بازی‌های کثیف در کاهش استرس کودکان موثر است

یک مشاور کودک انجام بازی‌های به اصطلاح کثیف را عامل موثری در کاهش استرس کودکان دانست و گفت: برخی از بازی‌ها که اصطلاحاً کثیف نام دارند، اثربخشی بسیار زیادی در کاهش اضطراب درونی بچه‌ها دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست "الفبای زندگی" از سلسله نشست‌های "کرسی دانایی" با محوریت کتاب و کتابخوانی از سوی مرکز تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و فرهنگسرای همت برگزار شد.

در این نشست که همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز بزرگداشت مقام زن برگزار شد، منیر عابدی، مدرس دانشگاه و مشاور کودک به تشریح مبانی تربیت کودک برای بانوان حاضر در نشست پرداخت.

وی گفت: پیش نیاز اصلی برای برقراری ارتباط با کودکان این است که در ابتدا آنها ما را بپذیرند که برای این منظور ما باید بتوانیم با آنها وارد ارتباطی صحیح و منطقی شویم.

این مشاور کودک ادامه داد: اکثر مادران نسبت به تامین نیازهای فرزند خود بسیار حساس هستند و در برابر ترفندهایی که کودکان برای جلب توجه و حمایت مادران استفاده می‌کنند، کوتاه می‌آیند.

وی با تاکید بر اینکه رابطه مادر با فرزند باید ضمن برخورداری از مولفه‌های محبت و احساسات مادرانه، از صلابت و جدیت نیز برخوردار باشد، اظهار کرد: متاسفانه اکثر مادران گمان می‌کنند که باید به تمامی نیازهای فرزندشان پاسخ مثبت داده و هر چه او می خواهد را برایش فراهم کنند و این درحالی است که بچه‌ها باید بدانند قرار نیست به تمامی نیازهایشان پاسخ مثبت داده شود و باید گاهی در برابر مطالباتشان از دیگران با پاسخ "نه" مواجه شوند.

عابدی کمک گرفتن از مشاوره کودک را عامل موثری در آموختن اصول برخورد با کودک دانست و گفت: برخی از مادران در تامین هزینه مشاوره کودک دچار مشکل هستند، اما اغلب آنها نسبت به مشاوره بی‌اعتماد هستند و ترجیح می‌دهند با دوستان و آشنایان خود درباره مشکلات فرزندشان مشورت کنند.

"بازی" اصلی‌ترین راهکار آموزشی و تربیتی کودک است

وی با بیان اینکه در علوم مرتبط به تربیت کودک به "بازی" به عنوان اصلی‌ترین راهکار آموزشی و تربیتی اشاره شده است، تاکید کرد: اگر مادران از 24 ساعت شبانه روز، تنها نیم ساعت از وقتشان را برای بازی با کودکانشان اختصاص دهند، مطمن باشند که نتایج بسیار مثبتی از تغییر رفتار کودک و بهبود وضعیت او دریافت می‌کنند. در این مدت زمان کودک باید برای انجام هر فعالیتی آزاد باشد و احساس کند که در این لحظه او پادشاه عالم است.

عابدی افزود: بازی در کاهش اضطراب و استرس درونی، پرورش قدرت خلاقیت و حتی آموزش مفاهیم و مضامین دینی، ریاضی، املا و درست نویسی و بسیاری از عوامل دیگر نقش بسزایی دارد و طراوت و شادابی خاصی را برای کودک ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: بازی زبان بچه‌ها و تنها روشی است که می‌توان از طریق آن کودک را سرگرم کرد و از هیجانات بیش از حد و کاذب او کاست. البته بازی می‌تواند با استفاده از ابزار و وسایل بسیار ساده و ابتدایی انجام گیرد و نیازی به پرداخت هزینه‌های زیاد ندارد.

این استاد دانشگاه انجام بازی‌های به اصطلاح کثیف را عامل موثری در کاهش استرس کودکان دانست و گفت: برخی از بازی ها که اصطلاحاً کثیف نام دارند، اثربخشی بسیار زیادی در کاهش اضطراب درونی بچه‌ها دارند. کودکانی که از شدت استرس ناخن خود را می‌جوند و یا دچار شب ادراری و کابوس هستند، می‌توانند از طریق این بازی‌ها همچون گِل بازی، خمیربازی و رنگ بازی از شدت نگرانی خود بکاهند.

عابدی از اهمیت تقویت هوش اجتماعی کودکان سخن گفت و تصریح  کرد: تا چند سال قبل گمان بر این بود که هوش یادگیری کودکان باید مورد تمرکز قرار گیرد تا بتوانند افراد موفقی در زندگی‌شان باشند، اما بعدها تحقیقات نشان داد که هوش هیجانی و اجتماعی عامل مهم‌تری در تضمین موفقیت یک انسان است.

وی افزود: هوش هیجانی قادر است همدلی کردن با دیگران، دوست شدن و برقراری ارتباط صحیح، جلب نظر و شناخت و بروز احساسات درونی را در انسان تقویت کند و نقش قابل توجهی برای او در جامعه تدارک ببیند.

لزوم بهبود  روابط همسران برای تضمین سلامت خانواده

همچنین اکرم رحیمی، روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این نشست با اشاره به لزوم بهبود روابط زن و شوهر در تضمین سلامت خانواده اظهار کرد: مطالعه کتاب‌های مرتبط با روابط زناشویی و همسرداری را از ملزومات ورود به رابطه زناشویی است و بر هر دختر و پسر مجردی لازم است که پیش از ازدواج به مطالعه چنین کتاب‌هایی بپردازند.

وی افزود: هرچند برای آگاه شدن از مسائلی چنین مهم هرگز دیر نیست و زنان و مردان متاهل نیز باید ضمن زندگی در کنار همسرشان، از مطالعه این کتاب ها غافل نشوند.

کد خبر 368893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.