هزینه ارتکاب جرم در نیروهای مسلح افزایش می‌یابد

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح با اشاره به ارائه ۶۴۳ راهکار اجرایی برای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح گفت: اکنون نیروهای مسلح از این راهکارها استفاده می‌کنند، در بحث پیشگیری هم به دنبال افزایش هزینه ارتکاب جرم و رسیدگی قاطع و سریع به پرونده‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم مهرانفر پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در آیین تکریم و معارفه دادستان نظامی استان اصفهان ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: در تعاملات اجتماعی واژه‌هایی مانند حق و تکلیف بسیار به کار برده می‌شود، درواقع حق، امتیازی است که فرد در جامعه به دست آورده و دیگران باید به آن احترام بگذارند.

وی با بیان اینکه تکلیف مسئولیتی است که فرد مکلف در مقابل حق، موظف به انجام آن است، گفت: این دو واژه در مقابل هم هستند، برای اینکه ما به حق خودمان قانع باشیم و تکالیف را انجام دهیم باید به ارزش‌ها که مهم‌ترین آن دین است توجه داشته و گفتار، عمل و قلم خود را مطابق با آن ارزش نهادینه سازیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح با بیان اینکه مال مشروع و عقل سالم ارزش محسوب می‌شود، ادامه داد: جامعه‌ای که بر مبنای عقلانیت حرکت کند دچار مشکل نمی‌شود، اگر ارزش‌ها را پاس بداریم محصولات خوبی همچون برقراری ثبات، عدالت و امنیت را در جامعه خواهیم داشت.

امنیت ضروری‌ترین نیاز انسانی است

وی تأکید کرد: امنیت ضروری‌ترین نیاز انسانی است و جامعه بدون امنیت به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود نمی‌رسد، همچنین در این فضا مردم نمی‌توانند به زندگی عادی ادامه دهند.

مهرانفر با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین هدیه انقلاب اسلامی ایجاد امنیت برای مردم است، اظهار کرد: همچنین به دنبال جامعه عدالت محور هستیم، جامعه‌ای که در آن نابرابری و تبعیض وجود ندارد و اگر برخوردار از چنین جامعه‌ای باشیم شاهد ظلم و بی عدالتی نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: امروز کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر با پرورش دادن گروهک‌های تکفیری، بلاهای زیادی را بر سر مردم کشورهای دیگر می‌آورند و علت اصلی آن نادیده گرفتن ارزش‌ها از سوی این کشورها است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح با تأکید به اینکه انسان‌ها دارای دو بُعد انسانی و حیوانی هستند، گفت: همه موجودات در بُعد حیوانی مشترک هستند، اما انسان حیوان ناطق است و از روی فکر و اندیشه صحبت می‌کند که این امر مهم بوده و ما را از دیگر موجودات متمایز می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای مسلح باتوجه به استراتژی حاکم بر آن‌ها در مسیر اصیل اسلامی و ولایی بودن، اقتدار درونی، مردمی بودن و اطاعت از پروردگار حرکت می‌کنند، افزود: نیروهای مسلح ایران با این روحیه مقتدرانه در برابر دشمن ایستادگی کردند و به همین دلیل است که امروز دشمنان پس از شکست در نبردهای تن به تن به جنگ ا قتصادی و فرهنگی با کشور روی آورده‌اند.

مهرانفر ابراز امیدواری کرد با تدبیر مقام معظم رهبری و همت مسئولان و آگاهی مردم، موانع اقتصادی موجود در کشور برداشته شود تا بتوانیم حافظ آرمان‌های انقلاب باشیم.

وی با بیان اینکه وجود نیروهای مسلح در هر کشور اقتدار، عزت و امنیت رابه همراه خواهد داشت، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از نیروهای مقتدر، عزتمند و افتخارآفرین برخوردار است و رمز این اقتدار دانایی محوری، هوشیاری و بصیرت است.

دوری از آلودگی و لغزش لازمه اقتدار نیروهای مسلح است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح با تاکید بر اینکه دوری از هر گونه آلودگی و لغزش لازمه اقتدار نیروهای مسلح است، گفت: به همین دلیل سازمان قضایی نیروهای مسلح این وظیفه خطیر را برعهده دارد که از سلامت این بخش صیانت کند؛ اگرچه آمار پرونده‌هایی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح است در مقام مقایسه تعداد نیروهای مسلح بسیار ناچیز است اما به دلیل اهمیت و حساسیت موجود در این بخش حتی یک جرم هم برای این نظام زیاد است.

وی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان قضایی این نیروها دانست و ادامه داد: اعتقاد داریم که علت اصلی وقوع جرایم در نیروهای مسلح عدم آشنایی به قوانین و مقررات است و همین آمار اندک هم ناشی از این امر است.

مهران‌فر تاکید کرد: بر این اساس از سال ۷۶ تا ۹۶ چهار برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را به صورت علمی و عملیاتی تدوین و ابلاغ کردیم.

وی افزود: با توجه به اجرای برنامه ۲۰ ساله، در حوزه پیشگیری و آسیب‌شناسی اجرای این برنامه توانستیم به میزان قابل توجهی میزان جرایم نیروهای مسلح کشور را کاهش دهیم.

ارائه ۶۴۳ راهکار برای پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح با اشاره به ارائه ۶۴۳ راهکار اجرایی برای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح تصریح کرد: اکنون نیروهای مسلح از این راهکارها استفاده می‌کنند، در بحث پیشگیری هم به دنبال افزایش هزینه ارتکاب جرم و رسیدگی قاطع و سریع به پرونده‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری اجتماعی در دستور کار است، ادامه داد: با این روش سعی داریم شأن و منزلت اجتماعی و عزت نفس نیروهای مسلح را بالا ببریم.

مهران‌فرگفت: جرم یک امر طبیعی است که از گذشته‌های دور وجود داشته است، نیروهای مسلح بخشی از جامعه هستند؛ در سازمان قضایی نیروهای مسلح به منظور تحقق عدالت کیفری و پشتیبانی از حقوق جامعه و تأمین امنیت افراد با جرم مقابله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی، قانون‌مداری، حفظ اسرار نیروهای مسلح، تحکیم مبانی نظم و انضباط، تقویت سلسله مراتب فرماندهی و تکریم ارباب رجوع از ارزش‌های مورد توجه سازمان قضایی نیروهای مسلح است، اضافه کرد: با توجه به اینکه تأمین امنیت وظیفه نیروهای مسلح است باید به سلامت این نیروها بیش از دیگر بخش‌های جامعه توجه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان قضایی نیروهایی مسلح کشور خاطر نشان کرد: به همین منظور دادستان نظامی به عنوان مدعی العموم نیروهای مسلح نقش غیرقابل انکار و تأثیرگذاری را در این زمینه دارد.

وی افزود: نیروهای مسلح استان اصفهان در همه موارد در سکوی نخست بوده و توانسته در حوزه تأمین امنیت مردم و دفاع از مرزهای کشور گام‌های بلندی را بردارد.

کد خبر 368909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.