مأموریت امپراطور ترسو، راند آخر پرسپولیس

سرخابی‌ها امروز – پنجشنبه ۹ اسفندماه- به مصاف رقبایشان می‌روند و امیدوارند تا بتوانند با کسب امتیاز، خود را در بالای جدول حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از امروز –پنجشنبه ۹ اسفند ماه– هفته بیستم با سوت داوران در غدیر اهواز شروع می‌شود؛ از مهم‌ترین بازی‌های روز نخست هفته بیستم می‌توان به تقابل فولاد خوزستان با استقلال تهران و تقابل صنعت نفت آبادان با پرسپولیس تهران اشاره کرد.

در ادامه به بررسی زوایای مختلف دو بازی مهم امروز (پنجشنبه) می‌پردازیم.

قطبیِ محتاط

بازگشت افشین قطبی به ایران و نشستن او روی نیمکت فولاد، تقابل او با تیم‌های بزرگ لیگ را با حساسیت‌هایی همراه کرده است؛ از بازی با پرسپولیس که تیم پیشین او به حساب می‌آمد تا حالا که قرار است رو در روی استقلالی بایستد که در زمان مربیگری‌اش در پرسپولیس همیشه با احتیاط به مصافش می‌رفت.

 افشین قطبی باید این‌بار به‌عنوان سرمربی فولاد خوزستان تیمش را مقابل استقلال به زمین مسابقه بفرستد و ثابت کند برخلاف آنچه همیشه درباره‌اش می‌گفتند، هرگز مقابل آبی‌پوشان ترسو نبوده است؛ او نخستین شکستش با فولاد را هفته گذشته مقابل نساجی متحمل شد و حالا برای بازگشت به روزهای خوب چاره‌ای جز برد ندارد.

دو قطبیِ قطبی - حجازی

افشین قطبی که در لیگ هفتم به باشگاه پرسپولیس آمد، نخستین تقابلش همراه با پرسپولیس مقابل استقلالی‌ها در حالی رقم خورد که هدایت آبی‌پوشان پایتخت را زنده‌یاد ناصر حجازی بر عهده داشت.

 شاگردان قطبی در بازی با استقلالِ حجازی در حالی که با یک گل از حریف خود عقب بودند، در ۱۰ دقیقه پایانی با گلی که محسن خلیلی، مهاجم زهردار آن‌ها زد، موفق شدند شکست در دربی را با تساوی عوض کنند.

زور قطبی به کریمی هم نرسید

قطبی همراه پرسپولیس در دربی برگشت لیگ هفتم باز هم  در شکست دادن استقلال ناکام بود. در آن بازی که هدایت استقلال را فیروز کریمی بر عهده داشت، ابتدا استقلالی‌ها با گل امید روانخواه که در بازی رفت هم گل زده بود از پرسپولیس پیش افتادند، پرسپولیسی‌ها این‌بار در همان نیمه‌ اول بازی را به تساوی یک بر یک کشیدند و در نهایت بازی با همان نتیجه یک بر یک به پایان رسید.

باز هم مساوی

آخرین تقابل افشین قطبی با استقلال در دربی باز هم به تساوی یک بر یک انجامید؛ در آن بازی ابتدا استقلالی‌ها که امیر قلعه‌نویی هدایت آن‌ها را بر عهده داشت با گل آرش برهانی پیش افتادند و بعد از آن پرسپولیسی‌ها روی پاس کریم باقری و ضربه‌ سر علی کریمی در دقیقه ۸۸ موفق شدند بازی را به تساوی بکشانند تا قطبی در تقابل با استقلال در کسب پیروزی ناکام باشد.

 نکته‌ جالب در هر سه تقابل افشین قطبی با استقلال این است که او در هر سه بازی ابتدا از آبی‌پوشان پایتخت عقب‌افتاده و بعد از آن توانسته بازی را به تساوی بکشاند؛ ولی در نهایت نه زورش به زنده یاد حجازی رسید نه به فیروز کریمی و نه به امیر قلعه نویی.

شروع دور دوم با شفر

این بازی برای استقلالی‌ها نیز مانند رقیبشان حساسیت‌های خاص خود را دارد؛ نخستین تیمی که وینفرد شفر آلمانی بعد از پیوستن به استقلال تهران در بازی با آن‌ها روی نیمکت این تیم نشست، فولاد خوزستان بود.

استقلال با هدایت شفر در بازی قبلی مقابل فولاد با نتیجه بدون گل مقابل میهمان خود متوقف شد؛ شفر در سه تقابل در لیگ برتر با فولاد خوزستان یک برد و دو تساوی به‌دست آورده و بازی امروز -پنجشنبه ۹ بهمن ماه- چهارمین مرتبه‌ای است که این سرمربی مقابل فولاد خوزستان قرار می‌گیرد.

فولادِ ناکام

در هفت تقابل آخر دو تیم در لیگ برتر فولاد خوزستان در به دست آوردن پیروزی ناکام بوده و استقلالی‌ها چهار برد به دست آورده‌اند؛ آخرین برد فولاد خوزستان مقابل استقلال به لیگ چهاردهم برمی‌گردد که فولادی‌ها با هدایت دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات آن روزهای خود، هر دو بازی رفت و برگشت را از استقلال بردند.

در ۱۴ تقابل آخر دو تیم در لیگ برتر بهترین برد استقلالی‌ها در روز درخشش مامه تیام، مهاجم گلزن این تیم به دست آمد؛ در بازی برگشت فصل گذشته در اهواز شاگردان وینفرد شفر آلمانی که در بازی رفت با نتیجه‌ بدون گل مقابل فولاد خوزستان متوقف شده بودند، توانستند در روز درخشش تیام با نتیجه‌ چهار بر یک با دو گلی که این مهاجم سنگالی برای آن‌ها زد به پیروزی برسند.

تلخ و شیرین استقلال-فولاد

بازی قبلی استقلال و فولاد که با برد پر گل استقلالی‌ها به پایان رسید، اتفاق تلخی هم به همراه داشت؛ لئوناردو پادوانی، مدافع برزیلی استقلالی‌ها در آن بازی که اتفافا در اسفند ماه هم بود، دچار مصدومیت شدیدی شد و دیگر نتوانست به میادین فوتبالی برگردد؛ پادوانی حالا به کشور خودش رفته و امیدوار است بتواند سلامتی کامل خود را در آینده به دست آورد. 

تقابل با فولاد البته برای استقلالی‌ها یادآور خاطرات خوبی هم هست؛ آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر با پیروزی مقابل فولاد خوزستان در اهواز بدست آمد.

از هفته‌ سی و سوم لیگ دوازدهم استقلال تهران با هدایت امیر قلعه‌نویی در اهواز به مصاف فولاد خوزستان رفت و موفق شد میزبان خود را با تک گل جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان در آن روزها که از روی نقطه‌ پنالتی به ثمر رسید، شکست دهد، با آن پیروزی استقلالی‌ها قهرمان لیگ برتر شدند.

 روزه خنده استقلال، روز گریه رقیب

شبی که استقلالی‌ها در اهواز قهرمانی لیگ برتر خود را جشن گرفتند، رقیب سنتی آن‌ها پرسپولیس، شب تلخی را در ورزشگاه آزادی گذراند؛ آن‌ها در بازی فینال جام حذفی با هدایت یحیی گل‌محمدی به مصاف سپاهان اصفهان رفتند که بعد از تساوی دو بر دو بازی، سپاهانی‌ها موفق شدند در ضربات پنالتی از سد پرسپولیس بگذرند و قهرمانی جام حذفی را در تهران مقابل دید هوادارن پرشور پرسپولیس به دست آوردند.

چیزی که عوض داره گله نداره

استقلالی‌ها در آخرین فصلی که فولاد قهرمان لیگ برتر شد هم آن‌ها را اذیت کردند؛ فولادی‌ها یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها در اهواز به مصاف استقلال تهران رفتند و در آن بازی شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال با تک گل آرش برهانی موفق شدند از سد فولاد خوزستان بگذرند تا خودشان هم شانس قهرمانی در لیگ برتر را داشته باشند؛ در نهایت فولادی‌ها در هفته‌ آخر رقابت‌ها با یک گل در تبریز از سد گسترش فولاد گذشتند و دومین قهرمانی خود در لیگ برتر را به دست آوردند؛ استقلالی‌ها هم با شکست سه بر یک مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی در هفته‌ی پایانی، به مقام پنجم لیگ سیزدهم رسیدند.

استقلال تهران و فولاد خوزستان ۳۳ بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که در این ۳۳ تقابل، استقلالی‌ها ۱۵ برد به دست آورده‌اند، هشت بازی را فولاد برده است و در ۱۰ بازی دو تیم به تساوی رسیده‌اند.

 تقابل از زاویه آمار
استقلالی‌ها در ۳۳ بازی قبلی با فولاد  ۴۴ گل زده‌اند که به طور میانگین ۱.۳۳ گل زده در هر بازی می‌شود؛ فولادی‌ها نیز ۲۸ گل در این ۳۳ بازی زده‌اند که به طور میانگین ۰.۸۴ گل زده در هر بازی می‌شود؛ در تقابل‌های دو تیم، استقلالی‌ها آمار بهتری نسبت به رقیب خوزستانی خود دارند.

راندِ آخرِ پرسپولیس

دیدار با صنعت‌نفت آبادان، راندِ آخرِ حضور پرسپولیس در چهارگانه‌ تقابل با خوزستانی‌های لیگ برتر است و مهم‌تر اینکه قرمزها بعد از این بازی، بازه اول پنج هفته‌ای نیم‌فصل دوم را تمام می کنند.

پرسپولیس در نیم‌فصل نخست در تقابل با تیم‌های خوزستانی یک برد (فولاد) و سه تساوی پیاپی به دست آورد و از این چهار بازی، شش امتیاز گرفت. حال آنکه سه تقابل اخیر با همان تیم‌ها در نیم‌فصل دوم چهار امتیاز برای آن‌ها داشته و باید ببینیم مقابل آبادانی‌ها چه می‌کنند.

شانس در خانه پرسپولیس را زده

پرسپولیس در نیم‌فصل نخست از پنج بازی ابتدایی دو برد و سه مساوی به دست آورد که حاصل آن ۹ امتیاز بود؛ در واقع این تیم در نیم‌فصل نخست با اینکه طی این پنج هفته شکستی نداشت، به میانگین دو امتیاز از هر بازی نرسید اما حالا این شانس را دارد که با شکست دادن صنعت‌ نفت آبادان در خانه به این مهم دست یابد.

پرسپولیسِ امیدوار

قرمزها از چهار بازی ابتدایی نیم‌فصل دوم هفت امتیاز گرفته‌اند و با وجود یک باخت در این مقطع زمانی در صورت پیروزی بر حریف آبادانی می‌توانند به میانگین دو امتیاز از هر بازی که برای قهرمانی کافی است، برسند و در صورت لغزش رقبایی چون سپاهان می‌توانند به جام قهرمانی چشم داشته باشند.

امید پرسپولیس به آینده یکی از تنها موضوعاتی است که اهمیت بازی امروز (پنجشنبه) را دوچندان می‌کند و البته پرسپولیسی‌ها می‌توانند امتیازهای از دست رفته در سه دیدار قبلی‌شان با خوزستانی‌ها را جبران کنند.

تقابل در آینه آمار

تا پیش از دیدار پرسپولیس و صنعت نفت آبادان، این دو تیم ۱۵ بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که در این ۱۵ بازی، ۱۰ برد سهم پرسپولیس بوده است، سه بازی دو تیم به تساوی رسیده و دو بار هم صنعت‌نفت موفق شده از سد پرسپولیس بگذرد؛ پرسپولیسی‌ها در این ۱۵ بازی ۲۳ گل زده‌اند که به طور میانگین گل زده در هر بازی ۱.۵۳ می‌شود؛ نفتی‌ها هم با ۱۱ گل زده، میانگین ۰.۷۳ گل زده در هر بازی را ثبت کرده‌اند.

برانکو ایوانکوویچ پنج بار در لیگ برتر مقابل صنعت‌نفت آبادان قرار گرفته که در این پنج بازی، سه برد سهم پرسپولیسی‌ها بوده، یک بار صنعت‌نفت به پیروزی رسیده و یک بازی هم برنده‌ای نداشته است.

 تقابلی با بوی انتقام

زردپوشان آبادانی بعد از اینکه فصل گذشته پرسپولیس را در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام حذفی و در ورزشگاه آزادی حذف کردند، روز پنجشنبه برای نخستین‌بار در این ورزشگاه به مصاف پرسپولیس می‌روند و شاگردان برانکو ایوانکوویچ به دنبال گرفتن انتقام آن بازی از رقیب خود هستند.

خاطره بازی

خاطره‌های پرسپولیس از تیم آبادانی تلخی و شیرینی‌های زیادی دارد؛ پرسپولیس دو بار در لیگ برتر نخستین بازی فصل خود را در آبادان مقابل صنعت‌نفت برگزار کرده‌ و در هر دوبازی موفق شده میزبان خود را از پیش‌رو بردارد و لیگ را با یک پیروزی خارج از خانه شروع کند.

نخستین پیروزی پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت در هفته‌ی نخست، به لیگ هفتم برمی‌گردد که در آن بازی شاگردان افشین قطبی موفق شدند سه بر دو از سد تیم ابراهیم قاسم‌پور در آبادان بگذرند.

فونیک سی، کابوس پرسپولیس

در لیگ دوازدهم پرسپولیسی‌ها با هدایت مانوئل ژوزه، هفته‌ی نخست در آبادان با صنعت‌نفت بازی کردند و آن بازی را با گل دقیقه ۸۹ جواد کاظمیان بردند؛ یادآوری تنها هت‌تریک صنعت‌نفت مقابل پرسپولیس هم شاید نابه جا نباشد؛ قرمزها در هفته‌ بیست و دوم لیگ یازدهم با نتیجه‌ چهار بر دو به صنعت‌نفت باختند؛ ستاره‌ آن بازی فونیکه‌سی، مهاجم اهل مالی تیم آبادانی بود که در ۳۲ دقیقه هت‌تریک کرد و پاس گل چهارم صنعت‌نفت را هم داد تا دومین بازیکنی باشد که مقابل پرسپولیس در لیگ برتر هت‌تریک می‌کند؛ قبل از او عرفان اولروم، مهاجم نیجریه‌ای ابومسلم سه گل به پرسپولیس زده بود و در همان فصل و بعد از هت‌تریک فونیکه‌سی، بهادر عبدی از راه‌آهن موفق شد مقابل پرسپولیس هت‌تریک کند.

کلام آخر

حالا پرسپولیس و صنعت‌نفت دوباره به هم رسیده‌اند که البته تیم برانکو بیشتر به سه امتیاز این بازی محتاج است؛ سه امتیازی که پرسپولیس را موقتاً به صدر جدول می‌رساند و مهم‌تر اینکه قرمزها را در کورس قهرمانی در نزدیک‌ترین فاصله به سپاهان و پدیده نگه می‌دارد.

کد خبر 368988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.