توسعه در حوزه زنان و مردان باید متوازن باشد

استاد دانشگاه اصفهان گفت: توسعه باید متوازن باشد، این به نوعی رشد کاریکاتوری است، خداوند هم رشد انسان‌ها در خلقت را متوازن قرار داده و همین‌طور که بدن سالم رشد متوازن دارد، جامعه سالم هم رشد متوازن دارد، نمی‌توان گفت ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها دختران هستند، اما تنها چهار درصد تصمیم‌گیران زنان باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس گنجی در نشست جمعیت زنان مسلمان نواندیش با موضوع اسلام و حقوق اجتماعی زنان با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرای مرضیه(س) اظهار کرد: نگاه به مسائل زنان در قرآن به گونه‌ای است که اگر روح پیام‌های انسان‌شناسی قرآنی را درک نکنیم هر حرفی که در این حوزه بزنیم دچار سطحی‌گرایی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید در تمام مباحث حوزه زنان با منطق قرآن آشنایی داشت، افزود: در این حوزه باید قضاوت کردن ما خالی از پیش‌داوری باشد، وگرنه یا به سمت دسته‌ای می‌رویم که دچار افراط‌ گرایی و تاثیرپذیری از حامیان افراطی حقوق زنان می‌شویم که دنبال عدالت جنسیتی نیستند بلکه پیگیر تساوی و تشابه با مردان هستند یا دچار اومونیسم می‌شویم.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه انسان مسلمان در رابطه با پروردگار تعریف می‌شود، تصریح کرد: یکی از اسم‌های خداوند غنی و حمید است و اگر دقت کنید اسم عادل به نسبت دیگر اسامی اعم از غفور و رحیم و غنی کمتر به کار رفته و این بخاطر این است که اگر وجودی در عالم باشد که تمام صفات جلاله را به صورت مطلق داشته باشد طبیعتا عادل هم هست.

وی علت خروج از عدالت را نیاز یا طمع دانست و افزود: خدا از زن و مرد و مخلوق خود بی‌نیاز است و در پرتو این خداشناسی در می‌یابیم که خداوند نه به مردان نزدیک است نه از زنان دور است یعنی نسبت خداوند با مخلوقاتش به دلیل بی‌نیازی او یکسان است.

گنجی در خصوص نزدیکی خداوند به انسانها گفت: اینکه در قرآن آمده است خداوند از رگ گردن به شما نزدیکتر است بدون تعیین جنسیت، نژاد و دین است و این باید درک شود یعنی در این گفته نامی از زن و مرد، سیاهپوست و سفید پوست، مسلمان یا غیرمسلمان نیامده است.

وی با بیان اینکه امر خداست که زن و مرد از نفس واحده هستند، اظهار کرد: نفس، فاقد جنسیت است و زمانی که نفس فاقد جنسیت است و در ادراک ذات حق و دستیابی به حقیقت ایمان هر دو مساوی هستند می‌شود تصور کرد که خداوند به یکی از این دو جنس توجه بیشتری داشته باشد!

استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تمام فلاسفه و قرآن به موضوع نفس فاقد جنسیت است اشاره کرده‌اند و هرجا که قرآن گفته "یاایهاالذین‌امنو" این اطلاق به کل مسلمین اعم از زن و مرد ، سیاه و سفید و همه انسان‌هاست که خداوند هر جا که می‌خواهد تاکید کند به تفکیک می‌پردازد و می‌گوید مومن و مومنه، و هرجا تعیین کرده برای تاکید بر عدالت و مساوات بوده است.

تناقضات در جامعه ناشی از تعطیل بودن تفکر است

گنجی با اشاره به وجود تناقضات بسیار در جامعه گفت: جامعه‌ای که اسیر تناقضات است ناشی از تعطیل تفکر است، کسانی که تناقضات خود را حل نکرده می‌گذارد فکرش را تعطیل کرده وگرنه انسان بدون حل تناقضات نباید خواب آرام داشته باشد.

وی در خصوص تناقضات در جامعه اظهار کرد: در جامعه می‌گویند خانم‌ها در سن ۹ سالگی به سن تکلیف می‌رسند وقتی می‌پرسیم چرا می‌گویند خانم‌ها زودتر عاقل می‌شوند اما وقتی می‌گوییم چرا در فلان موضوع باید زن تابع مرد باشد پاسخ می‌دهند زن ناقص‌العقل است!

استاد دانشگاه اصفهان در تشریح این موضوع مهم گفت: تعریف تکلیف در اینجا مشخص نیست، مکلفه یعنی مکلف به نماز و روزه، خمس و زکات، قوانین کشور اسلامی باید تابع قرآن باشد اگر سن تکلیف را از قرآن درآورده‌اند و به آن استناد شده پس باید مبنایی برای تفاوت این سن قائل شوند.

گنجی با تاکید بر اینکه در ۹ سالگی هیچ اتفاقی برای دختران نمی‌افتد، تصریح کرد: در این سن افراد به بلوغ و رشد عقلی نمی‌رسند مگر نوابغ و افراد استثنایی و در اینجا قوانین کسی را مکلف به خمس و زکات کرده که مالک هیچ چیزی نیست و طبق قوانین همین کشور اسلامی هر چه این فرد دارد از ولی و پدر و مادرش است که تکلیف این شخص را باید مشخص کنند و بگویند این شخص در این سن تنها مکلف به نماز است.

وی با تاکید بر اینکه برخی قوانین با هم دچار تناقض است اظهار کرد: به برخی موارد متاسفانه فکر نشده و برخی عرفیات به صورت متوارث در جامعه تکرار شده است اما برخی اوقات جامعه‌ ما تحمل نمی‌کند کسی با یک امر متوارث مانند تعیین سن تکلیف یا مبلغ دیه مخالفت کند.

کدام خوانش از قرآن زن را ضعیف دانسته است؟!

استاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه " زن انسان است" افزود: این همان گفته امام خمینی است و اینجا از حقوق انسان دفاع می‌کنیم نه فقط از حقوق زنان، انقلابی بودن یعنی حرف نو زدن و انقلاب در تفکر است اما چطور وقتی از حرف نو زدن می‌ترسیم چطور می‌خواهیم انقلابی باشیم.

گنجی در خصوص انقلابی بودن گفت: انقلابی بودن یعنی در گفتمان حاکم بر جامعه تردید بیفکنی، نقد، بررسی و اصلاح کنی و انقلابی‌گری واقعی این است که قصدمان اصلاح جامعه در پرتو شرع و قرآن کریم با هم‌اندیشی و تبادل نظر دوستانه باشد.

وی با بیان اینکه باید منطق اسلام را در جامعه جاری کرد، گفت: وقتی از حقوق اجتماعی زن در اسلام سخن می‌گوییم تاکید اسلام قرآن است و ذیل قرآن احادیث است که گفته‌اند هرجا با قرآن مطابقت دارد بپذیرید و هرجا ندارد نپذیرید.

گنجی در خصوص فهم غلط اسلام تصریح کرد: وقتی فهم ما فهم عوام‌زده عرفی بدون تفقه در قرآن باشد یک تصور سطحی برای خود داریم و اسم آن را اسلام می‌گذاریم اما اسلام آن چیزی است که با روح قرآن سازگار باشد.

استاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه باید انسان‌شناسی ما بر مبنای قرآن باشد، اظهار کرد: تا بر مبنای نظریات قرآن حرکت نکنیم نمی‌توانیم از حقوق اجتماعی زن در اسلام صحبت کنیم چرا که قرآن منشور حقوق بشری است و اگر قرآن تبعیضی برای زنان درنظر گرفته شده این تبعیض مثبت است و قرآن از زنان حمایت کرده است.

گنجی با بیان اینکه قرآن از زنان حمایت کرده است، تصریح کرد: این کدام خوانشی از قرآن است که می‌گوید زن ضعیف است و تبعیض قائل می‌شود پس اگر زن ضعیف است باید تبعیض مثبت بگذارید، قرآن نگفته زن ضعیف است اما با این حال تبعیض مثبت گذاشته و این در حالی است که جامعه امروز می‌گوید زن ضعیف است و در عین حال به او ظلم هم می‌کند در حالی که به انسان ضعیف باید کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه رشد زنان تا کنون به واسطه تلاشی است که زنان داشته‌اند، تصریح کرد: اما جامعه برای زنان چه کرده است؟ چقدر همین زنان تحصیل کرده در شوراهای تصمیم‌گیری زنان حضور دارند؟ واقعا در حوزه زنان خبری نیست و جامعه هنوز تناقضات عجیب فقهی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی خود در حوزه زنان را حل نکرده است.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه توسعه باید متوازن باشد، افزود: این به نوعی رشد کاریکاتوری است، خداوند هم رشد انسان‌ها در خلقت را متوازن قرار داده است و همین‌طور که بدن سالم رشد متوازن دارد، جامعه سالم هم رشد متوازن دارد، نمی‌شود بگوییم ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها از زنان و دختران هستند اما تنها چهار درصد تصمیم‌گیران جامعه از زنان هستند این توسعه متوازن نیست و آمار دادن یکطرفه افتخاری ندارد.

کد خبر 368791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.