شهرداری‌ها باید به‌طور کامل خصوصی شوند

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: شهرداری‌های کشور در اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی و مالی به‌طور کامل آزاد نیستند و نمی‌توانند بدون تایید دولت پروژه‌هایی را تحویل سرمایه‌گذار دهند و همین امر باعث می‌شود که اقتصاد شهرداری‌ها یک نظام وابسته به دولت باشد.

احمد نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری‌ها جایگاهی در سیستم دولتی و بودجه ای ایران ندارند اما همواره از طرف دولت در اداره این نهاد ها دخالت می‌شود و همین سبب می شود تا شهرداری‌ها نهاد های خصوصی باشند که دولت درآنها دخالت می کند و از انجام بسیاری فعالیت های درآمد زا جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور از سال‌ها پیش سعی کرده است تا شهرداری‌های کشور را به سمت خصوصی شدن سوق دهد، اظهار کرد: مقامات دولتی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا شهرداری‌ها در ایران به صورت کاملا خصوصی اداره می‌شوند اما اینطور نیست.

استاد اقتصاد شهری دانشگاه پیام نور شیراز افزود: شهرداری‌های کشور در اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی و مالی به‌طور کامل آزاد نیستند و نمی‌توانند بدون تایید دولت پروژه‌هایی را تحویل سرمایه‌گذار دهند و همین امر باعث می‌شود که اقتصاد شهرداری‌ها یک نظام وابسته به دولت باشد این در حالی است که دولت مسئولیت‌های خود در قبال این نظام اقتصادی وابسته را قبول نمی‌کند.

دست شهرداری‌ها در اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی باز گذاشته شود

نصیری با اشاره به وخامت وضع مالی بسیاری از شهرداری‌های کشور تصریح کرد: اگر دولت می خواهد شهرداری‌ها به صورت دولتی اداره شوند پس باید بودجه‌ آنها را تامین کند؛ اما در صورتی که دولت تمایل دارد شهرداری‌ها خصوصی بمانند پس دست شهرداری‌ها را در اتخاذ تصمیم های اقتصادی باز بگذارد.

وی با بیان اینکه دولت باید تکلیف وضعیت اقتصادی شهرداری ها را معلوم کند ادامه داد: مهم ترین عاملی که سبب رشد و توسعه پایدار در شهر می شود داشتن درآمد پایدار است زیرا ایجاد درآمدهای پایدار نوعی تکیه گاه برای شهرداری است و سیستم های مدیریت شهری می توانند با تکیه بر آن تصمیمات مهم و توسعه دهنده بگیرند.

این کارشناس اقتصاد شهری یادآور شد: امروزه فروش تراکم یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی برای شهرداری‌ها است، اما متاسفانه فروش تراکم بدون در نظر گرفتن مباحث مهندسی و عمرانی نه تنها موجب ایجاد یک آینده نامساعد برای وضعیت شهر می‌شود بلکه درآمدی ناپایدار است و شهرداری نمی‌تواند از این طریق درآمد لازم برای اداره شهر را به دست آورد.

نصیری خاطر نشان کرد: استفاده از طرح‌ها و گروه‌های پژوهشی برای مطالعه راه‌های کسب درآمد پایدار و ارائه نتیجه نیز یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که شهرداری‌ها می توانند انجام دهند و تعدادی شهرداری‌های کشور طرح های مطالعاتی و پژوهشی مناسبی در این حوزه راه اندازی کرده اند.

کد خبر 368981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.