طرح مدیریت روان‌آب‌های شهری در اصفهان بررسی می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آبخیزداری شهری و گفت: با همکاری شهرداری اصفهان در حال بررسی طرح مدیریت روان آب‌های شهری هستیم که پس از بارندگی‌ها با تبخیر شدن از دسترس خارج می شوند؛ با طرح آبخیزداری شهری می‌توان از این روان آب‌ها برای  مصارف گوناگون استفاده کرد.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش امروز -سه شنبه هفتم اسفندماه- در نشست هم‌اندیشی مدیریت هوشمند آب در ایران که در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این ایده باید در شهرها و حوزه های شهری اجرا شود و از سوی دیگر باید بین مردم فرهنگ سازی کرد که هر فردی خودش سهم انرژی و آب را در خانه تنظیم کند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ اداره در سال‌جاری کاهنده مصرف آب  نصب کردند کارهای عملیاتی در ادارات شکل گرفته است نهایتاً مجموع استان در جهت سازگاری با کم آبی اقداماتی را انجام می دهد و نیاز است که این اقدامات استمرار یابد. استان باید بتواند از طرح‌های ارائه شده در زمینه سازگاری با کم آبی حمایت و زمینه را برای اشتغال‌زایی ایجاد کند.

کشت برنج در اصفهان بسیار کاهش یافته‌است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اقدامات مهمی در پی همکاری های دانشگاهها و سازمانها انجام شده است از جمله اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در استان اصفهان مجهز به سیستم آبیاری قطره ای مجهز شدند.

 شیشه فروش افزود: بسیاری از کشاورزان آگاه هستند و برای نجات باغ‌هایشان از روش های مختلف آبیاری استفاده کردند، برای توسعه کشاورزی پایدار اقداماتی از جمله احداث کانال‌ها و استخرهای ذخیره آب و توسعه گلخانه ها صورت گرفته و کشت برنج هم بسیار کاهش یافته است. از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی طرح تغییر الگوی کشت و مدیریت مقابله با آفات را با همکاری خود کشاورزان در تمام مناطق استان اجرایی کرده است.  

وی تصریح کرد: اصفهانی‌ها در همه بخش‌ها به ویژه در کشاورزی با تمام وجود کم آبی را حس کرده اند و اگر به مزارع کشاورزی سر بزنیم، اقدامات ویژه ای در کشاورزی در راستای مصرف بهینه آب  را شاهد هستیم که شاید ما آگاه نباشیم.

شیشه فروش ابراز امیدوارری کرد که نتیجه جلسه هم اندیشی مدیریت مصرف آب ارائه طرح های عملیاتی در راستای طرح سازگاری با کم آبی و اهداف توسعه پایدار استان باشد.

واژه "توسعه پایدار" را فقط روی کاغذ ننویسیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیاست‌های نظام که در بخش محیط زیست و آب طراحی می‌شود، در راستای توسعه پایدار است اما نباید الفاظ و واژه‌های توسعه پایدار را فقط روی کاغذ بنویسیم بلکه باید به دنبال اجرا کردن این توصیه‌ها برای کاهش مخاطرات زیست محیطی بود.

شیشه فروش اظهار کرد: ایران همواره کنوانسیون ها و تعهدات زیست محیطی جهان و برنامه هایی که برای حل بحران و چشم انداز توسعه کشور تدوین شده، اسناد بالادستی، برنامه چشم انداز و خیلی از برنامه های دیگر که برای ملاحظات زیست محیطی را اجرا کرده‌است.

 وی افزود: سیاست‌های نظام که در بخش محیط زیست و آب طراحی می شود، در راستای توسعه پایدار است اما نباید الفاظ و واژه‌های توسعه پایدار را فقط روی کاغذ بنویسیم باید به دنبال اجرا کردن این توصیه‌ها برای کاهش مخاطرات زیست محیطی بود. اگر واژه هایی مثل شهر نو، شهر هوشمند و مردم هوشمند مطرح می شود برای کسب رتبه جهانی در راستای توسعه پایدار و اجرای تعهدات اقلیمی است.

در جایی که نباید صنعت شکل گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این مطلب به تاثیر مخاطرات زیست محیطی و آب و هوایی بر استان اصفهان اشاره کرد و افزود: کم آبی، افزایش پدیده گرد و غبار، آلودگی هوا و آلودگی منابع آب، شرایط استان اصفهان است در همین راستا برنامه جامع آمایش سرزمین در دستور کار این استان قرار گرفت.  

شیشه فروش افزود: در گذشته بارگذاری بیش از حد در اصفهان اتفاق افتاد و در جایی که نباید صنعت شکل گرفت، منابع آب مورد توجه برنامه ریزان قرار نگرفت و اینطور شد که امروز شاهد مشکلات زیست محیطی فراوان هستیم اما طرح آمایش سرزمین به عنوان یک برنامه جامع می‌تواند، کمک کننده باشد.

وی اضافه کرد: اینکه اصفهان نخستین استانی بود که طرح آمایش سرزمین در بخش های مختلف از جمله آب، کشاورزی، محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار و اهداف چشم انداز و توسعه کشور را بررسی و به دستگاه‌های اجرایی آن ابلاغ شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به برنامه ها در خصوص مدیریت آب استان اشاره کرد و افزود: مسائل کلان آب استان به ویژه در حوزه زاینده رود و مشکلات آن در شورای عالی آب مطرح است خوشبختانه طی سال‌های گذشته با تدوین یک برنامه  ۹ ماده ای برخی اهداف اجرایی در شورای هماهنگی حوزه آب برنامه های رصد شد اما سال ۱۳۹۶ طرح سازگاری با کم آبی مطرح و کارگروه آن در کشور براساس طرح امایش سرزمین پایه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: اگر انتشار گازهای گلخانه ای شرایط خاصی را برای تشدید بروز مخاطرات ایجاد کرده است بی شک باید با آن‌ها مواجه شویم و کشوری موفق است که برنامه‌هایش را با شرایط سازگاری شود.

طرح جامع کاهش آلودگی هوا یک تجربه موفق بود

شیشه فروش با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا یک تجربه موفق بود که با ۳۷ طرح مطالعاتی در حال اجرا است، ادامه داد: این طرح عملیاتی از سوی محیط زیست، مدیریت بحران استان و دانشگاه‌ها در راستای کنترل و پیشگیری از آلاینده‌ها در استان انجام.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات کوتاه مدت گاهی موثر نخواهد بود، ابراز امیدورای کرد: کارشناسان و اساتید دانشگاهی در زمینه مدیریت بهینه و هوشمند مصرف آب یک طرح عملیاتی برای استان ارائه دهند.  

وی افزود: نیروگاه شهید منتظری بیش از ۲۰ سال سوخت مازوت مصرف می‌کرد و بخشی از آلاینده های هوا در استان مربوط به نیروگاه‌ها بود اما راهکار طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای این نیروگاه جایگزین کردن گاز طبیعی به جای سوخت مازوت بود، در حال حاضر این نیروگاه گاز استفاده می کند و به این طریق از تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد جلوگیری شد.

وجود مترو یک اقدام مهم برای جلوگیری از آلودگی هوا است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در روزهای بازگشایی زاینده رود روزانه حدود ۸۴ هزار نفر با مترو در شهر جابه جا شدند، اظهار کرد: تکمیل پروژه مترو باید تسریع شود زیرا وجود مترو و حمل و نقل عمومی یک اقدام مهم در شهر اصفهان برای جلوگیری از آلودگی هوا است.

شیشه فروش با بیان اینکه نباید ناامید بود اما باید در مسیر حرکت کرد، اظهارکرد: شهرداری اصفهان در زمینه حمل و نقل شهری اقداماتی از جمله جایگزین کردن خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده، راه اندازی خطوط بی آر تی و نمایندگی‌های معاینه فنی خودروها داشته است با این حال فرهنگسازی در جامعه اهمیت دارد.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: باید نقش مردم در اجرای طرح ها جدی گرفت، وقتی فرهنگسازی نباشد برخی به مشکلات متعدد زیست محیطی یقین ندارند. لاجرم باید هماهنگ باشیم فرهنگ سازی بسیار موثر است.

وقتی کمی باران می‌بارد مردم مشکل آب را فراموش می‌کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه وقتی آب در تابستان در خانه ها کم می شود مردم به دنبال ایجاد منبع آب هستند و کم مصرف می کنند، ادامه داد: اما وقتی کمی باران ببارد مردم ما فراموش می کنند که در تابستان از نظر آب مشکلاتی وجود دارد؛ این مسائل به فرهنگ سازی نیاز دارد در کشورهای توسعه یافته جهان مردم به این باور رسیده اند که حتی با وجود بارندگی های مطلوب باید در مصارف منابع آب صرفه جویی کرد.  

شیشه فروش افزود: شهرداری های استان طرحی را در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی در فضای سبز شهری پیگیری می کنند و صنایع نیز مکلف به بازچرخانی پساب و استفاده از آب خاکستری هستند.

وی با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در راستای مصرف بهینه آب در استان در حال اجرا است، تصریح کرد: در بخش صنعت اقدامات مهمی در زمینه مصرف بهینه صورت گرفته است و همچنان از ارائه روش‌های جدید مدیریت مصرف آب در بخش شرب و صنایع استقبال خواهیم کرد.

کد خبر 368827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.