فتاحی: نمی‌توانیم تقویم مسابقات را برحسب یک تیم خاص بنویسیم

مسئول مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران گفت: نقدها را تا جایی که آسیبی به تیم‌ها و باشگاه‌ها نزند و عدالت لیگ را زیر سوال نبرد، می‌پذیریم.

به گزارش ایمنا، سعید فتاحی در نشست خبری امروز –چهارشنبه هشتم اسفندماه- با بیان اینکه نقدها باعث پیشرفت ما می‌شود، اظهار کرد:. ما همه نقدها را تا جایی که آسیبی به تیم‌ها و باشگاه‌ها نزند و عدالت لیگ را زیر سوال نبرد، می‌پذیریم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تماس می‌گیرند و می‌گویند مثلاً بازی پرسپولیس را یک روز عقب بیندازید اما این یک زنجیر است که مربوط به ۲۴۰ بازی می‌شود؛ اگر بخواهیم بازی پرسپولیس را تغییر دهیم، باید هم حواسمان به رقیبش باشد، هم به رقیب بعدی و هم به رقیب بعدی رقیبش و این زنجیر همین‌گونه ادامه پیدا می‌کند؛ ما حدود ۶۰ بازی در جام حذفی داریم که لیگ برتری‌ها هم درگیر آن هستند و اگر بخواهیم بدون دلیل تغییر دهیم، برنامه تمام تیم‌ها به هم می‌ریزد.

فتاحی درباره دلیل برگزاری این نشست گفت: تقریباً سه هفته است که از سوی مربیان سوال می‌شود چرا تقویم مسابقات فشرده است و ما می‌خواهیم شفاف‌سازی کنیم؛ می‌خواهم درباره مشکلاتی که برای برگزاری مسابقات در ایران وجود دارد و مسائل مختلف صحبت کنم؛ ما هر سال نزدیک بهمن و اسفند تقویم سال بعد را آماده می‌کنیم و برای باشگاه‌ها می‌فرستیم تا نظراتشان را بگویند؛ بعضی اوقات دو تقویم برای باشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم و با نظرسنجی، تقویمی که رأی بیشتر آورد را استفاده کردیم.

وی افزود: ما نامه‌ای برای باشگاه‌ها ارسال می‌کنیم که متن آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ارسال شده و حاوی این مطلب بود که تقویم پیشنهادی به ضمیمه نامه برای باشگاه‌ها ارسال شده و از باشگاه‌ها خواسته شده تقویم را با مربیان در میان بگذارند؛ البته باشگاه‌هایی بودند که سرمربی خود را در جریان نگذاشتند. به غیر از آن نامه، باشگاه‌ها را به جلسه هم اندیشی دعوت کردیم و از باشگاه‌ها خواستیم که سرمربیان با تقویم پیشنهادی خود به صورت کتبی در این جلسه حضور پیدا کنند؛ پس از آن نیز در تاریخ ۲۴ خردادماه، تقویم را به باشگاه‌ها اعلام کردیم و در آن یادآور شدیم که تقویم جهت حضور بعضی تیم‌ها در جام باشگاه‌های آسیا و حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در اختیار سرمربیان لیگ برتری قرار داده شود.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر خاطرنشان کرد: پس از این نیز نامه‌ای برای استقلال، پرسپولیس، سایپا و ذوب آهن ارسال کردیم و به آن‌ها اعلام کردیم که شروع و پایان لیگ قهرمانان آسیا هنوز مشخص نیست و احتمالاً باید بازی‌های فشرده‌ای را پشت سر بگذارند؛ تغییر سهمیه ایران و به پلی‌آف رفتن بازی‌های سایپا و ذوب‌آهن کار ما را سخت‌تر کرد که البته ما این را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم؛ ما به مدیران گفتیم که در جلساتتان با مربیان خود بگویید که با این تقویم، برنامه خود را هماهنگ کنند؛ ما به نماینده‌های آسیایی خود به چشم تیم ملی نگاه می‌کنیم و سال گذشته هم به استقلال و پرسپولیس کمک کردیم؛ امسال هم برای ذوب‌آهن و سایپا این کار را انجام دادیم. این روالی بود که تا الان برای این تقویم انجام داده بودیم؛ اگر باشگاه، خبرنگار و هر فردی پیشنهادی دارد که به ما کمک کند و عدالت لیگ زیر سوال نرود، از آن استفاده خواهیم کرد.

فتاحی در پاسخ به این سوال مبنی بر نگرانی‌هایی که برای اتمام زودهنگام لیگ برتر مطرح است، گفت: چیزی که پیش‌بینی کردیم، این بود که هفته سی‌ام را ۲۶ اردیبهشت ماه اعلام کنیم؛ با توجه به اینکه حساسیت هفته‌های پایانی برای همه تیم‌ها وجود دارد؛ نمی‌توانستیم هفته‌های آخر را پراکنده برگزار کنیم که به طور مثال تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند بازی‌هایشان را بعد از مسابقات آسیایی برگزار کنند؛ اگر قرار بود این کار را انجام دهیم، باید دو هفته از مسابقات خود را در خرداد برگزار می‌کردیم که امکان نداشت. اول اینکه با فینال جام حذفی تداخل داشت و دلیل دوم این بود که نمی‌توانستیم در تاریخ ۲ تا ۷ خرداد بازی بگذاریم زیرا ایام شب قدر است. سوم خرداد بودن فینال جام حذفی هم روز ۱۹ ماه رمضان است که مشکلی با آن نداشتیم. پیش‌بینی کردیم اگر یکی از تیم‌هایی که فینالیست می‌شود نماینده ایران در آسیا باشد، بازی را هشتم ماه برگزار کنیم. آن‌گاه با اردوی تیم ملی که ۱۰ خرداد برگزار می‌شد به مشکل می‌خوردیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانستیم حتی یک هفته جابجایی داشته باشیم زیرا اردوی تیم ملی در تاریخ دهم برگزار می‌شود و فیفا دی هم مانع این می‌شود که بتوانیم بازی برگزار کنیم. از ۲۲ تا ۲۷ خرداد هم بازی نمی‌توانستیم بازی بگذاریم. پس از آن هم مرحله یک‌هشتم نهایی بازی‌های آسیایی برگزار می‌شد و عملاً در خرداد نمی‌توانستیم بازی را برگزار کنیم. در جلسه‌ای که در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در عمان داشتیم پیشنهاد کردیم که مسابقات در غرب و شرق آسیا به صورت جداگانه برگزار شود. تا زمانی که مسابقات طبق تقویم شرق آسیایی‌ها برگزار شود، همین آش و همین کاسه است. ما در فروردین یک بازی و در اردیبهشت دو بازی آسیایی داریم. ما پیشنهاد دادیم که بازی‌ها پیش و پس از فیفا دی نباشد چون نه تنها ایران بلکه نماینده‌های امارات، عربستان، قطر و ازبکستان بیشترین ملی‌پوش را در تیم‌هایی دارند که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند.

او ادامه داد: مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در روزهای چهارم، پنجم، بیست و پنجم و بیست و ششم شهریور ماه برگزار می‌شود و دقیقاً از یازدهم تا نوزدهم شهریور هم روزهای فیفا دی است. شک نکنید باشگاه‌ها با تیم ملی وارد چالش و مشکل می‌شوند. دوباره مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا نهم و سی‌ام مهر ماه است که پانزدهم تا بیست و سوم همین ماه هم روزهای فیفا دی است. این هم یک مشکل دیگر. فینال هم ۱۸ آبان و ۳ آذر برگزار می‌شود. از بیستم تا بیست و هشتم آبان باز هم روزهای فیفا دی است. قطعاً در این روزها تیم ملی بازی دارد. چه دوستانه و چه رسمی چون اگر جام‌جهانی ۴۸ تیمی شود مجبورند مسابقات انتخابی را زودتر برگزار کنند. این تقویم در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قابل تغییر نیست و ما پیشنهاد دادیم برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، یک ماه زودتر برگزار شود تا بازی‌هایمان را با نظم بهتری برگزار کنیم. وقتی این پیشنهاد را دادیم قطر، امارات و عربستان همه حمایت کردند و قرار شد که یک برنامه واحد تهیه کنیم و به AFC بفرستیم تا این مشکل حل شود. به آقای تاج هم گفتیم این قضیه را در جلسه اول فرودین ۹۸ در قرقیزستان و برای تیم‌های غرب آسیا مطرح کنند تا اگر رأی آورد به AFC اعلام کنیم. یک جلسه هم با قطر و امارات داریم تا یک تقویم واحد ارائه کنیم.

فتاحی اضافه کرد: تیم‌های ایرانی بازی‌هایشان که در مرحله گروهی تمام شود، یک ماه باید صبر کنند تا مرحله یک هشتم نهایی آغاز شود. یک ماهی که ۱۰ روزش جز روزهای فیفا دی است. ما پیشنهاد دادیم و قطر و امارات هم همین کار را کردند که یک هشتم نهایی به جای آخر خرداد و اول تیر به آخر مرداد ماه منتقل شود تا تیم‌های ما بیش از این ضرر نکنند چون اگر این گونه نشود تیم‌ها یک ماه بدون مسابقه هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با این کار تیم‌ها از این لحاظ که بازیکنانشان تغییر می‌کنند ضرر نمی‌کنند هم گفت: فرقی نمی‌کند. بالاخره مرحله بعدی‌اش تغییر می‌کند. این قضیه خیلی مهم نیست و فصل نقل و انتقالات است.

فتاحی در مورد جلسه‌اش با حمید استیلی و مهدی تاج هم بیان کرد: متأسفانه آن زمان که تیم ملی امید سرمربی نداشت هیچ برنامه‌ای برای زمانبندی اردوهایشان به ما ندادند. تا الان هم هر زمانی که تیم بزرگسالان اردو برگزار کرده تیم امید هم همین کار را انجام داده است. با توجه به اینکه در فرودین ماه سه بازی برگزار می‌کنند و از دوازدهم اسفند به اردو می‌روند، ما به باشگاه‌ها نامه زدیم که موظف هستند ملی‌پوشان امید را در اختیار تیم ملی قرار بدهند. قرار شده است جلسه‌ای با سرمربیان استقلال که ۵ ملی‌پوش دارد و همچنین ذوب‌آهن و سایپا برگزار کنیم و در این خصوص تعامل کنیم چون زمانبندی ما همین الان هم فشرده است و نمی‌توانیم مسابقات لیگ را تعطیل کنیم؛ تقویم امسال با سال گذشته تنها یک تفاوت دارد که تیم‌های ما در آسیا سیزدهم و چهاردهم و بیستم و بیست و یکم بازی دارند و ما هم برای این تیم‌ها شانزدهم و هفدهم بازی گذاشتیم؛ اگر سال قبل تیم‌ها هر چهار، پنج روز یک‌بار بازی می‌کردند شاید امسال هر چهار، هفت روز یک‌بار بازی کنند؛ به همین منظور به تاج نامه زدیم تا اگر در صورت امکان فیفا فروردین ماه را در اختیار لیگ برتر قرار دهند تا بتوانیم بازی‌های این سه تیم در هفته بیست و یکم را به تعویق بیندازیم و در روز پنجم فروردین برگزار کنیم تا این‌ تیم‌ها به عنوان نماینده کشورمان حضور پرقدرتی در لیگ قهرمانان داشته باشند. این موضوع در حال بررسی است.

وی در مورد داربی نوروزی هم بیان کرد: همین امروز با کریم باقری صحبت کردم که برانکو هم پیش او بود که گفتم داربی قطعاً برگزار می‌شود؛ خبرنگاران یکسری خبرها را حداقل یک استعلام بگیرند. اینکه برانکو امروز گفته داربی برگزار نمی‌شود مثل همان قضیه بیرانوند است که یک نفر به او زنگ زد و گفت بازی با فولاد برگزار نمی‌شود. چه کسی زنگ زده است؟ اگر قرار باشد یک بازی برگزار نشود اگر چند روز قبل از بازی باشد به صورت کتبی اعلام می‌کنیم و اگر زمان نباشد با مدیرعامل باشگاه و سرپرست تیم تماس می‌گیریم. قضیه اهواز هم همین گونه بود. در قضیه اهواز هم، مساله امنیتی بود و پای جان هواداران و بازیکنان در میان بود. ما می‌گفتیم اگر قرار باشد بازی برگزار نشود باید شورای تأمین به ما کتباً اعلام کند. چون به ما کتباً اعلام نکرده بودند ما نمی‌توانستیم بازی را لغو کنیم. تیم پرسپولیس وارد ورزشگاه شد و چون برق ورزشگاه قطع بود تیم فولاد با استفاده از نور موبایل‌هایشان به رختکن رفته بودند. ما به پرسپولیسی‌ها گفتیم چه کار می‌کنید؟ آن‌ها هم گفتند چه قدر طول می‌کشد که من گفتم کمی صبر کنید. من دیدم به این زودی‌ها برق وصل نمی‌شود و به آن‌ها گفتم یا مثل فولادی‌ها به رختکن بروید یا روی نیمکت بنشینید تا در اتوبوس اذیت نشوید. من همان موقع که مجوز برگزاری بازی را گرفتم به برانکو اعلام کردم اگر فکر می‌کنید تیمتان به خاطر مسائل حاشیه‌ای دچار مشکل شده است ما می‌توانیم بازی را لغو کنیم. برانکو با توجه به تقویم فشرده گفت که بهتر است بازی برگزار شود. او فقط از ما خواست که بازی با تأخیر آغاز شود که تیم بتواند گرم کند. من هم بازی را با ۱۵ دقیقه تأخیر آغاز کردم. بعد از چند دقیقه هم برق ورزشگاه وصل شد و هیچ مشکلی نبود و بازی هم برگزار شد.

فتاحی اضافه کرد: باخت پرسپولیس را مدیرعامل تقصیر فتاحی انداخت و دیواری کوتاه‌تر از من و سازمان لیگ پیدا نکردند. هنوز بازی را تغییر ندادیم که پرسپولیسی‌ها بگویند زمان بازی باید تغییر کند یا سپاهانی‌ها بگویند در تاریخ جدید بازی نمی کنیم. اولویت‌بندی مسابقات به ترتیب به این شکل است که ابتدا بازی‌های بین‌المللی ملی مهم است، سپس بازی‌ها باشگاه‌های آسیا، بعد از آن فیفادی‌ها و بازی‌های ملی و سپس دیدارهای لیگ برتر و جام حذفی. ما برای تاریخ بازی‌ها محدودیت‌هایی مثل اعیاد رسمی، روزهای قبل شهادت و خود شهادت و ایام محرم داریم. ما باید همه مسائل را در نظر بگیریم که این سخت است. امسال کاری را که انجام دادم این است که هیچکدام از بازی‌های جام حذفی و لیگ برتر را در تقویم قرار ندادم. هفته آینده برنامه را برای باشگاه‌ها ارسال می‌کنیم و فیفادی‌ها و اردوهای تیم ملی را در آن مشخص کرده‌ایم. از باشگاه‌ها هم خواستیم که بازی‌های جام حذفی و ۳۰ هفته لیگ برتر را با پیشنهاد خودشان آن را پر کنند. من خوشبینانه می‌گویم تنها ۸ نفر به این نامه جواب می دهند زیرا تجربه پارسال من این را می‌گوید. من این تقویم را حتی به خبرنگاران هم می‌دهم تا پیشنهادی دارند به ما بدهند. ما اردوهای تیم ملی را در تقویم نگذاشتیم و تنها یک اردوی تیم ملی را در نظر گرفتیم که آن هم به دلیل این است که سرمربی تیم ملی مشخص نشده است. توافقی انجام داده‌ایم که یک اردوی تیرماه به تیم ملی بزرگسال بدهیم و تیم‌ها موظف هستند که بازیکنان را از ۱۶ تا ۲۵ تیر سال اینده به جای فیفادی ۵ فروردین در اختیار تیم ملی بگذارند.

وی افزود: وقتی استقلال در سوپرجام بازی نمی‌کند، به ما ربطی ندارد. ما نمی‌توانیم تقویم را برحسب یک تیم خاص بنویسیم بلکه همه تیم‌ها را باید در نظر بگیریم. علی رغم این موضوع ما نظرخواهی کردیم و سوپرجام هم برای سال بعد خواهیم داشت. وقتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نامه ما را به مربیان خود تحویل نمی‌دهند تا مربیانی مثل برانکو و شفر نظراتشان را بگویند.

مسئول کمیته مسابقات لیگ برتر درباره بازی‌های تیم ملی امید گفت: ما آن زمان مربی نداشتیم و بازی‌های تیم ملی امید را تقویم جای ندادیم اما اکنون با حضور کرانچار بازی‌ها و اردوهای تیم ملی امید در نظر گرفته شده است. برای فدراسیون و سازمان لیگ مهم است که تیم ملی امید به المپیک راه پیدا کند. تمام رده‌های ما موفقیتی در چندسال اخیر داشته‌اندو تنها تیم ملی امید مانده تا این پازل کامل کند. تنها مشکلی که وجود دارد تیم‌هایی هستند که بیش از چهار بازیکن ملی‌پوش دارند که قرار است با آن‌ها جلسه‌ای بگذاریم و درباره آن تصمیم بگیریم.

فتاحی درباره سوپرجام گفت: این دیدار قرار بود ۲۹ تیر برگزار شود که استقلال حاضر نشد و کمیته اضباطی رأی داد و حق باشگاه استقلال بود که به استیناف شکایت کند و بعد از تأیید استیناف باز هم حق استقلال بود که شکایتش را به CAS ببرد. فکر می‌کنم به زودی جلسه تصمیم‌گیری این موضوع فرا می‌رسد.

وی درباره فینال جام حذفی گفت: فینال قرار است ۸ یا ۹ خرداد برگزار شود و با توجه به گرمای خوزستان، به نفع فوتبال است که در این شهر برگزار نشود زیرا کیفیت مسابقات در آن‌جا خوب نبود؛ دو یا سه ورزشگاه کاندید هستند که یکی از آن‌ها کرمانشاه است؛ قرار است از این ورزشگاه بازدید کنیم و امکانات آن را مقایسه کنیم و اگر خوب بود، آن را به گزینه‌های روی میز اضافه کنیم؛ البته برای مکان فینال حتما با سه باشگاه سپاهان، پرسپولیس و داماش هماهنگ خواهیم کرد؛ من در این مورد پیشنهادی را به هیئت رییسه سازمان لیگ دادم که از سال بعد و از بین پنج ورزشگاه، میزبان را قرعه‌کشی کنیم تا از همان ابتدای مسابقات مشخص شود فینال درکجا برگزار می‌شود؛ در مورد فینال امسال هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم؛ ما امسال تأکید زیادی بر روی کیفیت زمین‌ها در زمستان داشتیم اما متأسفانه کیفیت چمن‌ها در زمستان افت می‌کند؛ البته دوستان‌مان در مسجدسلیمان هم خیلی به چمن خود نرسیدند؛ متأسفانه آن‌ها در همان زمینی که تمرین می‌کنند، مسابقه برگزار می‌کنند که خیلی خوب نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر 368927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.