افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل و گیاه به‌مناسبت روز "مادر"

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از مهمترین آنها می‌توان به افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل و گیاه در یکی از مهمترین و زیباترین مناسبت‌های سال یعنی "روز مادر" اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از رخدادهای اقتصادی کشور ما افزایش‌های ناگهانی اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم در آستانه مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی است. این‌بار افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل و گیاه برای یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین روز سال یعنی روز "زن و مادر" رقم خورد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. البته رشد قیمت گل و گیاه یکی از جهش‌های قیمتی بود که در مورد اقلام مورد نیاز مردم رخ داد و مورد توجه قرار گرفت زیرا همه اجناسی که امکان داشت به عنوان هدیه یا پذیرایی این روز خریداری شود، افزایش قیمت‌های چشمگیری را تجربه کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران درباره آخرین تحولات بازار گل در آستانه روز مادر اظهار کرد: "در این ایام حجم تقاضا برای خرید گل به شدت افزایش می‌یابد، زیرا در تقویم گل فروشی‌ها روز مادر یک روز استثنایی است. قیمت گل در پی نوسان نرخ ارز و ازدیاد تقاضا برای خرید گل به مناسبت روز مادر نسبت به ۱۰ الی ۱۵ روز گذشته با افزایش چشمگیری حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازار روبرو شده است. نرخ مصوب هر شاخه گل رز ۲۰ هزار، لیلیوم ۳۰ هزار، مریم هشت تا ۱۰ هزار، داودی ۱۵ تا ۲۰ هزار، ارکیده ۲۰ تا ۳۰ هزار، آلستریوم چهار تا پنج هزار، نرگس دسته‌ای ۱۰ هزار و میخک دسته‌ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است."

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** " نشست هم اندیشی مدیریت هوشمند آب در ایران" با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه جامع علمی- کابردی و محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار شد؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این نشست با اشاره به آبخیزداری شهری گفت: با همکاری شهرداری اصفهان در حال بررسی طرح مدیریت روان آب‌های شهری هستیم که پس از بارندگی‌ها با تبخیر شدن از دسترس خارج می شوند؛ با طرح آبخیزداری شهری می‌توان از این روان آب‌ها برای  مصارف گوناگون استفاده کرد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان اصفهان نیز در این نشست اعلام کرد که اگر مدیریت مصرف آب نباشد، انتقال آب بین حوضه‌ای و استفاده از آب‌های نامتعارف بیهوده است، راه‌های متفاوت و زیادی برای مدیریت بحران در شرایط کم آبی وجود دارد که یکی از آنها انتقال آب بین حوضه ای است، این اقدام سبب می‌شود که تقاضا افزایش یابد. شیرین‌ سازی آب و استفاده از آب‌های نامتعارف راهکار دوم مدیریت بحران در شرایط کم آبی است و سرمایه گذاری نیاز دارد باید توجه داشت که اگر مصرف را مدیریت نکنیم سرمایه گذاری‌ها نیز هدر رفته است.

** "برگزاری نخستین نمایشگاه هنر- صنعت مد و لباس در اصفهان"؛ نخستین نمایشگاه هنر صنعت مد و لباس (۲۰۱۹ (Modex طی روزهای نهم تا یازدهم اسفندماه امسال با رویکرد توسعه و ارائه فرصت‌های خلاقانه در اصفهان برپا می‌شود.

 این نمایشگاه که در فضایی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار می‌شود، به ارائه توانایی‌ها و پتانسیل‌های طراحان و فعالان حوزه مد و لباس می‌پردازد تا هر چه بیشتر هنر خود را در معرض بازدید علاقمندان و عموم مردم قرار دهند.

** "برون‌سپاری خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی از سال ۹۸"؛ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام این خبر اظهار کرد: تلاش می کنیم در سال ۱۳۹۸ صندوق بازنشستگی فقط وظیفه سیاستگذاری و نظارتی داشته و خدمات رفاهی به کانون‌های بازنشستگی واگذار شود تا آن‌ها این موضوع را مدیریت کنند.

** عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید از تولیدکنندگان کالاهایی با عوارض زیست محیطی، تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان، عوارض دریافت کند، گفت: تبدیل زباله‌ها به انرژی همچون برق ضروری است.

** " اگر کسی بر رودخانه زاینده‌رود سد آبخیزداری پیدا کرد، تخریبش کند"، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: ساخت بند یا سد آبخیزداری خلاف قانون نیست زیرا برای آن‌ها مصوبه وجود دارد اما بر اساس قانون نباید بر رودخانه دائمی سد ایجاد کرد، اگر کسی بر رودخانه زاینده‌رود سد آبخیزداری پیدا کرد، تخریبش کند.

** رییس کل گمرک با اعلام اینکه در ۱۱ ماه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده و مواد پروتئینی و مرغ بوده و میانگین ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است، گفت: هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد که وجود این تعداد کانتینر کاملاً طبیعی است و در گمرک هر کالایی که وارد شود پس از اخذ مجوزها ترخیص خواهد شد.

** بر اساس آمار سال ۱۳۹۳، سهم بخش خصوصی بر اساس رویکرد مالکیت ۴۷.۳۳ و براساس مدیریت ۴۵.۷۶ بوده است. فعالان اقتصادی تاکید می‌کنند اگر سهم اقتصاد معیشتی را از درصدهای متعلق به بخش خصوصی در اقتصاد کم کنیم، درمی‌یابیم که سهم بخش خصوصی بنگاهی در اقتصاد ایران بسیار کم و چیزی در حدود ۲۰ درصد است.

** "سیلوها پر از گندم و انبارها پر از آرد است"؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود گندم و آرد گفت: گندم و آرد به اندازه کافی و با قیمت مناسب درکشور وجود دارد. سیلوها انباشته از گندم است. آرد به میزان کافی در همه استان‌های کشور وجود دارد و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از آغاز مرحله سوم رهاسازی آب از سد مخزنی بوکان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸-۱۳۹۷ خبر داد.

** گروه خودروسازی سایپا تحویل خودرو به مشتریان را در بهمن ماه به دو برابر افزایش داد. تارنمای گروه خودروسازی سایپا عصر شنبه اعلام کرد که همزمان با افزایش تولید محصول و دستیابی به رکورد تولید روزانه بیش از دو هزار دستگاه، این گروه تحویل خودروهای معوقه را با حجم دو برابری نسبت به قبل دنبال می‌کند.

** " پایش ترددها و ترافیک جاده‌ای در ایام نوروز از طریق پهبادها"؛ وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ضریب آمادگی و پاسخگویی در سفرهای نوروزی از سوی دستگاه‌های مسئول باید حداکثری باشد، گفت: پایش ترددها و ترافیک جاده‌ای در ایام نوروز از طریق پهبادها در دستور کار قرار گیرد.

** مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاوری از واردات دام سنگین برای تنظیم بازار عید خبر داد.  دام سنگین قرار است با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شود و ما مجوزهای آن را به بخش خصوصی داده ایم

** "خالی شدن جیب مردم با ارسال پیامک"؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه رسانه ملی در تبلیغات خود منافع مردم را در نظر گیرد، گفت: در حال حاضر با قرعه‌کشی‌های تلویزیونی از طریق مکانیزم کد دستوری USSD با استفاده از ستاره(*) مربع‌ها(#)، تنها جیب مردم خالی می‌شود. تبلیغات صدا و سیما در زمینه برگزاری مسابقات و قرعه کشی روی یک شرکت خاص واگذار شده است و این شرکت تمامی تبلیغات برنامه‌های تلویزیونی را به دست گرفته و آگهی‌ها در رسانه ملی انحصاری شده است.

** سه فروند هواپیمای ایرباس A319 باریک پیکر با ظرفیت تقریبی مجموع ٣٨٠ صندلی به ناوگان هواپیمایی هما اضافه شد.

** یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به‌ طرح‌های پیش‌فروش خودرو گفت: پیش‌فروش خودرو با این فرض که به کاهش قیمت‌های موجود در بازار کمک کند، عملاً بی‌تأثیر است. مدیریت دولتی منجر به وضعیت فعلی حاکم بر بازار خودرو شده است و راهکار اساسی ساماندهی بازار خودرو، تغییر پارادایم مدیریت دولت در صنعت خودرو است.

** رئیس ساتبا با اشاره به باور نادرستی که تجدیدپذیرها را انرژی لوکس می‌داند گفت که امروزه هزینه تولید برق نیروگاه‌های فسیلی به حدود هشت تا ۱۱ سنت و در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود چهار تا پنج سنت برای هر کیلووات ساعت رسیده است از این رو تولید برق تجدیدپذیرها ارزانترین روش تولید انرژی در دنیا است.

** مدیرکل گمرک اصفهان اعلام کرد: در ۱۱ ماهه امسال بالغ بر دوهزار میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال درآمد توسط گمرک اصفهان کسب و به خزانه واریز شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است .استان اصفهان با توانمندی‌های گوناگون در حوزه‌های تولیدی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی در کشور جزو مهمترین استان‌ها در زمینه صادرات کالا محسوب می شود به طوری‌که طی ۱۱ ماهه امسال بالغ بر چهار میلیون و ۵۹۳ هزار تن کالا  به ارزش دو میلیارد و  ۲۶۶ میلیون دلار  استان اصفهان به مقصد ۹۸ کشور جهان صادرات داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن دو درصد و از لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد داشته است

** مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور ۱۹ هزار و ۶۸۷ مجوز پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده تا کنون برای نوروز سال ۱۳۹۸ خبر داد و با بیان اینکه پیک پرواز نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز و تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ادامه دارد اظهار کرد: برای انجام سفرهای هوایی در نوروز امسال سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ۱۹ هزار و ۶۸۷ پرواز فوق‌العاده و برنامه‌ای برای مسیرهای داخلی وخارجی صادر کرده است. در مسیرهای بین المللی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی ۵۰۴۸ مجوز و در مسیرهای داخلی ۱۴ هزار و ۶۳۹ پرواز صادر شده است

** اس‌اندپی گلوبال پلاتز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که پالایشگاه بزرگ ژاپنی، کووسو اویل، در اوایل ماه مارس۹۰۰ هزار بشکه نفت سنگین از ایران بارگیری خواهد کرد. این درحالی صورت می‌گیرد که پالایشگاه‌های ژاپنی در تلاش هستند در طول این دوره معافیت ۱۸۰ روزه تا می‌توانند از ایران نفت بخرند.

کد خبر 369032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.