رسالت بانک ها سوار شدن بر موج نوسانات نیست

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به میزان نقدینگی که در اختیار بانک‌های کشور است، برخی از آنها با خرید و فروش میزان زیادی از کالاهای گران بها همچون سکه و ارز عامل ایجاد نوسانات در بازار هستند و از این نوسانات به نفع خود استفاده می‌کنند.

رضا نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رسالت بانک ها خرید و فروش در بازار و سوار شدن بر موج نوسانات نیست، اظهار کرد: بانک‌های ایران دچار پدیده‌ای به نام چند شغلی بودن، شده‌اند و در امور مختلف فعالیت می‌کنند تا بتوانند سود بسیار زیاد سپرده‌های خود را به موقع پرداخت کنند و ورشکست نشوند.

وی افزود: رواج فعالیت چند شغلی در افراد حقیقی منجر به چند شغله شدن نهادهای حقوقی شده‌است و دلیل هردو مورد، کافی نبودن میزان درآمدها برای شاغلان است، نهادهای حقوقی نیز فعالیت در جنبه‌های مختلف را برگزیده‌اند تا کسب درآمد کرده و تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به وظیفه اصلی بانک‌ها در دنیای اقتصاد، خاطر نشان کرد: جمع آوری سپرده‌ها و پرداخت وام از وظایف اصلی بانک‌ها در اقتصاد محسوب می شود، اما متاسفانه فعالیت بانک‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی موجب کم رنگ شدن نقش آنها در وظایف اصلی شان شده‌است.

بیشتر بانک‌های کشور دارای شرکت بیمه هستند

نصر اصفهانی با بیان اینکه بسیاری از بانک‌های جهان از تاسیس و مدیریت شرکت‌ها منع می‌شوند، ادامه داد: بانک‌های ایران آزادانه به فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های مختلف می‌پردازند و منع قانونی خاصی برای جلوگیری از ورودشان به این بخش‌ها وجود ندارد، بیشتر بانک‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند دارای شرکت بیمه هستند.

وی اضافه کرد: تجمیع منابع پولی در بانک، ایجاد رانت می‌کند و مدیریت رانت نیز در بانک‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل علم اقتصاد است. قابل توجه است که ایجاد رانت در بانک ها به افزایش قدرت انحصاری آنها منجر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تخصص گرایی؛ راهکار اساسی کوتاه کردن دست بانک ها از بازار های مختلف اقتصادی است. بانک ها باید در عرصه اقتصادی تخصصی خود فعالیت کنند تا مشکلی برای اقتصاد به وجود نیاید. بانک‌های ایران باید از هرگونه شرکت داری، بنگاه داری، داشتن املاک و مستغلات غیرمنقول و پرداخت وام به غیر از بخش خصوصی منع شوند.

کد خبر 368877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.