۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
قانون‌گریزی که توپ‌گریز نیست

فدراسیون فوتبال ماجرای عجیب هافبک آفریقایی استقلال، را با کدخدا منشی حل ‌و فصل کرد تا پاتوسی، کابوسی برای تمام تیم‌های لیگ برتری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست مدیران جدید استقلال در نقل و انتقالات زمستانی این بود که تا حد امکان مذاکرات با بازیکنان خارجی در سکوت پیش رود؛ ولی گویا بعضی از معادلات این مدیران اشتباه از آب درآمد؛ آیاندا پاتوسی، بازیکن آفریقایی که از تیم کیپ تاون آفریقای جنوبی به جمع شاگردان شفر اضافه شده بود؛ به لحاظ قانون نقل و انتقالات ایران نمی‌توانست برای استقلال به میدان برود.

شائبه، جذب مغایر با قوانین

داستان از آنجایی شروع شد که برخی خبرگزاری‌ها پس از پیوستن پاتوسی به لیگ ایران این شائبه را مطرح کردند که جذب وی با قوانین نقل و انتقالاتی ایران مغایرت دارد اما باشگاه استقلال بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را رد کرد و از صدور ITC این بازیکن خبر داد.

محمودزاده، رییس سازمان لیگ به صراحت اعلام کرد که تاییدیه فدراسیون فوتبال و پاسخ ایفمارک برای ثبت قرارداد آیاندا پاتوسی به سازمان لیگ ارسال نشده است؛ ایفمارک هم بر گفته‌های محمودزاده صحه گذاشت و اعلام کرد پاتوسی به صورت کامل در تست‌های پزشکی شرکت نکرده و هیچ برگه‌ای از سوی ایفمارک صادر نشده است.

پاتوسی بی توجه به این مسائل در تمرین استقلال حاضر شد و حتی به او شماره پیراهن نیز اختصاص دادند اما خبرهای جدیدی نقل محافل شد که فدراسیون آفریقای جنوبی اشتباه مدیران استقلال را تأیید کرده و پاتوسی از حضور در استقلال منع شده است.

نص صریح قانون

با بررسی قوانین نقل و انتقالاتی به این نتیجه می‌رسیم که در حقیقت حضور پاتوسی در استقلال منع قانونی داشته است.

در ماده ۱۰ قانون نقل و انتقالات ایران مصوب سال ۱۳۹۶ آمده است:

الف) هر باشگاه لیگ برتری می‌تواند حداکثر با چهار بازیکن خارجی با شرایط زیر قرارداد ثبت کند که یک نفر از آن‌ها الزاما آسیایی باشد.

ب) بازیکنان خارجی مشروط به بازی در تیم‌ ‌ملی بزرگسالان یا امید کشور متبوع در دو سال گذشته یا بازی در بالاترین سطح مسابقات لیگ قاره‌ای در دو فصل گذشته مجاز به عقد قرارداد با باشگاه‌های لیگ برتری هستند.

تبصره: بازیکنان خارجی در صورتی که در دو فصل گذشته حداقل ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین سطوح لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی بازی کرده باشند نیز می‌توانند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد منعقد کنند.

پ) مدارک مربوط به احراز شرایط عقد قرارداد بازیکن خارجی شامل (تأییدیه فدراسیون ملی و باشگاه دارنده) به عهده باشگاه گیرنده است.

ت) استفاده از بازیکنان خارجی رده سنی امید و جوانان نیز مشمول سهمیه‌های تعیین شده در دستورالعمل نقل و انتقالات بازیکنان خواهد بود.

ث) باشگاه‌های حاضر در لیگ دسته اول و پایین‌تر به هیچ وجه مجاز به جذب بازیکن خارجی نیستند.

تبصره: حق تجدید نظر برای هیئت رییسه فدراسیون و سازمان لیگ محفوظ است.

ج) انعقاد قرارداد با بازیکنان خارجی و بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور باید از طریق TMS فیفا صورت پذیرد.

تبصره: بازیکنان ایرانی شاغل خارج از کشور جزو سهمیه‌های بازیکنان خارجی (چهارنفر) نیستند.

 پاتوسی طبق بند (ب)  ماده ۱۰ قانون نقل و انتقالات، نمی‌توانست برای استقلال به میدان برود؛ طبق آمار ترانسفر مارکت، آخرین باری که پاتوسی برای تیم آفریقای جنوبی به میدان رفته مربوط به ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۶ است که بیش از دو سال از آن تاریخ می‌گذشت.

ضمن اینکه تبصره بند (ب) ماده ۱۰ نیز شامل پاتوسی نمی‌شد چراکه او در دو سال گذشته فقط دو بازی برای لوکرن بلژیک انجام داده بود که یکی از آن‌ها در مقابل شارلوا و دیگری در جام حذفی مقابل سرکل بروخه بوده است.

فدراسیون، وارد عمل شد

فدراسیون فوتبال درباره روند دریافت مجوزبازی آیاندا پاتوسی، هافبک میانی استقلال توضیحاتی ارائه کرد: «ماده ۸.۱.۲ از پیوست ۳ آیین‌نامه وضعیت نقل و انتقالات بازیکنان صراحتا اعلام می‌نماید: با توجه به اینکه درخواست ITC پاتوسی توسط فدراسیون فوتبال ایران در ساعت ۲۳ و ۲۱ دقیقه روز شنبه -۱۳ اسفندماه ۹۷-(آخرین روز نقل و انتقالات میان فصل) ثبت شده است، سایر مراحل باقی‌مانده از روند کار ITC شامل صدور توسط فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی و وصول توسط فدراسیون فوتبال ایران در چارچوب قوانین و مقررات سازمان لیگ و بر اساس نتایج حاصل از استعلام‌های دریافتی و با توجه به تأییدیه‌های دریافتی از فیفا انجام شد.»

علی خطیر: جذب پاتوسی قانونی ‌است

علی خطیر، یکی از معاونان استقلال در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها گفت: «ما درخواست خود را زمانی ارسال کردیم که هنوز پنجره نقل و انتقالات بسته نشده بود که اگر این‌طور بود اصلا درخواست ما رد می‌شد؛ فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی هم درخواست ما را تأیید و ITC پاتوسی را ارسال کرد.»

وی ادامه داد: اگر ITC پاتوسی بعد از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات صادر شده و به فدراسیون فوتبال ما رسیده باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ آیاندا پاتوسی کاملا به صورت قانونی و در چارچوب قوانین بین‌الملل نقل و انتقالات فیفا با استقلال قرارداد بسته و طبق همین قوانین برای استقلال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بازی خواهد کرد.»

قانون غلط، جواب غلط

با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی فدراسیون فوتبال و صحبت‌هایی که علی خطیر در رابطه با جذب پاتوسی داشت، حضور این بازیکن در ترکیب استقلال هیچ منع قانونی نداشته است.

البته آن‌هایی که ماجرای حضور پاتوسی دراستقلال را رصد و پیگیری می‌کردند، به روند دریافت مجوز بازی این بازیکن انتقادی نداشتند و در اصل بحث جذب بازیکنی را پیش کشیده بودند که درسال‌های اخیر برای تیم ملی آفریقای جنوبی به میدان نرفته بود، که استقلالی‌ها توانستند به واسطه دو بازی که پاتوسی در سال ۲۰۱۶ برای تیم ملی آفریقای جنوبی انجام داده، این مشکل را برطرف کنند.

اجازه ندادند استقلال ضرر کند

برای آیاندا پاتوسی راه‌ حل‌های مختلفی پیدا کرده‌اند تا او بتواند برای استقلال در لیگ برتر بازی کند؛ درست مانند کی‌روش استنلی که با بندهای مختلف و تبصره‌های فراوان توانست وارد لیگ برتر شود و برای ذوب‌آهن و سپس سپاهان بازی کند.

 از همان ابتدا هم می‌شد تصور کرد که اجازه نمی‌دهند استقلال متضرر شود، بخصوص که هزینه‌ فراوانی برای جذب پاتوسی متحمل شده بودند؛ هر چند محمودزاده و سازمان لیگ از حضور قانونی پاتوسی حرف می‌زنند اما مدارک و مستندات نشان می‌دهد که صدور کارت بازی برای هافبک جدید استقلال قانونی نیست و همچنان با ابهام‌های فراوانی روبه‌رو است.

شفافیت در قوانین

از زمان رسانه‌ای شدن مشکل پاتوسی برای بازی با استقلال شایعات زیادی درباره برخی بازیکنان دیگر مطرح شده که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

ماریون سیلوا  ( Marion Silva Fernandes )این بازیکن ذوب آهن دو سال قبل از عقد قراردادش هشت بازی در سری B برزیل به همراه رگاتاس و امریکا فوتبال کلاب و بیش از دو بازی در سری A به همراه سانتاکروز انجام داده است؛ به استناد تبصره بند (ب) ماده ۱۰ (انجام ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی) عقد قرارداد او بلامانع است.

کریستین اوساگوآنا: (Ighodaro Christian Osaguona)  این بازیکن ذوب آهن دو سال قبل از عقد قراردادش بیش از ۱۰ بازی با لباس تیم وسترلو در لیگ دسته دوم بلژیک (یک سطح پایین‌تر از ژوپیرلیگ) انجام داده است که با استناد به تبصره بند (ب) ماده ۱۰ (انجام ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی) عقد قرارداد او بلامانع است.

جونیور مارینی : (Claudir Marini Junior) بازیکن پدیده که پس از پایان قرارداد با استقلال خوزستان به جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی اضافه شده و بنابراین سهمیه لیگ برتری محسوب می‌شود.

آرفنگ دافه: (Arfang Daffé)   بازیکن سنگالی نساجی قائمشهر دو سال قبل از قرارداد با این تیم با لباس تیم کلختی بیش از ۱۰ بازی در بالاترین سطح لیگ گرجستان انجام داده و بنابراین با استناد به تبصره بند (ب) ماده ۱۰ (انجام ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی) عقد قرارداد او بلامانع است.

لاشا توتادزه: (Lasha Totadze)  بازیکن گرجستانی نساجی دو سال قبل از عقد قراردادش با لباس تیم دینامو بیلیسی بیش از ۱۰ بازی در لیگ گرجستان انجام داده و بنابراین با استناد به تبصره بند (ب) ماده ۱۰ (انجام ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی) عقد قرارداد او بلامانع است.

رومن چاچوا  : (Roman Chachua)بازیکن گرجستانی و جوان سپیدرود دو سال قبل از عقد قرارداد در تیم ملی کمتر از ۲۱ سال گرجستان پنج بازی ملی انجام داده است و با استناد به بند (ب) ماده ۱۰ قانون نقل و انتقالات عقد قرارداد با وی بلامانع است.

نگچی لوپز: (Vinícius Lopes Laurindo )   بازیکن برزیلی فولاد خوزستان دو سال قبل از عقد قراردادش با لباس لووردنزه اسپورته بیش از ۱۰ بازی در سری B برزیل انجام داده و بنابراین با استناد به تبصره بند (ب) ماده ۱۰ (انجام ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی) عقد قرارداد او بلامانع است.

پاتوسی، یادآور خاطرات شیرین

آیاندا پاتوسی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم کمتر از ۲۰۰ دقیقه حضور در میادین با لباس استقلال، جای خود را در دل هواداران استقلال باز کرد؛ هافبک دونده آفریقای جنوبی به قدری سرعت جذب بالایی دارد که بسیاری را به یاد روزهای باشکوه حضور مامه تیام دراستقلال می‌اندازد.

تیام در دو بازی نخست که درترکیب آبی‌ها قرارگرفت با نمایش خیره‌کننده اش همه را مجذوب خود کرد؛ مهاجمی که شاید اگر این فصل نیز در استقلال بود، در کنار هم همین پاتوسی می‌توانست تیمی رویایی را پدید آورد و چه بسا اکنون استقلال با اختلاف امتیازی چشمگیر در صدر جدول قرار داشت.

 اشتباه از نوع شفری

جدایی تیام و جبارف لطمه‌های بسیاری به استقلال در نیم‌فصل نخست وارد کرد و بدون شک اگر وینفرد شفر درجذب جانشین‌های این بازیکنان دقت بالایی ازخود به خرج می‌داد، جایگاه بهتری در جدول در اختیار استقلال بود.

جذب الحاجی گرو و مارکوس نیومایر جدا ازمشکلات مالی سنگین که برای استقلال ایجاد کرد، از لحاظ فنی نیز هرگز نتایج مطلوبی برای آبی‌ها به همراه نداشت تا مشخص شود سرمربی استقلال چه خطای بزرگی را در جذب این دو بازیکن مرتکب شده است.

حکم لازمِ شفر

شفر با رونمایی از پاتوسی درحال جبران صدمات روحی و فنی حضور دو بازیکن ناکارآمد نیم فصل نخست استقلال است. پاتوسی با سرعتی مافوق تصور در ترکیب استقلال جاافتاده و امیدواری بسیاری برای آینده استقلال در لیگ به وجود آورده است.

پاتوسی در نمایش اول خود برای استقلال یک گل به ثمر رساند و گل دوم استقلال هم روی ارسال وی و اشتباهی که مدافعان پارس جم مرتکب شدند به ثمر رسید تا با کمی ارفاق این گل نیز به نام او نوشته شود.

بازی با مهره تکراری

درخشش آیاندا در بازی با پارس جنوبی هرگز اتفاقی نبود و این هافبک آفریقایی در بازی مقابل ذوب آهن نیز بی گمان ستاره بی فروغ ترکیب استقلال بود.

آیاندا در بازی با ذوب آهن علاوه بر اینکه یک گل به ثمر رساند، یک پاس مستقیم گل برای دانشگر ارسال کرد. وی درگل دوم استقلال نیز مثمرثمر بود و پایه‌گذارحرکات تیمش بود تا به این ترتیب ردپایش درتمام پنج گلی که استقلال در دو بازی اخیر به ثمر رسانده است به طور محسوس احساس شود.

شفرِ امیدوار

حالا شفر می‌تواند با خیالی آسوده به آینده تیمش در لیگ چشم بدوزد؛ روزهایی که اگر دیگر تیم‌ها نیز به کمک استقلال بیایند و استقلال نیز به همین روند ادامه دهد شاید در نهایت فاتح جام هجدهم باشد.

داستان عجیب و غریبی است که استقلال در ابتدای فصل هفدهم و هجدهم تیم خود را به شکلی ناقص می‌بندد اما در نیم‌فصل با خریدهایی همچون تیام و پاتوسی ناگهان به تیم دیگری تبدیل می‌شود.

فوتبال بی ستاره، فوتبال نیست

شاید با وجود این تحلیل‌ها گفته شود فوتبال یک بازی دسته جمعی است و روح تیمی باعث موفقیت تیم‌ها می‌شود؛ اما تردیدی نیست که اگر تیمی ستاره نداشته باشد به جایی نمی‌رسد و مدام درجا می‌زند.

وقتی در بازی با ذوب آهن پاتوسی از ترکیب استقلال بیرون رفت، به وضوح کاهش ضرب آهنگ هجومی استقلال را دیدیم. استقلال دیگرآن تیم مخوف نبود و باید بپذریم که تک ستاره‌ها نقشی کلیدی و محوری در تیم‌های بزرگ ایفا می‌کنند، حضورشان بسیار مهم و اثربخش است.

نقش اول پاتوسی در سناریوی تیام

بار دیگر در استقلال سناریوی تیامِ لیگ هفدهم که استقلال را در نیم‌فصل دوم دگرگون کرد و می‌تواند در ادامه ماجرایی شیرین یا تلخ باشد، درحال تکرار است؛ استقلال با پاتوسی تیم دیگری شده است؛ بازیکنی که اگر آن دو بازی ملی انجام شده درسال ۲۰۱۶ درترکیب تیم ملی آفریقای جنوبی به مددش نمی‌آمد امروز با پیراهن شماه ۵ استقلال درلیگ دیده نمی‌شد.

پاتوسی الفبا فوتبال را خوب می‌داند و با بازی در پست هافبک بازیساز به خوبی آشنا است؛ آیاندا همراه با استقلال عصر جدیدی را برای این تیم تعریف کرده است؛ دنیایی متفاوت که شاید برای استقلال منتج به جام قهرمانی هم باشد.

کد خبر 368775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.