تاثیر پوست لیمو برای کنترل سرطان پوست/ ۲۰ قلم دارو کم داریم

کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده با مصرف سیر و پیاز،برنامه ریزی برای تولید دارو در سال آینده و فواید پوست لیمو در پیشگیری از سرطان پوست را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت دارو درباره میزان یارانه دارو و وضعیت بودجه‌ای دارو در لایحه بودجه ۱۳۹۸، گفت: متاسفانه در بحث یارانه دارو علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هنوز اعداد و ارقام مناسبی را برای یارانه دارو اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۸۵ میلیارد تومان برای ما به عنوان یارانه دارو و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم به عنوان اعتبار مابه‌التفاوت نرخ ارز قرار داده‌اند. این درحالیست که همین امروز نیاز ما تقریبا دو برابر این عدد است. البته دکتر نمکی قول داده‌اند که از طریق مجلس موضوع یارانه دارو را پیگیری کنند و امیدواریم بتوانیم این بودجه را اصلاح کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین اضافه کرد: برای یارانه دارو در سال ۱۳۹۸، حداقل حدود ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

کاهش ابتلا به سرطان روده با مصرف سیر و پیاز

تحقیقات محققان دانشگاه پزشکی چین نشان می‌دهد مصرف میزان بالا سبزیجات آلیومی ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۷۹ درصد کاهش می‌دهد.

ژی لی، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: نکته حائز اهمیت در این تحقیق این است که هر چقدر مصرف سبزیجات آلیومی بیشتر باشد، میزان حفاظت در مقابل سرطان روده بزرگ بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه می‌افزاید: "به طورکلی یافته های فعلی نشان می‌دهد که چقدر پیشگیری اولیه از ابتلا به سرطان روده بزرگ از طریق تغییر در سبک زندگی مهم است".

در این مطالعه، ۸۳۳ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ با ۸۳۳ بیمار فاقد این بیماری مقایسه شدند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است به‌طوریکه در سال ۲۰۱۸، ۱.۸۰ میلیون مورد ابتلا به این سرطان و ۸۶۲ هزار مرگ ناشی از این سرطان در جهان وجود داشته است.

به گفته محققان سبزیجاتی که در خانواده آلیوم‌ها قرار دارند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش دهند. مزایای این سبزیجات به دلیل وجود ترکیبات سولفوری است. اگرچه مکانیسم دقیق این ترکیبات هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌ها بر این اصل استوار است که پیاز دارای موادی است که از رشد تومورها جلوگیری می‌کند. این سبزی پرخاصیت منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که باعث می شود بدن افراد با رادیکال‌های آزاد مقابله کند

فواید پوست لیمو در پیشگیری از سرطان پوست

بسیاری از ما درباره خواص مفید و ارزش غذایی پوست لیمو اطلاعی نداریم، بنابراین بهتر است قبل از دور انداختن پوست لیمو کمی به خواص آن فکر کنیم، چرا که حتی پوست لیمو نیز بسیار مفید است.

ارزش غذائی پوست لیمو ترش برای سلامت بسیار زیاد است. پوست لیمو ۵ تا ۱۰ برابر آب لیمو ویتامین دارد. از جمله خواص لیموترش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پوست لیموترش حاوی میزان بالا لیمونن است که می تواند از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کند.

میزان بالا پلی فنول های موجود در پوست لیمو می‌تواند به حفظ وزن سالم کمک کند. همچنین  به خلاصی از چربی های اضافی تجمع یافته در کبد هم کمک کند.

زمانیکه بدن قادر به واکنش به عملکرد هورمون انسولین نباشد، میزان قندخون افزایش یافته که منجر به شرایطی موسوم به پیش دیابت می‌شود. پوست لیموترش موجب تقویت مقاومت انسولین شود. چراکه حاوی پلی فنول های است که با هدف قراردادن تجمع چربی در ناحیه شکمی به بهبود این مشکل کمک می کند.

پوست مرکباتی نظیر لیمو و پرتقال حاوی خواص ضدسرطانی قوی ای هستند. آنها حاوی مقادیر زیاد فلاوونوئیدهای موسوم به پلی متوکسی فلاوون هستند که رشد تومور درروده را هدف قرار می دهند. همچنین سرشار از هسپریدین و دیوسمین هستند که به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.

برنامه ریزی برای تولید دارو در سال آینده

محمد عبده زاده، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: از دو ماه قبل در حال برنامه ریزی برای بررسی وضعیت تولید دارو در کشور هستیم و خوشبختانه اوضاع مناسب است.

وی با اشاره به مقوله داروهای وارداتی، گفت: با توجه به اینکه این قبیل داروها وابستگی بیشتری به ارز دارند، از همین رو نیاز به حساسیت بیشتری در زمینه تامین ارز مورد نیاز دارند.

عبده زاده ادامه داد: تلاش می کنیم با هماهنگی بانک مرکزی، ذخایر دارویی را در وضعیت مناسبی قرار دهیم تا کمبودها را به حداقل برسانیم.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: با توجه به اینکه در شش ماهه دوم امسال وضعیت دارو مطلوب بود، تلاش می‌کنیم برای سال آینده همین شرایط را حفظ کنیم که البته کار سخت و دشواری است.

۲۰ قلم کمبود دارویی داریم

مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه تشدید تحریم‌ها باعث ایجاد شرایط سختی در سال ۹۷ در کشور شد، افزود: چه در حوزه تولید، چه نظارت و چه از لحاظ بودجه سال سختی را در حوزه غذا و دارو سپری کردیم، اما می‌توانیم با هماهنگی، دقت و همکاری، بسیاری از مشکلات را برای سال آینده حل کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری دانشگاه ها می‌توانیم امور اجرایی را تا حد امکان تفیض کرده و از پتانسیل‌ها و ظرفیت های دانشگاه ها و برخی NGO ها در بحث اجرا بهره بگیریم و بیشترین تمرکز خود را روی بحث نظارت قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت یکپارچگی در سازمان غذا و دارو، اظهارکرد: خوشبختانه اداره کل تجهیزات پزشکی به سازمان غذا دارو بازگشت و در دانشگاه ها نیز اگر تجهیزات پزشکی جدا شده است باید در مجموعه معاونت های غذا و دارو قرار گیرد.

وی با اشاره به عملکرد مناسب سازمان غذا و دارو علی رغم تحریم های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو گفت: با وجود تمام مسائل، امروز کمترین مشکل را در حوزه کمبودهای دارویی داریم بطوریکه میزان کمبودها به حدود ۲۰ قلم می‌رسد که شرایط نسبتا خوبی محسوب می‌شود که برای پایدار کردن این شرایط تلاش می کنیم.

رییس سازمان غذا دارو با اشاره به اینکه کمبودها بر اساس داروهای ژنریک محاسبه می‌شود، توضیح داد: ممنوعیت واردات دارو و مکمل‌های دارای مشابه تولید داخل باعث دامن زدن به موضوع تقلب و قاچاق می‌شود، بنابراین باید نظارت و بازرسی از داروخانه ها تشدید شده و از کانال توزیع دارو صورت گیرد.

تاثیر کمبود ویتامین D در بروز مشکلات سلامت مو

به گفته محققان، درحالیکه یک آزمایش خون ساده میزان ویتامین D بدن را نشان دهد، اما میزان رشد مو به اندازه حدود یک سانتی متر در ماه می‌تواند نشانه وضعیت ویتامین D بدن در طول چندین ماه باشد.

لینا زگاگا، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده ترینیتی دوبلین ایرلند، در این باره می‌گوید: "ویتامین D به طورمداوم با رشد مو در آن تجمع می‌یابد. هر چقدر میزان ویتامین D خون بالا باشد، تجمع آن در مو بیشتر خواهد بود".

وی در ادامه می افزاید:"آزمایش براساس نمونه مو می تواند پزشک را از لحاظ اندازه گیری میزان ویتامین D در طول زمان کمک کند."

به گفته متخصصان، سلامت مو تنها با کمبود ویتامین D مرتبط نیست، بلکه شرایط دیگری نیز می‌توانند با آن مرتبط باشد.

کم کاری تیروئید موجب بیحالتی و خشکی مو شود. کم کاری تیروئید می تواند عامل بروز سایر تغییرات در بدن از جمله اضافه وزن نیز باشد.

پسوریازیس این بیماری بر روی پوست فرق سر به شکل تکه های ضخیم فلسی شکل بروز می کند. همچنین می تواند موجب ریزش مو و در نهایت طاسی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک تغییرات هورمونی پس زایمان تا مدتها با تغییر در بافت و حجم مو مرتبط هستند. بیماری سندرم پلی کیستیک هم موجب ریزش شدید مو و نازک شدن تارهای مو شود.

دیابت ریزش مو و طاسی از عوارض دیابت هستند، چراکه بدن در این حالت قادر به استفاده از مواد مغذی دریافت شده از مواد غذایی نیست.

کمبود پروتئین مو عمدتا از پروتئین تشکیل شده و کمبود پروتئین ریسک بروز مشکلات مرتبط با مو را افزایش می دهد.

بیماری قلبی گزارشات بیان می کند طاسی با الگوی مردانه و خاکستری شدن زودهنگام مو با ریسک بیماری قلبی قبل از سن ۴۰ سالگی مرتبط است.

کد خبر 368854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.