خطر سگ‌های ولگرد در کمین مردم شهرضا

شهرضا - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: کنترل سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان، ضروری است چرا که ممکن است این سگ‌ها مبتلا به بیماری هاری باشند و این بیماری را به انسان منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت‌الله تنهایی عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرضا، اظهار کرد: مردان به‌دلیل درگیرشدن با مشغله‌های زندگی شهری، به ندرت به سلامت جسمی و بهداشت روانی خود اهمیت می‌دهند و حتی گاه تا نمایان شدن کامل عوارض نامطلوب بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

وی با اشاره به نامگذاری اول تا هفتم اسفند ماه به‌عنوان "هفته سلامت مردان"، یادآور شد: تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره‌های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری‌ها با ایجاد فرهنگ پیشگیری اولیه و تشخیص زودهنگام از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و آموزش آنان از اهداف این هفته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی کلیه، نامگذاری این روز را فرصتی برای افزایش آگاهی جامعه و مردم در زمینه مراقبت از کلیه‌ها دانست و افزود: دستگاه‌های بخش دیالیز بیمارستان امیرالمومنین(ع) در بهترین حالت، می‌تواند حدود سه مرتبه در شبانه روز خون بیماران را تصفیه کند، این در حالی است که با مراقبت از کلیه‌ها می‌توان از این عوارض پیشگیری کرد.

تنهایی، مصرف گوشت قرمز در میانسالی و سالمندی، کم تحرکی، مصرف کم آب و مصرف زیاد نمک را از علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی دانست و تأکید کرد: تغییر الگوهای زندگی با کنترل فشار و قند خون، نوشیدن آب سالم و کنترل مصرف نمک نقش مؤثری در سلامت کلیه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه ابتلا به فشار خون و قند خون بالا از علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۶۸۰ نفر بیمار مبتلا به فشارخون و دو هزار و ۶۸۹ نفر بیمار مبتلا به قندخون در شهرضا شناسایی شده و این در حالی است که متاسفانه به همین تعداد این بیماران شناسایی نشده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر اهمیت کنترل سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان، تصریح کرد: اگر در جمعیت این سگ‌ها بیماری هاری که بیماری مشترک انسان و سگ است به شهروندان نیز منتقل خواهد شد.

تنهایی با بیان اینکه به لحاظ پراکندگی و تعدد سگ‌های بلاصاحب تغییرات محسوسی در جمعیت این سگ‌ها حاصل نشده است، یادآور شد: یکی از علل افزایش زاد و ولد سگ‌های بلاصاحب پراکندگی آن‌ها در اطراف باغ‌ها و پخش شدن زباله‌ها در پایان روزهای تعطیل است.

وی با تأکید بر رعایت قوانین حمایت از حقوق حیوانات، اظهار کرد: کسی منکر اهمیت این مقررات نیست، اما حفظ سلامت شهروندان اهمیت بیشتری دارد، از این رو باید برای جمع‌آوری زباله‌های اطراف باغ‌ها و مناطق ویلایی، فرهنگ‌سازی شود.

کد خبر 368899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.