۴۲ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی است

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون الگوی بیماری‌ها در کشور تغییر کرده و شاهد افزایش بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت، بیش فشاری خون، انواع سرطان ها و بیماریهای قلبی و عروقی هستیم.

به گزارش ایمنا، علیرضا رییسی امروز (چهارشنبه) در حاشیه همایش معاونان بهداشتی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد اظهار کرد: برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی در کشور باید تغییر کرده و به طور ویژه و جدی دنبال شود.

وی ادامه داد: اکنون الگوی بیماریها در کشور تغییر کرده و شاهد افزایش بیماریهای غیر واگیردار مانند دیابت، بیش فشاری خون، انواع سرطان ها و بیماریهای قلبی و عروقی هستیم.

معاون وزیر بهداشت پیشگیری از سرطان را از اولویت های وزارت بهداشت دانست و گفت: غربالگری سرطان های سینه، رحم و دستگاه گوارش با هدف پیشگیری و تشخیص زودرس آنها از برنامه های اصلی وزارت بهداشت و درمان در سال آینده است.

وی با اشاره به اخذ گواهینامه ریشه کنی بیماری تراخم از سازمان بهداشت جهانی توسط ایران افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده بیماری مالاریا نیز تا پایان سال ۹۹ در کشور ریشه کن می شود.

بیماریابی سل و مالاریا در استان‌های مرزی

رییسی اضافه کرد: هم اکنون بیماریابی و درمان بیماری‌های مالاریا و سل در استان‌های مرزی از جمله خراسان رضوی به طور جدی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه ریشه کنی فلج اطفال نیز در کشور دنبال می شود گفت: این اقدام در استان خراسان رضوی به دلیل همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان که شیوع بسیار این بیماری را دارند به طور ویژه پیگیری می شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی کشورهایی که در مرحله ریشه کنی بیماری فلج اطفال قرار دارند، واکسن تزریقی این بیماری را باید در سن چهار ماهگی استفاده کنند که این اقدام در ایران در حال اجراست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده پیرامون طرح نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: در حال حاضر از ۱۲ گام اجرای سطح بندی خدمات پزشکی، پنج گام آن اجرا شده که در صورت تامین اعتبارات، این طرح تا ۲ سال آینده بطور کامل در کشور اجرا خواهد شد.

وی گفت: نظام ارجاع پزشکی نیازمند زیرساخت های مربوطه از جمله تکمیل پرونده الکترونیک سلامت است که هم اکنون ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سامانه سیب، پنج میلیون نفر در سامانه سینا و یک و نیم میلیون نفر در سامانه ناب ثبت نام کرده اند.

همایش معاونان بهداشتی دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد تا فردا ادامه دارد.

کد خبر 368938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.