۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
قربانیان بی‌دفاع یک جنگ

در حال حاضر از میان ۲۲.۲ میلیون یمنی جنگ‌زده که برای بقا نیازمند کمک‌ هستند بیش از سه میلیون زن و دختر در معرض خطر خشونت‌های خانوادگی قرار دارند و به صورت کلی سازمانی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، هزاران هزار خانواده یمنی، آواره و در معرض گرسنگی شدید قرار دارند که بیشترین تعداد این آوارگان را زنان و کودکانی تشکیل می‌دهند که اکنون در اردوگاه‌های موقت ساکن شده‌اند و برای گذران عمر محتاج کمک‌های بشردوستانه هستند.

این امر در حالی است که تمام نهادهای دولتی که مسئولیت حفاظت اقشار آسیب پذیر جامعه از سوءاستفاده را بر عهده دارند در طول جنگ نابود شده‌اند. در حال حاضر از میان ۲۲.۲ میلیون یمنی که برای بقا نیازمند کمک‌ هستند بیش از سه میلیون زن و دختر در معرض خطر خشونت‌های خانوادگی، سوءاستفاده جنسی و تجاوز قرار دارند و به صورت کلی سازمانی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.

 بدتر آن که در اکثر رویدادهای جنگی زنان و کودکان به هیچ وجه در نظر گرفته نمی‌شوند، حال آنکه این اقشار بیش از هر قشر دیگر درگیر جابجایی، محرومیت و آزار و اذیت هستند. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار کودک از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و اکثر کودکان در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که مدت ها قبل در سایر نقاط جهان ریشه کن شده است. همچنین زنان باردار و نوزادان نیز در بدترین شرایط غذایی و سلامتی قرار دارند.

در این جنگ هر روز تعداد بیشتری از زنان یمنی بیوه می‌شوند و در جامعه سنتی که مردان خارج از خانه کار می‌کنند و زنان در خانه مراقب کودکان هستند، بدون هیچ مهارت و آموزشی برای حمایت خانواده و یا تحصیلات لازم برای کسب درآمد ناگهان سرپرست خانوار شده و در جامعه رها می‌شوند.

 از سوی دیگر در طول جنگ دختران بیش از حد آسیب پذیرند تا جایی که سازمان ملل متحد گزارش داده است که خشونت‌های مبتنی بر جنسیت، از جمله سوءاستفاده جنسی، تجاوز، خشونت‌های خانوادگی و ازدواج های اجباری از آغاز جنگ تا کنون حدود ۶۳ درصد افزایش داشته است. بسیاری دختران یمنی نیز در ازای دریافت پول برای سیر کردن شکم خانواده، اقدام به ترک مدرسه و ازدواج می‌کنند که بنا بر گزارش یونیسف حدود ۷۲ درصد آن‌ها زیر ۱۸ سال سن دارند.

همچنین از آنجایی که در جامعه‌ای فاقد آب، پناهگاه و امنیت کافی، تحصیل جزو اولویت‌های زندگی نیست، بیش از دو میلیون کودک یمنی از ادامه تحصیل سرباز زده‌اند که این نسل سوخته، از دست رفته و غیر متخصص مطمئنا نمی‌توانند در بازسازی یمن پس از اتمام مناقشات مؤثر واقع شوند. یمن امروزه به بدترین شکل ممکن درگیر جنگ‌های بدون دلیل شده و متاسفانه در حال از دست دادن تمامی سرمایه‌های خود در هر زمینه است.

کد خبر 368983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.