بازیگران تئاتر خیابانی باید دغدغه اجتماعی داشته باشند

مدرس نمایش خیابانی و کارگردان تئاتر گفت: اصل و فلسفه تئاترهای خیابانی اثرگذاری قوی آن در جریانات اجتماعی و سیاسی است و کماکان از این روش برای حل معضلات اجتماعی در کشورهای مختلف استفاده می‌کنند. کسانی که وارد تئاترهای خیابانی می‌شوند باید دغدغه های اجتماعی داشته باشند.

به گزارش ایمنا، کارگاه آموزشی  انتقال تجربه خیابانی در دومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در نگارستان امام خمینی و با حضور هنرمندان، هنرجویان و اساتید و علاقمندان هنر تئاتر برگزار شد.

سامان خلیلی مدرس این نشست با بیان اینکه نمایش های ایرانی مثل نقالی ، پرده خوانی، خیمه شب بازی و تعزیه به ذات خارج از صحنه است اظهار کرد: در طول تاریخ هیچ یک‌از نمایش ها روی صحنه و زیر سقف نبوده است و با این تاریخچه امروز بدنبال الگو برداری از تئاترهای خیابانی از کشورهای اروپایی هستیم.

وی سوژه یابی را مهم دانست و افزود: آنچه در تئاتر خیابانی باید مورد توجه قرار گیرد سوژه یابی است و پس از آن باید شکل اجرا برای رسیدن به سوژه یابی را بچینیم. سوژه یابی مبتنی بر احوالات روز و مسائل اجتماعی و سیاسی روز است.

این مدرس نمایش خیابانی و کارگردان برجسته با بیان اینکه نباید تئاتر خیابانی را ساده انگارانه نگریست و این نوع نگاه ضربه بزرگی بر اصل تئاتر خیابانی می‌زند ادامه داد: اصل و فلسفه تئاترهای خیابانی اثرگذاری قوی آن در جریانات اجتماعی و سیاسی است و کماکان از این روش برای حل معضلات اجتماعی در کشورهای مختلف استفاده می‌کنند. کسانی که وارد تئاترهای خیابانی می‌شوند باید دغدغه های اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: آنچه در تئاترهای خیابانی مهم باید باشد انتخاب مکان اجرا است که در انعکاس موثر آن نقش دارد .در کشورهای پیشرفته تماشاچیان تئاترهای خیابانی بدون اینکه بخواهند به عنوان بازیگر وارد صحنه می‌شوند و این در حالی که در ایران یک مرز قوی بین بازیگران و تماشاچیان وجود دارد و تنها گرداننده آن صحنه بازیگران هستند .

خلیلی با بیان اینکه نباید به تئاتر خیابانی نگاه سخیفی شود ادامه داد:  از ۲۰ تا ۲۵ سال پیش تلاش شد نگاه ساده انگار به تئاترهای خیابانی شود در صورتی که ذاتاً کار سختی است چون در مکان و بین افرادی به اجرا در می آید که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. تئاترهای خیابانی سابقه طولانی در سطح جهان‌ دارد و پایه و اساس نمایش های ایرانی نیز شکل تئاترهای خیابانی بوده است. امروز شاهد کم رنگ شدن این دسته از تئاترها هستیم و باید برای اثر گذاریی قوی آن در جریان سازی اجتماعی  اقدام به تقویت آن کنیم.

وی تئاتر کاربردی و شورایی را قابل قضاوت ندانست و افزود: تئاتر رقابت پذیر نیست و بنابراین قابل داوری نیست. در تئاتر خیابانی ادراک‌ محیطی بسیار مهم است، ادامه داد: افرادی که میخواهند وارد تئاتر خیابانی شوند باید به روز باشند و در تمام لایه های اجتماعی مردمی رخنه کنند و باید عالم به علم جامعه شناسی و فلسفه باشند .

استاد کارگاه انتقال تجربه خیابانی با بیان این موضوع که تئاتر امروز خالی از فلسفه و جامعه شناسی است و این تهی شدن تئاتر را به سمت تباهی برده، گفت: لازم است در تحلیل اثر هنری اندیشه ها را بارور سازیم. افرادی که وارد حوزه تئاتر خیابانی می‌شوند باید تحلیلگران سیاسی شوند و  آشنا به گفتمان روز باشند.

کد خبر 369002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.