وزارت نیرو به‌جای انجام وظیفه، بحران ایجاد می‌کند

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بالادست ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب اصفهان برداشت می‌شود ولی وزارت نیرو به‌جای آنکه از این برداشت غیرقانونی جلوگیری کند و به وظیفه قانونی خود بپردازد، متاسفانه هر بار بحران تازه‌ای را برای تأمین آب منطقه فلات مرکزی ایجاد می‌کند.

فتح‌الله معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اصفهان طی سالهای اخیر از نظر کمبود منابع آب و خشکسالی در حوضه آبخیز زاینده‌رود وضعیتی بحرانی پیدا کرده است اظهار کرد: وظیفه وزارت نیرو مدیریت منابع آب و حفظ و حراست از آن است اما به‌دلیل سوءمدیریت این وزارتخانه، منابع آبی اصفهان که به‌صورت شرعی و قانونی متعلق به مردم آن است را برای مصرف در جای دیگری مجوز داده است.

وی افزود: در بالادست ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب اصفهان برداشت می‌شود ولی وزارت نیرو به‌جای آنکه از این برداشت غیرقانونی جلوگیری کرده و به وظیفه قانونی خود بپردازد، متاسفانه هربار بحران تازه‌ای را برای تأمین آب منطقه فلات مرکزی ایجاد می‌کند.

عضو شورای عالی آب استان اصفهان درباره انتقال آب از خلیج فارس به این استان توضیح داد: اصفهان بیش از هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد بنابراین برای این انتقال نیاز است که آب پمپاژ شود که این موضوع هزینه زیادی را خواهد داشت اما به دلیل آنکه می‌تواند از لحاظ پایداری منابع آب پشتوانه مناسبی برای مصرف صنایع و رزرو برای آب شرب استان اصفهان باشد، شهرداری اصفهان با تصویب شورای شهر قصد مشارکت در این طرح دارد.

وی تصریح کرد: برای انتقال آب از خلیج فارس علاوه بر آزادسازی بخشی از اراضی در یزد و تعیین محل اسکان پمپاژ و نیز نقطه آبگیری در خلیج فارس، بررسی‌ها برای تامین برق آن نیز انجام شده است.

معین با بیان اینکه انتقال آب هزینه زیادی را همراه خواهد داشت و این موضوع به طور طبیعی باعث می‌شود که فرهنگ صرفه‌جویی نیز بالا برود ادامه داد: در استان اصفهان منابع آبی به اندازه‌ای موجود است که به‌طور کامل نیازهای استان اصفهان را تأمین می‌کند بنابراین امید است در کنار پیگیری جدی انتقال آب، مدیریت منابع آبی استان نیز توسط سازمان‌های مسئول انجام شود.

وی با اشاره به اینکه درخصوص مدیریت منابع داخلی آب مطالعات اولیه شده و نیازمند تکمیل مطالعات است اضافه کرد: مطالعات مربوط به انتقال آب از خلیج فارس تمام شده و مسئله اصلی بر سر اجرای آن است که ما در آن مشارکت می‌کنیم.

کد خبر 368801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.