از بازگشت ظریف تا کنایه‌های رهبر انقلاب به آمریکا

رویارویی جنگنده‎ها در کشمیر، ضعیف‌کشی مجلس در افزایش حقوق کارمندان، تکریم دیپلماسی و بازگشت محمد جواد ظریف به وزارت امور خارجه و دیدار نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب از مهمترین عناوین خبری امروز پنجشنبه- ۹ اسفندماه- روزنامه های کشور است.

 به گزارش ایمنا، حدود دو هفته پس از حمله انتحاری به نیروهای امنیتی هند در کشمیر که منجر به کشته شدن ۴۴ پلیس هندی شد، تنش در روابط میان دهلی‌نو و پاکستان بار دیگر در راس اخبار بین‌المللی آمد. هند در همان زمان اعلام کرد که مسئولیت این اقدام را متوجه پاکستان می‌داند؛ چرا که گروه‌ جیش المحمد که مسئولیت این حمله انتحاری را پذیرفته است در داخل خاک پاکستان قرار داشته و توسط دستگاه اطلاعاتی این کشور حمایت می‌شود.

 روزنامه ابتکار صفحه نخست خود را به درگیری های بین دو کشور هند و پاکستان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «شبه التهاب در قاهره» ابتکار در ادامه افزود: تنش در روابط دو کشور از زمان استقلال پاکستان به این سو، همواره در جریان بوده و نقطه کانونی این تنش‌ها در منطقه جامو و کشمیر است. منطقه‌ای که هر دو کشور نسبت به آن ادعای ارضی داشته و هر از چندی آتش اختلاف میان دو کشور را شعله‌ورتر می‌سازد. هر چند اسلام‌آباد و دهلی‌نو در سال ۲۰۰۳ میلادی یک توافق آتش‌بس را پس از درگیری گسترده سال ۱۹۹۹ به امضا رسانده‌اند، اما به طور مرتب یکدیگر را به نقض آتش‌بس و انجام عملیات‌های تحریک‌آمیز متهم می‌کنند. آخرین نمونه این درگیری در تابستان امسال رخ داد که در درگیری میان مرزبانان دو کشور در منطقه کشمیر هفت تن کشته و چندین نفر نیز زخمی شدند. این دو کشور همچنین در طول شش دهه گذشته چهار جنگ با یکدیگر پشت سر گذاشته و تنش اخیر که با نمایش‌های هوایی همراه بوده، شدیدترین رویارویی میان دهلی و اسلام‌آباد در طول نیم قرن گذشته بوده است.

 روزنامه آفتاب یزد نیز صفحه نخست خود را به درخواست مردم برای بازگشت محمد جواد ظریف به وزارت خارجه کشور در فضای مجازی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «مردم خواستند ظریف ماند» روزنامه آفتاب یزد در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در حمایت از وزیر امو خارجه خود نوشت: ظریف آمد بازهم با همان لبخند همیشگی و انرژی بخش بر لب! او بعد از ۲۴ ساعت از زمان استعفایش و نا آرامی های ناشی از این رخداد در فضای مجازی، دوباره پس از مخالفت رئیس دولت با استعفایش و در خواست های بیشمار مردمی ،حکومتی و لشکری به کار بازگشت.

 روزنامه دنیای اقتصاد گزارش امروز خود را به دلایل تمایل مستاجر و مالک برای پیش توافق اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «بازار دوم اجاره در پایتخت». دنیای اقتصاد در این مطلب آورده است: معاملات پیش‌اجاره مسکن در بازار املاک تهران شیوع پیدا کرده است. تحقیقات میدانی از آخرین وضعیت بازار اجاره‌نشینی در پایتخت نشان می‌دهد گروهی از موجران که قرارداد آنها با مستاجر فعلی یک تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و قصد خاتمه سکونت در آن آپارتمان را دارند، هم‌ اکنون آپارتمان خود را پیش‌اجاره می‌دهند. این اقدام که در برخی مناطق پرتقاضا شروع شده، در سمت تقاضای اجاره‌نشینی با استقبال کسانی که «آماده ازدواج» هستند روبه‌رو شده است. پیش‌اجاره مسکن که همچون پیش‌خرید آپارتمان، بازار دوم معاملات ملک محسوب می‌شود تحت‌تاثیر دو عامل شکل گرفته است. این مدل جدید اجاره از یکسو «جبران ضعف نقدینگی موجر برای تسویه حساب با مستاجر اولی» و ازسوی دیگر «برد زوج‌های جدید از بابت انعقاد اجاره‌نامه ۹۸ با نرخ ۹۷» را همراه دارد. قراردادهایی که طی یک ماه اخیر برای اجاره آپارتمان منعقد شده هم به شکل رهن کامل بوده و هم ترکیب رهن و اجاره داشته است. مبالغ درج‌ شده در اجاره‌نامه‌ها نیز مطابق داده‌های سامانه رهگیری املاک مشخص می‌کند متوسط بهای اجاره آپارتمان در مناطقی از تهران نسبت به پاییز افزایش پیدا کرده است.

 روزنامه خراسان نیز امروز در صفحه نخست خود به مصوبات  روز گذشته خانه ملت پرداخت و در تیتر یک خود خبر از «عقبگرد از افزایش عادلانه حقوق » داد و در ادامه افزود:مجلس روز گذشته افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه را معادل ۲۰ درصد تعیین کرد تا بدین ترتیب همه پیشنهادها برای افزایش پلکانی حقوق و رقم ثابت افزایش حقوق برای کارمندان که با هدف افزایش بیشتر برای دریافتی های کمتر مطرح شده بود بی نتیجه بماند و مجلس برای سال ۹۸ و در شرایطی که قدرت خرید حقوق بگیران از جمله کارمندانی که حقوق های پایین دریافت می کنند آسیب جدی دیده است، ضریب ثابتی برای افزایش حقوق در نظر بگیرد. ضریبی که به عنوان مثال برای کارمندی که حقوق پنج میلیون تومانی دریافت می کند، افزایش یک میلیونی را دنبال دارد و برای کارمندی که حقوق دو میلیونی دریافت می کند افزایش ۴۰۰ هزار تومانی را دنبال دارد.

 روزنامه جوان نیز صفحه نخست امروز خود را به دیدار مقام معظم رهبری و  رئیس جمهوری ارمنستان اختصاص داد و در تیتر به نقل از رهبر  انقلاب نوشت: «روابط ایران و ارمنستان برخلاف میل امریکا باید مستحکم باشد» رهبر انقلاب اسلامی، دوستی و همکاری روزافزون را وظیفه و در جهت منافع مشترک ایران و ارمنستان دانستند و افزودند: البته آمریکایی‌ها کاملاً غیرقابل اعتماد و در همه جا به‌دنبال فتنه، فساد، اختلاف و جنگ هستند و با ارتباطات ایران و ارمنستان و منافع ملت‌ها نیز مخالفند، ولی ما در مقابل وظیفه داریم همکاری‌ها و ارتباطات خود را تقویت کنیم. ایشان با یادآوری روابط گرم و صمیمی ایران و ارمنستان در طول تاریخ، افزودند: ایران و ارمنستان هیچگاه با یکدیگر مشکلی نداشته‌اند و ما طبق تعالیم اسلامی خود را موظف به حسن رفتار با همسایگان می‌دانیم، البته مقام‌های آمریکا مثل جان بولتون هیچ فهمی از اینگونه مسائل و روابط انسانی ندارند.

کد خبر 368977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.