بیماری های مربوط به گوش ناشی شوند. بنابراین لازم است حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

علاوه براین اگر به طور مرتب از گوشتان صدای طپش قلب می شنوید بیشتر به سلامتی تان اهمیت دهید. احساس چنین صدایی می‌تواند علامت وجود رگی در مجاورت گوش باشد که در معرض گشاد شدن یا فشارخون بالا قرار دارد. در این صورت باید فشار خون را اندازه گیری شده و از نظر وجود ناهنجاری عروقی مورد بررسی قرار بگیرید.

شکمی که قار و قور می‌کند: برخلاف موارد قبلی که شنیدن برخی صداها باعث ایجاد نگرانی می شد در این خصوص تولید نشدن صدای قار و قور شکم نگران کننده است.چون می تواند علامت وجود انسداد کامل یا مختصر در روده باشد که مانع از عبور گازها و مدفوع می‌شود. این مشکل علاوه بر عدم دفع مدفوع و گاز اغلب با استفراغ و گرفتگی عضلات شکمی نیز همراه است.

خر و پف شدید: خر و پف های شدید و پر سروصدا می تواند نشان دهنده سندرم آپنه خواب باشد. در اینصورت در حین خواب تنفس فرد به مدت چند ثانیه قطع می شود.اگر خر و پف با مسائلی مانند قطع تنفس در حین خواب (با گفتن اطرافیان)، بیداری های مکرر شبانه، کسالت و خستگی در طول روز، سردردهای صبحگاهی، مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز باشد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

دلایل  سیاهی و پف اطراف چشم چیست؟

تیرگی دور چشم یکی از عارضه‌های پوستی است که در زیر پلک‌های پایین مردان و زنان بروز می‌کند، اغلب به صورت یک نیم دایره تیره زیر چشم دیده می‌شود و بسیاری از افراد علت آن را ناشی از پیری می‌دانند اما خانم ها، چون به زیبایی پوست اهمیت زیادی می‌دهند اغلب از تیرگی دور چشم گلایه دارند.

بر اساس نظر متخصصان سالمندان، افرادی که دارای سابقه ژنتیکی دارند و تیره پوستان بیشتر در معرض ابتلا به تیرگی پوست دور چشم هستند.

خستگی نیز می‌تواند یک توضیح منطقی برای بروز تیرگی در دور چشم باشد و این قبیل تیرگی‌های دور چشم که به دلیل خستگی بروز می‌کنند، نگران کننده نیستند و به مراقبت پزشکی نیاز ندارند چرا که با استراحت، چشم فرصت پیدا می‌کند به حالت طبیعی خود بازگردد و عوارضی، چون تیرگی دور چشم در این صورت از بین خواهد رفت.

همچنین بی‌خوابی نیز می‌تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشمان شما شود و پف و سیاهی پوست دور چشم در این صورت سراغ افراد می‌آید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند بدن شما را به تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه که رنگ پوست شما را تعیین می‌کند) تشویق کند و نور خورشید بیش از حد مخصوصا برای چشم می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه در اطراف پوست چشم شود.

پیری طبیعی پوست یکی دیگر از علل رایج تیرگی پوست دور چشم محسوب می‌شود، با افزایش سن پوست سست‌تر می‌شود همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ الاستیسیته کاهش می‌یابد و به دنبال آن رگ‌های خونی تیره زیر پوست قابل رویت هستند و ناحیه زیر چشم‌های شما را تیره می‌کنند.

تماشای تلویزیون یا خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر می‌تواند موجب بروز سیاهی و پف و پیری پوست دور چشم شما شود، زیرا در این صورت به چشم شما فشار وارد می‌شود و این فشار می‌تواند عروق خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند که در نتیجه، پوست اطراف چشم شما تیره‌تر به نظر می‌رسد.

از دست دادن آب بدن یک علت رایج بروز تیرگی و پف پوست دور چشم شما محسوب می‌شود، بدن شما هنگامی که مقدار مناسب آب دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشم شروع به خشن شدن می‌کند و دور چشم شما تیره می‌شود.

سابقه خانوادگی نیز در بروز تیرگی و پف پوست دور چشم شما نقش دارد، این عارضه می‌تواند یک موضوع ارثی باشد،در این صورت از اوایل دوران کودکی تیرگی یا پف پوست دور چشم دیده می‌شود و ممکن است در آینده این عارضه از بین برود یا تشدید شود.

همچنین به نظر متخصصان بیماری تیروئید نیز می‌تواند عامل بروز تیرگی و پف پوست دور چشم باشد.

تاثیر گیاه تنباکو در درمان دیابت و آرتروز

به گفته محققان، گیاه تنباکو دارای یک پروتئین ضدالتهابی است که می تواند قدرت درمانی قوی ای در درمان مشکلاتی نظیر دیابت نوع۲، سکته، زوال عقل و آرتروز داشته باشد.

تیمی از محققان دانشگاه وسترن اونتاریو کانادا از گیاه تنباکو برای تولید مقدار زیادی پروتئین انسانی موسوم به Interleukin ۳۷ (IL-۳۷) استفاده کردند؛ این پروتئین به طورطبیعی در کلیه انسان در مقادیر کم تولید می شود.

تونی جونیکار، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: "این پروتئین یک تنظیم کننده عالی التهاب در بدن است و در مدل های کلینیکی مشخص شده که در درمان بیماری های التهابی و خودایمنی موثر است."

وی در ادامه می افزاید: "کلیه انسان پروتئین IL-۳۷ را تولید می کند، اما آنقدر کافی نیست که ما را از مشکلات التهابی در امان نگه دارد."

درحالیک مشخص شده است پروتئین IL-۳۷ در مدل های حیوانی موفق بوده است، اما استفاده بالینی آن محدود است چراکه تولید آن در مقادیر زیاد پرهزینه است. در حال حاضر این پروتئین به مقدار بسیار کم با استفاده از باکتری E. coli تولید می شود و بسیار هم پرهزینه است.

اما طبق نتایج این مطالعات، تولید این پروتئین از گیاه تنباکو می‌تواند بسیار مقرون به‌صرفه باشد. به گفته محققان، می‌توان به آسانی با ایجاد تغییراتی در تنباکو به تولید پروتئین موردنظر در مدت دو هفته رسید.

برنامه سازمان غذا و دارو برای کاهش مصرف مواد  آسیب رسان

مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان غذا و دارو، ترویج تغذیه سالم است البته ترویج غذای سالم حتما به معنی مصرف نوعی غذای خاص نیست بلکه در هر غذایی باید نمک، چربی، قند  در حد مجاز باشد که سلامتی مردم به خطر نیافتد.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو برنامه هایی برای کاهش مصرف نمک، چربی و قند و اسیدهای چرب ترانس و اشباع دارد و برای فراگیر شدن این برنامه ها و مشارکت مردم در اصلاح الگوی مصرف و ترویج تغذیه سالم، باید از ظرفیت ارزشمند نهادها و افراد دارای محبوبیت در جامعه استفاده شود.

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برای آگاهی دادن به مردم جهت اطلاع از میزان چربی، نمک و قند موجود در محصولات غذایی، نشانگرهای رنگی از سال ها پیش تعبیه شده که همانند چراغ راهنما دارای رنگ های سبز، زرد و قرمز است و مردم را راهنمایی می کند که اگر نمک یک فرآورده غذایی قرمز باشد بدانند که میزان نمک آن بالا است و در مصرف نمک و یا قند و چربی در طول روز، مدیریت کنند.

راه‌های مصرف کمتر چربی‌های اشباع شده

انجمن قلب آمریکا برای محدودکردن مصرف چربی های اشباع شده راه های زیر را توصیه می کند: میوه، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، گوشت مرغ، ماهی و مغزیجات آجیلی مصرف کنید. خوردن گوشت قرمز، محصولات لبنی پرچرب و غذاها و نوشیدنیهای شیرین را محدود کنید.

روغن های گیاهی غیرهیدروژنه نظیر روغن کانولا، آفتابگردان یا زیتون مصرف کنید.

از مارگارین (کره گیاهی) به جای کره حیوانی استفاده نمایید. از مواد غذایی با برچسب "صفر گرم چربی ترانس" استفاده کنید.

دونات، کلوچه، مافین، پای‌ها و کیک ها از جمله مواد خوراکی سرشار از چربی ترانس هستند. مصرف آنها را در رژیم غذایی  خود محدود کنید.

مصرف غذاهای سرخ شده و پخته شده بازاری را محدود کنید.

درمان فوری سردرد در خانه

بسیاری از مردم هنگام مواجه با سردرد به مصرف انواع داروهای مسکن روی می‌آورند در حالی که روش‌های درمانی طبیعی با عوارض جانبی بسیار کمتر برای بهبود این قبیل دردها وجود دارد.

قهوه: بررسی‌های کلینیکی در «ایلی‌نوی» آمریکا نشان می‌دهد که کافئین نه تنها تورم و التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد بلکه از شدت سردرد نیز می‌کاهد. در یک مطالعه در همین رابطه معلوم شد گروهی که در هنگام سردرد کافئین مصرف کرده بودند، حدود ۵۸ درصد درد آن‌ها تسکین پیدا کرد.

کمپرس آب گرم و سرد: برای درمان سردردهای شدید لیفی را داخل آب گرم قرار دهید و سپس بر روی پیشانی یا پشت گردنتان قرار دهید تا ماهیچه‌ها آرام شوند. برای سردردهای میگرنی نیز می‌توانید لیفی را در آب سرد قرار دهید و آن را بر روی پیشانی‌تان بگذارید.

ماساژ:با استفاده از انگشت میانی، صورت خود را در نقاط هم‌سطح سوراخ‌های بینی خود ماساژ دهید. همچنین دو یا سه دقیقه در جهت حرکت عقربه‌های ساعت عملیات ماساژ را ادامه دهید.

آب درمانی: تجمع خون در قسمت‌های پایینی بدن از فشار رگ‌های خونی در سر می‌کاهد به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام سردرد، پاهای خود را داخل آب گرم همراه با پودر خردل قرار دهید و پس از نیم ساعت یا بیشتر پاها را از آب درآورده و خشک کنید.

زنجبیل: مصرف زنجبیل برای درمان سردردهای میگرنی توصیه می‌شود. مقداری آب و زنجبیل تازه را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید چهار تا پنج دقیقه خیس بخورد سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

هدبند: هنگام ابتلا به سردرد هدبند و یا حتی یک روسری یا باندی را دور سر خود ببندید تا از جریان خون در پوست سر کاسته شود. این کار به کاهش سردرد کمک می‌کند

کد خبر 369129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.