۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
عملکرد مغز چاق‌ها چگونه است؟

بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که بین چاقی و عملکرد قشر قدامی مغز یک ارتباط دوجانبه وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ورزش کردن با تقویت بخش کنترل شخصی مغز می‌تواند رفتارهای خوردن را در افراد کنترل کند. برخی افراد گمان می‌کنند چاقی، اضافه وزن یا از دست دادن وزن موضوعاتی هستند که به عزم راسخ و کنترل شخصی افراد بستگی دارد.

اما بررسی‌های دانشمندان رشته عصب شناسی نشان می‌دهد که حتی اگر ما از واکنش های فیزیولوژیکی بدن خود آگاه نباشیم این واکنش ها نقش مهمی در تنظیم اشتهای ما دارند. برای مثال زمانی که وارد رستوران می‌شویم مغز ما ناخوداگاه به نشانه‌های غذایی موجود در محیط اطراف پاسخ می‌دهد و سبب می‌شود که ما بیش از آنچه انتظار داریم غذا بخوریم.

نتیجه یک تحقیق اخیر نشان می‌دهد که هورمونی به نام "asprosin"، نورون‌های گرسنگی را در مغز کنترل می‌کند. این هورمون بخش هیپوتالاموس مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقش مهمی در تنطیم اشتها و وزن افراد دارد. در واقع هورمون "asprosin" دو نوع نورون "AgRP و "POMC را در مغز تحریک می‌کند، به گونه‌ای که تحریک نورون‌های "AgRP" موجب افزایش اشتها و تحریک نورون‌های ""POMC موجب کاهش اشتهای افراد می‌شود.

اما بررسی‌های جدید محققان کانادیی به ارتباط میان اشتها و کنترل شخصی مغز نگاهی ژرف‌تر دارد. طی این مطالعه، محققان دنبال پاسخ این پرسش بودند که آیا تغییرات فردی در ساختار و عملکرد قشر جلویی مغز ممکن است افراد را به مصرف بیش از حد غذاهای پر کالری متمایل کند یا خیر و آیا چاقی باعث ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد این بخش از مغز می‌شود؟

به گفته محققان، بخش قدامی مغز نقش مهی در انجام عملکردهای اجرایی، تصمیم گیری‌های پیچیده و برنامه‌ریزی در مورد کارهای آینده دارد و به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند که به فرد کمک می‌کند پاسخ های مناسبی نسبت به موقعیت‌های اجتماعی از خود نشان دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد، هر چه میزان فعالیت قشر جلویی مغز در هنگام تصمیم گیری کمتر باشد، افراد ولع بیشتری برای خوردن غذاهای پرکالری دارند و این افراد نسبت به آگهی‌های غذایی آسیب پذیرتر هستند.

بنابراین تغییرات در مغز افراد باعث پرخوری می‌شود و ارتباط چشمگیری بین چاقی و قشر قدامی مغز وجود دارد، به گونه‌ای که تغییرات ساختار و عملکرد مغز منجر به چاقی افراد می‌شود. همچنین نتیجه بررسی‌های جدید نشان می‌دهد فعالیت کمتر بخش جلویی مغز افراد را مستعد چاقی و اضافه وزن می‌کند. پژوهشگران امیدوار هستند که این تحقیقات منجر به ایجاد شیوه‌های درمانی جدیدی برای درمان چاقی شود. خبر خوش این که ورزش کردن، میزان فعالیت‌های بخش جلویی مغز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود ولع افراد برای غذا خوردن کاهش پیدا کند و افراد از دست کالری‌های اضافی خلاص شوند.

به گفته محققان عادت‌های غذایی خوب در دوران کودکی و بزرگسالی باعث می‌شود قشر جلویی مغز به خوبی عمل کند و افراد در طول زندگی خود به خوردن غذاهای سالم روی بیاورند.

کد خبر 368931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.