مخدوش کردن چهره کانون وکلا اعتماد مردم را از بین می‌برد

رییس کانون وکلای اصفهان گفت: کانون‌های وکلا نهادهای حمایتی جامعه هستند و مردم به وکیل پناه می‌برند و وقتی چهره این نهاد حمایتی را مخدوش ‌کنند مردم به آن اعتماد نمی‌کنند و به سمت موسسات زیرزمینی و متظاهرین به امر وکالت می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رییسی شامگاه سه شنبه در آیین بزرگداشت روز وکیل با تبریک روز استقلال کانون‌ وکلا و روز زن اظهار کرد: امروز همه جامعه حقوقی و مقامات قضایی دغدغه مشترکی دارند که این دغدغه چیزی جز اجرای عدالت در جامعه نیست.

وی با اشاره به اینکه اجرای عدالت لوازمی دارد، افزود: بدون قانون حقوق شهروندی، بهداشت و امنیت قضایی وجود نخواهد داشت و اجرای درست قانون توجه به آنچه مقنن آورده است و اینها نکات ارزنده‌ای است.

رییسی نهاد وکالت را یک نهاد مهم مدنی دانست و تصریح کرد: این نهاد مدنی، اجتماعی در تمام جوامع بشری دو رسالت مهم اجرای صحیح قانون و دفاع از حقوق موکلین و افراد جامعه را دارد اما برای ایفای این وظایف نیازمند لوازم و ابزارهایی است.

رعایت احترام قاضی، مقام قضایی و وکیل اجتناب‌ناپذیر است

رییس کانون وکلای اصفهان با بیان اینکه نهاد وکالت در صورتی عملکرد درستی خواهد داشت که مستقل باشد، اظهار کرد: همواره ممکن است یک طرف دعوا دستگاه حاکمه باشد و اجرای قانون به عهده دستگاه حاکمه است و وکیل تنها ناظر بر اجرای قانون است پس وکیل وابسته چطور اعتبار خود را از دستگاه قضایی بگیرد و درست وظایفش را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به شئونات یک وکیل احترام گذاشت، افزود: شئونات وکلا تا چه حد در محاکم ما رعایت می‌شود؟ ما اگر می‌خواهیم انتظار مقنن از وکیل در محاکم محقق شود باید شان وکیل را رعایت کنیم، وقتی وکیلی تحقیر می‌شود و احترامش رعایت نمی‌شود، چگونه از حق موکلش دفاع کند.

رییس کانون وکلای اصفهان با تاکید بر اینکه رعایت احترام قاضی، مقام قضایی و وکیل اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: نه شان قضا باید نادیده گرفته شود و نه شان یک وکیل مستقل و اگر می‌خواهیم نهاد وکالت کارکرد درست خود را داشته باشد وکیل نیازمند اعتماد است و وقتی چهره این صنف در صداوسیما مخدوش می‌شود، کلاهبردار و شیاد معرفی می‌شود چگونه مردم به جامعه وکالت اعتماد کنند و جان و مال خود را به آنها بسپارند.

رییسی با تاکید بر اینکه کانون‌ها نهادهای حمایتی جامعه هستند، تصریح کرد: مردم به وکیل پناه می‌برند و وقتی چهره این نهاد حمایتی را مخدوش می‌کنند مشخص است که مردم به آن اعتماد نمی‌کنند و بعد از آن مردم به سمت موسسات زیرزمینی و متظاهرین به امر وکالت می‌روند و اینگونه است که سرمایه دستگاه قضا و حق مردم از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلا خدمات عمومی به جامعه ارائه می‌کند، افزود: هر ساله پرونده‌های تسخیری و معاضدتی بسیاری را بدون دریافت وجه انجام می‌دهیم و هزاران مشاوره رایگان در زندان‌ها، شوراهای حل اختلاف و هر جایی که از کانون دعوت کنند ارائه می‌دهند.

رییس کانون وکلای اصفهان با تاکید بر اینکه وکلا سهمی از اعتبار و رسانه در جامعه ندارند، تصریح کرد: همواره این صنف متهم به پول دوستی و توجه به مادیات هستند، اما باید توجه داشت که به شدت با بحران بیکاری وکلا مواجه هستیم.

رییسی افزود: در حوزه تربیت نیروی انسانی ایجاد هر حرفه ، سه مرحله دارد که شامل به رسمیت شناختن یک حرفه، سازمان‌دهی کردن آن و رسیدگی به حقوق صنفی آن شغل است؛ از سال ۱۳۳۲ نهاد وکالت را در سیستم قضایی پذیرفتیم و مرحله دوم را هم اجرا کردیم اما به دلیل فشار مواردی چون تهدید استقلال، ایجاد نهاد موازی و تبلیغات سوء علیه وکلا ، از موضوع آخر همواره غفلت کرده‌ایم.

وی در خصوص مشکلات معیشتی قشر وکلا گفت: مگر وکلا شهروندان این جامعه نیستند؟ اما امروز بیکاری وکلا را شاهد هستیم و مشکلات بیمه‌ای و معیشتی بسیاری در این قشر وجود دارد که صندوق حمایت این صنف پاسخگوی مشکلات آنان نیست.

حذف آزمون وکالت، تخصص و صلاحیت این صنف را از بین می‌برد

رییس کانون وکلای اصفهان با اعلام مخالفت خود در موضوع حذف آزمون وکالت اظهار کرد: این طرح نامبارک نهاد وکالت را نابود می‌کند و تخصص، صلاحیت و اعتبار را از بین می‌برد، و در کانون وکلا برای تربیت نیروی حرفه‌ای به موضوعات علمی، اخلاق حرفه‌ای، صنفی و آموزش موارد تخلفات توجه بسیاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان جامعه به رشته حقوق می‌روند، تصریح کرد: آیا راه اشتغال جوانان بیکار که به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در برنامه آموزشی کشور بوده تنها با حذف آزمون وکالت امکانپذیر است؟ آیا تنها شغل رشته حقوق، وکالت است؟ قضاوت، دفتر اسناد و مشاوره ارگان‌های دولتی و غیردولتی هم هست، مگر نمی‌شود از این جوانان در آنجا هم استفاده کرد؟ چرا باید سد آزمون وکالت را برداشت تا همه وکیل شوند حتی اگر این آزمون برداشته شود دادگستری برای کارآموزی این تعداد جوان ظرفیتی ندارد.

رییسی با انتقاد جدی به طرح حذف آزمون وکالت گفت: باید با توجه به تعهدی که به این جامعه و رشته حقوق داریم از توصیه‌های غیرتخصصی خودداری کنیم؛ یکبار برای همیشه این استرس را از جامعه وکلا بگیریم، آنها که به فکر جوانان بیکار بوده و خواهان حذف آزمون وکالت هستند به این سوال پاسخ دهند که چرا باید به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بدون آزمون پروانه وکالت داد؟

کد خبر 368875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.