اگر مدیریت مصرف آب نباشد انتقال و شیرین‌سازی آن بیهوده است

سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان اصفهان گفت: اگر مدیریت مصرف آب نباشد، انتقال آب بین حوضه‌ای و استفاده از آب‌های نامتعارف بیهوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی قیصری پیش از ظهر امروز- سه‌شنبه هفتم اسفندماه- در نشست هم اندیشی مدیریت هوشمند آب در ایران ضمن تبریک روز زن و تسلیت شهادت مرزبانان ایران در حادثه تروریستی اخیر اظهار کرد: این برنامه با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه جامع علمی- کابردی و محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار می‌شود. سازمان جهاد کشاورزی در خصوص مصرف آب دغدغه دارد و برای حل و فصل این مشکل برنامه ریزی می کند.

وی گفت: راه‌های متفاوت و زیادی برای مدیریت بحران در شرایط کم آبی وجود دارد که یکی از آنها انتقال آب بین حوضه ای است، این اقدام سبب می‌شود که تقاضا افزایش یابد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان اصفهان افزود: شیرین‌ سازی آب و استفاده از آب‌های نامتعارف راهکار دوم مدیریت بحران در شرایط کم آبی است و سرمایه گذاری نیاز دارد باید توجه داشت که اگر مصرف را مدیریت نکنیم سرمایه گذاری‌ها نیز هدر رفته است.

قیصری تاکید کرد: نکته مهم این است که در مدیریت آب و افزایش بهره وری، اگر مدیریت مصرف نباشد انتقال آب و شیرین سازی آن موثر نخواهد بود.

باید مخاطرات زیست محیطی شیرین سازی آب را به حداقل برسانیم

در حاشیه این همایش مهدی قیصری در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه با وجود مخاطرات زیست محیطی شیرین‌سازی آب، چرا به عنوان راهکاری برای برون رفت از مشکل کم آبی استان مطرح شده است، اظهار کرد: انسان هر فعالیتی که انجام می دهد به محیط زیست صدمه می زند برای کشاورزی محیط زیست را آلوده می کند اما نمی توان غذا تولید نکرد زیرا ضرورت جامعه است.

وی افزود: وقتی با افزایش جمعیت و بحران آب مواجه هستیم باید دنبال راهکار باشیم؛ بله شیرین سازی مخاطرات زیست محیطی دارد اما باید آن را با برنامه ریزی و مدیریت صحیح به حداقل رساند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی اصفهان اضافه کرد: در مهندسی آب اعتقاد ما بر این است که باید متناسب با شرایط راهکار ارائه کرد. برای مثال هر مترمکعب پسابی که تصفیه می شود حدود 15 هزار تومان هزینه دارد بنابراین باید مقدار مناسب استفاده این پساب مورد بررسی قرار گیرد زیرا آبی که با این قیمت تهیه شده باید در یک سیستم مکانیزه با مدیریت آبیاری علمی استفاده شود.

استفاده از پساب به درستی مدیریت نمی‌شود

قیصری با ابراز تاسف از اینکه استفاده از پساب به درستی مدیریت نمی شود؛ گفت: باید بپذیریم که علوم گسترده هستند و هر بخشی دانشی دارد، با هم‌افزایی علوم همه پروژه‌ها اثربخش بوده و آثار مخرب زیست محیطی کمتری خواهند داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در خصوص اهداف برگزاری همایش مدیریت مصارف آب، اظهار کرد: وقتی در جامعه ای بحرانی به وجود می آید همه افراد خود را مسئول دانسته و سعی بر ارائه راهکارهای اثر بخش برای برون رفت از بحران ارائه می کنند. اما مهم، نگاه علمی داشتن به طرح ها و راهکارهای پیشنهادی است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی- کاربردی اصفهان افزود: بر همین اساس وظیفه دانشگاهیان، مهندسین مشاور و دستگاه‌های اجرایی ارائه راهکارها و همچنین بررسی همه موارد و زوایای آن است. امروز در استان با بحران آب مواجه هستیم دراین شرایط راهکارهای مختلفی پیشنهاد می شود.

قیصری اضافه کرد: برای مثال پیشنهاد می شود که آب را از حوضه های آبریز دیگر وارد اصفهان کنیم، آب را از دریا شیرین‌سازی و به اصفهان منتقل کنیم و یا پیشنهاد می شود آب‌های نامتعارفی که در منطقه وجود دارد را تصفیه و از آنها استفاده کنیم. همه اینها زمانی اثر بخش خواهند بود که ما مدیریت مصرف را درست انجام داده و بهره وری مصرف آب را در بخش صنعت، کشاورزی، فضای سبز و شرب را ارتقا دهیم.

وی گفت: افزایش بهره وری آب بدون داشتن سامانه هوشمند مدیریت مصرف آب امکان ناپذیر است، هدف از این همایش نیز هم‌افزایی متخصصان، دانشگاهیان و مسئولان اجرایی استان و جمع بندی نظرات انها برای تعریف واحد از هوشمندسازی مدیریت مصرف آب است.

کد خبر 368789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.