مصلحت نظام در کشاکش استعفای وزیر موفق

با گذشت یک روز از استعفای ظریف، گمانه زنی ها در رابطه با چرایی این استعفا همچنان ادامه دارد و البته بسیاری از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس پذیرش استعفای ظریف در شرایط کنونی را به مصلحت کشور نمی دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استعفای ناگهانی و شوک آور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در شامگاه دوشنبه آن هم از طریق یک پیام اینستاگرامی باعث شده که بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی محور اصلی اخبار خود را به این استعفا و دلایل و پیامدهای آن اختصاص دهند. سؤال اصلی که ذهن بسیاری از فعالان سیاسی و البته مردم را درگیر کرده، این است که چرا وزیر امور خارجه در شرایط کنونی تصمیم به استعفا گرفت؟ و در صورت پذیرش این استعفا دستگاه دیپلماسی کشور به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟

وزرای موفق نباید تحت فشار قرار بگیرند

حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محمد جواد ظریف کارنامه چشمگیر و موثری دارد و همچنین  مورد تحسین  مقام  معظم رهبری قرار گرفته است.

وی افزود: ظریف همچنین در  سطح بین الملل به خوبی توانسته هدف های کشور را دنبال کند، او به خوبی به زبان دیپلماسی آشنا و مطلع است و می داند با کشور های مختلف باید چگونه استدلال و صحبت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: بنابراین محمد جواد ظریف از موفق ترین وزرای دولت بوده است، اما  هر انسانی در زندگی خود یک ظرفیتی دارد، باید دقت کنیم شرایطی بر کشور حاکم نشود که وزرای موفق تحت فشار قرار بگیرند، باید اجازه بدهیم امثال ظریف به فعالیت های شبانه روزی خود ادامه دهند  و فشار ها باعث اتمام تحمل آنها نشود.

عابدی تصریح کرد:حتی نمایندگان با انصاف مخالف دولت نیز در کارآمدی و تلاش‌های شبانه روزی محمد جواد ظریف شک ندارند و برای ایشان احترام قائل هستند، اما ایرادی که به  وزیر امور خارجه وارد می‌کنند استعفای بدهنگام ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز این استعفا پذیرفته نشده است، اما معتقدم ظریف می بایست صبر و حوصله بیشتری به خرج می داد و بدون هماهنگی نباید دست به استعفا می زد.

اکنون زمان استعفا نیست

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر وزیر زمانی که خود را در تحقق  اهداف وزارتخانه مطبوعش ناتوان ببیند می‌تواند استعفا دهد. استعفا امری اختیاری برای هر وزیر در هر کابینه ای تلقی می‌شود، اما زمان استعفا بسیار مهم است و در این وضعیت اصلا زمان استعفای وزیر امور خارجه نبود. قطعا اگر  اختلافاتی هم وجود دارد باید در موقع دیگری از سمت خود کنار گیری می‌کرد.

وی افزود: باتوجه به حضور بشار اسد و ملاقات وی با رهبر و رییس جمهور، زمان مناسبی برای این  کناره گیری نبود؛ ناگفته نماند که  محمد جواد ظریف از  دیپلمات های برجسته تاریخ کشور و جهان است.

درخواست ۱۵۰ نماینده برای نپذیرفتن استعفا

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: همیشه شاهد خدمات ارزنده ایشان در عرصه روابط بین الملل بوده ایم و این قابل تقدیر است، انتظار می‌رود  وزیر خارجه و دولت بتوانند مسائل و مشکلات را بین خود حل کنند.

سلیمی خاطر نشان کرد: امروز نامه‌ای با ۱۵۰ امضا از نمایندگان مجلس با درخواست نپذیرفتن استعفای محمد جواد ظریف به رییس جمهور ارسال شد و از ایشان خواستیم تا با استعفای وزیر امور خارجه موافقت نکنند.

رقم زدن بدترین توافق برای آمریکا، کار ظریف است

علی کاظمی بابا حیدری، نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به استعفای وزیر امور خارجه گفت: محمد جواد ظریف از زمانی که وارد کابینه شد و سکان وزارت امورخارجه را به دست گرفت، در بحث دیپلماسی بسیار خوب عمل کرده است. 

وی افزود: رییس جمهور مبحث برجام و پرونده هسته ای را از شورای امنیت گرفت و وزارت امورخارجه را موظف به پیگیری آن کرد؛ نتیجه آن هم امضای توافقی با قدرت های جهانی شد که دونالد ترامپ آن را بدترین توافق برای آمریکا دانست؛ این نتیجه کارنامه و عملکرد بسیار  مثبت محمد جواد ظریف است.

بازگشت ظریف به سود نظام و کشور است

وی افزود: نتیجه دیپلماسی قوی محمد جوادظریف را می شود در دومین مراسم تحلیف رییس جمهور مشاهده کرد که مقامات عالی رتبه ۱۱۰ کشور  جهان در این مراسم حضور داشتند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  درخواست تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، این است که با توجه به وضعیت کشور محمد جواد ظریف به وزارت امور خارجه بازگردد و با پشتوانه بیشتری به کار خود ادامه دهد که این موضوع به سود نظام و کشور است.

کد خبر 368867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.