۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
پاتوق دورهمی

پردیسی از جنس هنر، نور و خلاقیت با درختانی کهنسال، گل‌های رنگارنگ، آلاچیق‌های چوبی و حوض‌های آبی که می‌توانند پناهگاهی باشند برای بعدازظهرهای گرم تابستان...

به گزارش خبرنگار ایمنا، در قدیم به شهربازی آبشار معروف بود و روزهای آخر هفته پاتوقی بود برای شهروندان و کودکان اصفهانی... اما شهر رویاها که افتتاح شد، شهربازی آبشار از رونق افتاد و مدیران شهری بر آن شدند تا کاربری این شهربازی را تغییر و به پردیسی زیبا برای تفریح و نشاط شهروندان تبدیل کنند.

کلنگ احداث این بوستان سال ۹۵ بر زمین زده شد و روز گذشته همزمان با سالروز تولد حضرت فاطمه الزهرا (س) طی جشنی مردمی با حضور معاون وزیر کشور، شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و مدیران شهری و شهروندان اصفهانی به بهره برداری رسید تا خاطراتی نو را در ذهن شهروندان ثبت کند.

پردیس هنر از نظر نحوه نگرش به فضا، ساختار شکل‌گیری و روش طراحی ارگانیک آن در مجاورت رودخانه، در نوع خود بی نظیر است؛ این پردیس شامل گلخانه و پارک سرپوشیده، شبیه باغ گلها و همچنین کاربری های فرهنگی شامل موزه احجام و پارک بازی کودکان است؛ بوستان شامل قسمت‌های مختلفی از جمله آبشار مصنوعی است که از میان سنگ‌های بزرگ کنار خیابان به سمت جوی آب پایین آن سرازیر می‌شود همچنین در پیاده رو کنار بوستان نیز چندین برکه وجود دارد که آب جوی از آن عبور می‌کند. برای گذر از این برکه ها پل‌های چوبی پیش‌بینی شده تا بازدیدکنندگان حس عبور از روی آب را نیز تجربه کنند.

در پروژه پردیس هنر ویژگی‌های خاصی وجود دارد. یکی از شاخص های آن احداث یک سالن آمفی تئاتر روباز با گنجایش حدود ۳۵۰۰ نفر است که می‌ توان از آن برای برگزاری مراسم‌ فرهنگی و جشن‌ها استفاده کرد.

سپاهی، یکی از شهروندان اصفهانی است که از طریق تبلیغات سطح شهر از آیین بهره‌برداری مطلع شده و حضور پیدا کرده بود، می‌گوید: پارک خیلی زیبایی درست شده، اصلا فکرش را نمی کردم، طراحی پارک خیلی زیبا است، اگر این جا برنامه های شاد هم برگزار کنند خیلی عالی می شود چون مردم در این روزها به برنامه های شاد احتیاج دارند.

رضایی، بانویی ۳۰ ساله که همراه فرزند خود به این بوستان آمده می‌گوید: اگر در این اینجا علاوه بر برنامه های تفریحی، برنامه های آموزشی نیز برای بانوان و کودکان برگزار شود، خیلی مفید است؛ مردم به آموزش و تفریح و شادی نیاز دارند، از مسئولان می‌خواهم برنامه های شاد در این اینجا برگزار کنند.

سجاد دانش آموز دبیرستانی است که هر روز مسیر خیابان آبشار را طی می‌کند تا به مدرسه برسد؛ او از دیدن بوستان بسیار خوشحال است و می‌گوید: «هر روز که از اینجا رد می‌شدم، می دیدم که کارگران مشغول‌اند اما فکرش را نمی کردم که بوستانی به این زیبایی ساخته بشه؛ این جا محیط خوبی برای کارگاه های آموزشی ما درست شده؛ کاش که مدرسه هماهنگ کنه ما بعضی از کارگاه هامون رو اینجا برگزار کنیم؛ اینجا فضای خوبی برای پاتوق های دورهمی است.»

حاج حیدری بانوی میانسالی است که از احداث این بوستان خوشحال است: «دیدن این فضای زیبا، آبشار و آب به من آرامش می‌ده؛ خوشحالم که هر روز می تونم به اینجا بیایم و از فضایی زیبا لذت ببرم.»

رویکرد شهرداری در بهره برداری از پردیس هنر، استفاده از نهادهای مدنی است

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص این پردیس می‌گوید: مبنای ساخت چنین فضاهایی در شهر که شاخص ترین آن هم پردیس هنر است، معطوف به یک مبنای نظری است بدین معنا که باید عمده برنامه ها به سمت عرصه محوری برود و از ظرفیت شهر برای احترام به حقوق شهروندی و ارائه خدمات فرهنگی استفاده کنیم.

محمد عیدی با بیان اینکه قبلا نگاه در شهرداری این بود که فرهنگسراهای زیاد ساخته و برنامه هایی اجرا شود تا مخاطبانی که آنجا می‌آیند استفاده کنند، ادامه می‌دهد: مبنای نظری کنونی این است که برنامه باید به استقبال مخاطبان برود؛ یکی از این فضاهایی که می توان مبنای نظری جدید را در آن پیاده سازی کرد، تفرجگاه های شهری از جمله پارک ها است؛ چراکه وقتی چنین سازه ای در عرصه شکل می‌گیرد، امکانات فضاهای کلاسیک و استاندارد موسیقایی را در سالن ندارد، اما در نگرش جدید ما می کوشیم در فضاهای باز و به گونه ای عرصه محور حداقل های اجراها را ایجاد کنیم که دو فایده افزایش نشاط اجتماعی و ارتقاء سطح سلایق را در پی دارد به طوری که مردم از فرآورده‌های هنری فاخر استفاده کنند و این کالای فرهنگی در سبد فراغتی خانواده‌ها باشد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: باید از امکاناتی که به صورت استاندارد در سالن‌های کلاسیک وجود دارد، در حد توان در فضاهای شهری نیز استفاده کنیم تا مخاطب را در عرصه اغنا کنیم. البته چنین پروژه های بزرگی نمی‌تواند فاقد نقص باشد و در فرآیند زمانی می‌توان آن را بنا به نوع کارکرد، اصلاح کرد؛ به نظر می رسد فضاهایی همچون پردیس هنر اصفهان به گونه حداقلی می تواند پاسخگوی برنامه‌های خوب هنری برای شهر باشد.

عیدی با بیان اینکه رویکرد کلی ما برای این پروژه مشارکت در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهر است، اظهار می‌کند: قبلا شهرداری متولی اجرای برنامه‌ها در شهر بود، اما اکنون تسهیل‌گر برنامه های حوزه‌ی مدنی هستیم؛ برای ما بسیار قابل توجه است که نهادهای مدنی و بخش خصوصی برنامه داشته و آن را در چنین عرصه هایی اجرا کند، چراکه ساختاری مثل شهرداری نمی‌تواند از یک فضا ۳۶۵ روز استفاده کند، اما از این ظرفیت با مشارکت بخش های مدنی و در اختیار گذاشتن آن، می‌توان در همه روزهای سال بهره برد.

در پردیس هنر سعی شده با فکر و خلاقیت، علاوه بر زیبایی، بر کارایی آن نیز توجه شود و شهروندان مکانی هیجان آور و متفاوت را در کنار خانواده‌ هایشان تجربه کنند.

کد خبر 368865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.