۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
شوک استعفای ظریف

استعفای معمار برجام ، دیدار بشار اسد با مقامات ارشد کشور، اولین نشست خبری شهردار تهران و گروگانگیری انتخاباتی از مهمترین عناوین خبری امروز سه شنبه هفتم اسفند - روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش ایمنا ، شامگاه دوشنبه انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی به مثابه شوکی بزرگ بود:«ظریف استعفا کرد» استعفای وزیر امور خارجه در شرایطی که کشور دوران مهم و حساسی را طی می‌کند عجیب و غیرقابل باور بود، اما این خبر تایید شد. روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود به بررسی دلایل این استعفای ناگهانی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «شوک‌ ‌استعفای ظریف» روزنامه آرمان امروز مدعی شد: درباره دلایل ظریف برای استعفا گمانه‌های زیادی مطرح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بی‌نتیجه ماندن جلسات مجمع درباره FATF و پالرمو اشاره کرد. از سوی دیگر فشارهای داخلی به ظریف و سنگ‌اندازی مخالفان دولت در مسیری که وزیر خارجه برای کشور ترسیم کرده بود هم ناامیدی را به ظریف تزریق کرد. توهین‌های مخالفان دولت و شایعه سازی آنها درباره ظریف به‌ویژه تعاملات بین‌المللی او را هم نباید نادیده گرفت.

روزنامه ابتکار در گزارش یک امروز خود از تاثیر روانی خشکسالی بر مردم ایران با عنوان «غم ِآب» گزارش می دهد ابتکار در ادامه افزود: صدای پای آب که آمد، نصف جهان به استقبالش آمدند، وقتی رفت نصف جهان در غمش فرو رفتند.

آنچه که پرندگان مهاجر را به زاینده‌رود آورد «آب» بود و آنچه آنان را همچنان در بستر نیمه‌خشک این رودخانه نگاه داشته اندک آب به دام افتاده در گودال‌های بستر رودخانه است. آبی که ۲۰ روز ماند و در چشم بر هم زدنی رفت تا مردمان دلبسته را در غم «آب» فرو برد. ابتکار در ادامه  به برسی لایحه جایگزین طرح اصلاح قانون انتخابات  و گفت و گو با پروانه مافی  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن»

پروانه مافی، عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در توضیح این موضوع به «ابتکار» گفت: «از آنجایی که بعد از بررسی‌های فراوان و جلسات کارشناسی متعدد کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره قانون انتخابات، بالاخره لایحه دولت به مجلس آمده است، بعد از اینکه لایحه فوق توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شود، به کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود تا با لایحه مذکور ادغام و با برطرف شدن ایرادات لایحه پخته‌تری به صحن علنی ارائه شود.» نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «قطعا لایحه جامع انتخابات در کمیسیون شوراها مراحل بررسی را طی می کند و بعد از اصلاح و بررسی در کمیسیون به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود و پس از آن در صحن مجلس به صورت ماده به ماده روی آن بحث و بررسی می‌شود.»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود  به سخنان  حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای صبح یک شنبه  (۵ اسفند) در ابتدای جلسه درس خارج فقه، پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «نهیب به مدیران بی‌حوصله» رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: کارها دارد پیش می رود. بنابراین بی‌حوصلگی و مانند این ها را همه، اعم از مدیران ارشد، مدیران متوسط، مدیران پایین کنار بگذارند. رهبر انقلاب اسلامی در توصیه دوم به مدیران و مسئولان کشور تاکید کردند: کاری که می خواهند انجام بدهند، ببینند عاقبتش چه می شود؛ این تصمیمی که شما می‌خواهی بگیری، این حرکت را تصویب کنی یا رد کنی، ببین عاقبتش چه می شود، دنباله‌اش چیست، حرکت دشمن در قبال این چیست، شما چه کار می توانی بکنی؛ فکر این ها را بکن، بعد آن وقت مخلصاً ‌للّه عمل کن. حضرت آیت ا... خامنه ای در بخش دیگری از این جلسه با بیان این که آدم ملول، دوست و صدیق پیدا نمی کند، گفتند: «ملول» یعنی کم‌حوصله. آدم هایی که خسته‌اند، افسرده‌اند، کم‌حوصله‌اند، همراه و رفیق پیدا نمی کنند. درست است. اگر می خواهید کار جمعی بکنید، با جماعت حرکت کنید، مسابقه بدهید، پیش بیفتید باید بانشاط باشید.

روزنامه ایران نیز صفحه نخست خود را به دیدار و گفت و گو بشار اسد با مقامات ارشد ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«بشار اسد در تهران».حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، پیروزی‌های ملت، دولت و ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها را بسیار ارزشمند و مهم دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه علیه تروریسم در سوریه همواره در کنار مردم و دولت این کشور ایستاد و از هیچ کمکی در این راستا دریغ نکرده است.

روزنامه جوان نیز در صفحه نخست خود  در مطلبی به انتقاد از دولت پرداخت و در تیتر نوشت «فانتزی‌های روحانی در فرار از واقعیات» روزنامه جوان در ادامه افزود: در روزگاری که مردم برای تأمین معیشت خود به سختی افتاده‌اند و بازار شب عید ۹۸ برایشان الزاماً شاد و پرهیجان نیست، این بار البته صرفاً مشکل این نیست که حسن روحانی، مدیر اجرایی کشور فقط حرف زده، بلکه مشکل آن است که آنقدر حرف عجیبی زده که شاید برای باور آن که یک رییس جمهور چنین حرفی زده، باید چندباره و چندباره جملاتش را خواند و باز هم باور نکرد و سراغ فیلم سخنرانی رفت تا از زبان خود او بشنویم که در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار واگذاری مجانی برخی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی شد! و این تازه همه سرگرمی کذایی و جدیدی نیست که روحانی با این سخنرانی‌اش برای فضای سیاسی کشور فراهم می‌کند؛ او در بخشی دیگر از سخنانش توپ خصوصی سازی و اقتصاد را به زمین نیروهای مسلح می‌اندازد و می‌گوید «نیروهای مسلح باید اقتصاد را واگذار کنند» و جایی دیگر طوری از پرداخت حقوق نیروهای مسلح توسط دولت می‌گوید که گویی کاری اضافه بر وظیفه دولت است. جایی دیگر هم در سخنانی عجیب ضمن دفاع از وزیر ارتباطات که حالا موضوع نوشتار ما نیست، قبول نداشتن دادگاه توسط جوانان را به عنوان یک حسن تمجید می‌کند! آیا او مسئول اجرای قانون اساسی در کشور نیست؟!

روزنامه صدای اصلاحات صفحه نخست خود را به فضای انتخاباتی زود هنگام این روز های کشور اختصاص داد و در تیتر نوشت:«گروکانگیری انتخاباتی » صدای اصلاحات در ادامه افزود: چهرهای اصلاح طلب و اصولگرا از حالا خود را در لباس ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می بینند و هرکدام سعی  دارند تا با اظهار نظرات خود  و حتی نقش های عرصه سیاست زمینه را برای ورود  به انتخابات  در میان افکار عمومی باز کنند. عرصه رقابتی برای انتخابات و گمانه زنی ها  برای انتخاب رئیس جمهور  کمی زودتر از موعد فرارسید و می توان گفت که ناتوانی دولت تدبیر و امید در این میان نقش مهمی را ایفا کرد.

روزنامه کیهان نیز در صفحه نخست خود به بیان سخنان رهبر  انقلاب و حسن روحانی با بشار اسد پرداخت و در تیتر یک خود به نقل از مقام معظم رهبری نوشت:«ایران از صمیم قلب به حمایت از مقاومت افتخار می‌کند» رئیس‌جمهور سوریه با ‌اشاره به برخی تحلیل‌ها که کار سوریه را تمام‌ شده می‌دانستند، افزود: ایران و سوریه ملت‌هایی دارای هویت و عقیده هستند و دستاوردهای امروز اگرچه با زحمت و زیان به‌دست آمده، اما یقیناً نتیجه ایستادگی در کنار جریان مقاومت است.
بشار اسد با یادآوری خسارت‌های سنگینی که برخی کشورها به‌دنبال تسلیم شدن در مقابل آمریکا دیده‌اند، گفت: بسیاری کشورها مقهور آمریکا بودند و تصور می‌کردند این آمریکا است که سرنوشت و آینده جهان را تعیین می‌کند اما در اثر ایستادگی ملت‌های مقاوم، این تصور غلط در حال فروپاشی است.
رییس جمهور سوریه با ‌اشاره به نمونه‌هایی از تلاش‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در میان اقوام و مذاهب سوریه افزود: این تلاش‌ها نتیجه عکس داده است و امروز در سوریه، کُردها و عشایر روابط خوبی با دولت دارند و حتی برخی گروه‌ها که سابقه درگیری و اختلاف با دولت داشتند امروز بر خلاف نظر آمریکا و عربستان سعودی با دولت همراه شده‌اند.

روزنامه همدلی نیز صفحه نخست خود را به اولین نشست خبری شهردار تهران اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از حناچی نوشت:«بدون هیاهو کار می‌کنیم»حناچی در خصوص بدهی شهرداری تهران که یکی از سوالات مطرح شده در فضای مجازی بود گفت: موضوع بدهی شهرداری تهران دینامیک است و تعهدات شهرداری ثانیه‌ای در حال تغییر است حتی احکامی که در محاکم داریم جدا از این که محکوم شویم یا پیروز شویم جزو دیون و تعهدات ما است.
باید تلاش کنیم که منابع درآمد پایدار را ایجاد کنیم، البته در این مسیر لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار در کمیسیون‌های دولت با همکاری بسیار مناسب به نتیجه رسید و امیدواریم در مجلس نیز این دو لایحه به تصویب برسد تا بتوانیم منابع مالی پایدار برای اداره امور شهر ایجاد کنیم البته در کنار این باید هزینه‌های جاری شهرداری تهران را کاهش دهیم.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به برسی آمار های بانک مرکزی پیرامون کاهش میزان مطالبات غیرجاری در پایان پاییز پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«کاهش تلفات وام‌های بانکی» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: آمارهای بانک مرکزی حاکی از کاهش میزان مطالبات غیرجاری در پایان پاییز است. بر اساس گزارش پولی و بانکی بانک مرکزی در آذرماه سطح کل مطالبات غیرجاری به رقم ۱۵۸ هزار میلیارد تومانی رسیده که نسبت به ماه قبل افت ۲/۶ درصدی را ثبت کرده است. علاوه‌ بر این رشد سالانه مطالبات غیرجاری در آخرین ماه پاییز به ۲۳/۳ درصد رسیده که این رقم نسبت به رشد سالانه ماه قبل از آن افت ۳/۲ واحد درصدی را ثبت کرده است. بانک مرکزی آمارهای مطالبات غیرجاری بانک‌ها را به تفکیک «بانک‌های تجاری»، «بانک‌های تخصصی» و «بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری» منتشر می‌کند. این تفکیک نشان می‌دهد که کاهش مطالبات غیرجاری در بانک‌های تجاری و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری باعث ثبت روند کاهشی در آذرماه بوده است. همچنین براساس آمارها از سطح رشد مطالبات غیرجاری در بانک‌های تخصصی نیز کاسته شده است. اگرچه تلفات وام‌ها در پاییز سال‌جاری نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، اما هنوز این رقم در قیاس با کل تسهیلات اعطایی در سطح بالایی قرار دارد و نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی همچنان در سطح دو رقمی است. کارشناسان معتقدند کاهش مطالبات غیرجاری و خروج این دارایی از ترازنامه بانک‌ها یکی از الزامات برای اصلاح نظام بانکی است.

کد خبر 368814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.