۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
پویشی برای نجات خاک

عضو شورای اسلامی شهر تنکابن گفت: برای جلوگیری از تولید شیرابه زباله‌های تر، پویش "من از زباله تر خاک می سازم" پنج سال است که در شهرستان تنکابن فعالیت خود را در ۲۰۶ مدرسه با ۲۴ هزار دانش آموز این شهرستان آغاز کرده است.

علیرضا فلاحتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در آینده شهرهایی می‌توانند توسعه یافته محسوب شوند که زنده بودن خود را حفظ کرده و فقط ترکیبی از مجموعه بلوک، سیمان و آسفالت نباشند بلکه شهرهای توسعه یافته، انسان محور بوده و به‌جای آنکه دغدغه کنترل ترافیک داشته باشند به تردد انسان در محورها توجه می‌کنند.

وی افزود: نباید شهرداری‌ها را تنها یک نهاد عمرانی دانست بلکه شهرداری مجموعه مدیریت‌های عمرانی، رسانه‌ای، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است که باید برای زنده بودن خود، ردیف بودجه‌هایی متناسب با این حوزه‌ها در نظر بگیرد.

دبیرکارگروه توسعه پایدار شهرستان تنکابن با اشاره به اینکه از ۶۰۹ دشت تامین کننده آب کشور، ۳۰۹ دشت آن را ازدست داده ایم که به معنای از دست دادن ۵۵ درصد منابع آبی کشور است افزود: روزانه در کشور در حدود ۶۴ میلیون کیلوگرم زباله تولید می‌شود که ۴۸ میلیون کیلوگرم آن زباله تر است، این میزان زباله ۲۰ درصد معادل ۹ میلیون لیتر شیرابه تولید می کند.

وی با بیان اینکه ابتدا جمعیت روستایی کشور باید با آموزش و فرهنگسازی زباله‌های تر خود را به کمپوست تبدیل کند ادامه داد: در این راستا پویش "من از زباله تر خاک می سازم" پنج سال است که در شهرستان تنکابن فعالیت خود را در ۲۰۶ مدرسه با ۲۴ هزار دانش آموز این شهرستان آغاز کرده که طی آن ۱۹۵ روستا طرحی به نام "سفیران سلامت در منازل" را آغاز کردند.

فلاحتکار با بیان اینکه این اقدامات باعث حذف تدریجی شیرابه زباله‌های تر می‌شود توضیح داد: استان‌هایی مانند بندرعباس، بوشهر، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان که خاک مناسب رویش ندارند با جلوگیری از نفوذ شیرابه به زمین و آب‌های آن می‌توان به میزان خاک مرغوب کشور افزود.

وی خاظرنشان کرد: این پویش را در سطح ملی نیز پیگیری کرده‌ایم که در جهت گسترش آن نیاز به همراهی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما داریم.

کد خبر 368816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.