وکیل باید بتواند آزادانه و مسئولانه از حق دفاع کند

معاون اول دادستان کل کشور گفت: باید استقلال وکلا و کانون‌های وکلا به نحوی باشد که وکیل آزادانه و مسئولانه بتواند از حق دفاع کند، استقلال به معنای نفی همکاری با سایر عوامل فرآیندهای قضایی، نفی نظارت و نفی حاکمیت قانون نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مصدق در آیین بزرگداشت روز وکیل با تبریک روز وکیل و ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: روز وکیل روز بزرگی است و اعتقاد ما این است که قاضی با وکیل همکار است و این دو، تا زمانی که در کنار هم قرار نگیرند کشف حقیقت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در موضوع قضاوت و وکالت هدف کشف حقیقت است، افزود: کلمه وکیل مقدس است، در زبان فرانسه وکیل به معنای "یاور مظلوم"، در ادبیات آلمانی با عنوان "نماینده حق" و در انگلیسی به معنای "حقوقدان" است، در مجموع امروز برداشت از کلمه وکیل فردی است که به دنبال کشف حقیقت است.

معاون اول دادستان کل کشور با تاکید بر اهمیت کار وکیل تصریح کرد: وکیل کمک کار قاضی است، وقتی نظام‌های قضایی دنیا را بررسی می‌کنیم می‌بینیم در موضوع نگاه به حضور وکیل در پرونده‌ها دو رویکرد وجود دارد.

مصدق در تشریح این رویکردها گفت: در موضوع حضور وکیل در محکمه و تحقیقات پلیسی دو رویکرد وجود دارد یکی با عنوان کنترل جرم است، در این شرایط ممنوعیت حضور وکیل در مراحل دادرسی به جز برای بزه‌دیده، وجود ندارد و اساساً در این رویکرد برای بزهکار وکیلی تعریف نشده است؛ وکیل اجازه حضور در مراحل مختلف تحقیقات پلیسی و دادسرا را ندارد.

وی در خصوص رویکرد دوم حضور وکیل اظهار کرد: در مدل دوم حضور وکیل در همه‌ی فرآیند دادرسی اعم از تحقیقات مقدماتی و دادرسی، نقش موثری دارد و در قانون جدید آیین دادرسی کیفری این رویکرد پذیرفته شده و حتی در تحقیقات مقدماتی جرایمی مانند اعدام و حبس ابد حضور وکیل الزامی است به طوری که بازپرس موظف است چنانچه متهم وکیل معرفی نکند وکیل تسخیری برای او معرفی کند و این موضوع مهمی است که در قانون جدید آیین دادرسی کیفری به آن پرداخته شده است.

قاضی و وکیل در برابر هم نیستند

مصدق با بیان اینکه در قانون اساسی و قوانین عادی حضور وکیل تاثیر بسیاری در کشف حقیقت دارد، تصریح کرد: اگر حضور وکیل در محکمه و تحقیقات مقدماتی نباشد ممکن است دادرسی از مسیر خود منحرف شود اما متاسفانه امروز در جامعه این تصور وجود دارد که قاضی در برابر وکیل قرار گرفته که این یک تفکر اشتباه و بسیار خطرناک است.

معاون اول دادستان کل کشور با اشاره به اینکه بی‌توجهی وکلا به قوانین تصویب شده در برخی پرونده‌ها خطرناک است، تصریح کرد: باید وکلا توجه بسیاری در نکات قوانین داشته باشند و باید وکلا بصیرتی به قاضی بدهند که متهم را برهاند و متاسفانه اشراف و تسلط وکلا در قوانینی که اخیرا تصویب شده بسیار کم است که این امر اهمیت دوره‌های ضمن خدمت برای وکلا را مشخص می‌کند.

مصدق با بیان اینکه امروز قانون جدید آیین دادرسی کیفری زمینه‌هایی را برای حضور وکیل در همه فرآیند دادرسی فراهم کرده است، اظهار کرد: ماده ۵ این قانون حق دسترسی به وکیل را یکی از حقوق متهم می‌داند و ماده ۱۹۰ در خصوص حضور وکیل در مرحله بازرسی و ماده ۳۴۶ حضور وکیل در مرحله دادرسی را ضروری دانسته است، همچنین به ماده ۴۸ انتقاداتی جدی وجود دارد که به حق رانتی در اثر تصویب ماده ۴۸ ایجاد شده که قابل اغماض نیست و امیدواریم در ریاست جدید قوه قضاییه این ماده تغییر کند.

وی در خصوص استقلال کانون‌های وکلا گفت: باید این استقلال به نحوی باشد که وکیل آزادانه و مسئولانه بتواند از حق دفاع کند و استقلال به معنای نفی همکاری با سایر عوامل فرآیندهای قضایی و نفی نظارت و نفی حاکمیت قانون نیست و باید به جایی برسیم که دادگستری با کانون وکلا مانند دو بال برای هم باشند.

کد خبر 368870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.