زنان امروز نیازمند تبعیض‌های مثبت در قانونگذاری هستند

دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: اگر نگاهی به قرآن داشته باشیم متوجه نگاه مترقی و تبعیض مثبت در مورد زنان می‌شویم که در جامعه امروز هم نیازمند در نظر گرفتن تبعیض‌های مثبت در امر قانونگذاری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آذر منصوری در نشست اسلام و حقوق اجتماعی زنان که به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش اصفهان برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت دخت نبی اکرم(ص) اظهار کرد: اگر نگاهی به قرآن داشته باشیم متوجه تاکید و تبعیض مثبت آن در مورد زنان می‌شویم و اگر ما به عنوان زنان مسلمان امروز اینجا هستیم و با صدای بلند از اسلام به عنوان یک مکتب مدافع حق زن و حیات بخش نیمی از جامعه بشری دفاع می‌کنیم با اتکا بر همین مبانی اعتقادی است.

وی با ابراز تاسف از بی‌اهمیتی به الگوهای بزرگ اسلامی افزود: دریغ و درد از اینکه امروز الگوهای بزرگی چون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب (س) داریم اما نسل امروز با این الگوها بیگانه است و هرچه نسل نواندیشان دینی تلاش کردند ارتباط بین الگوهایی چون فاطمه(س) با نسل جدید ایجاد شود اما چندان کامیاب و موفق نبودیم و این به دلیل ضعف در بسیاری از عملکردها و وجود تناقضات رفتاری در این زمینه است.

در قرآن شاهد تبعیض‌های مثبت برای زنان هستیم

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص دلایل " ام‌ابیها" بودن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: اگر ما بتوانیم نسبت به اسلام و حقوق زن به عنوان یک انسان پی ببریم و پاسخ روشنی به این سوال داشته باشیم قطعا متوجه می‌شویم که چرا پیامبر به فاطمه نسبت "ام‌ابیها" و "پاره تن من" داد و چرا فاطمه به علی گفت "مرا شبانه دفن کن" و چرا زینب پیام‌آور عاشورا شد.

منصوری در تشریح این موضوع افزود: اگر این نسبت تعریف و تحلیل شود امروز ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی مدافعین اسلام به جمود فکری متهم نمی‌شوند و کسانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند متوجه تغییرات وضعیت هستند.

این فعال سیاسی در خصوص آمارهای جهانی جایگاه زنان گفت: مجمع جهانی اقتصاد سالانه آماری با شاخص‌های مختلف منتشر می‌کند و یکی از موضوعات مورد توجه آنها، میزان دسترسی زنان به فرصت‌های مختلف اعم از بهداشت، سلامت، آموزش، سیاست ، کسب‌وکار و اشتغال است و در آخرین گزارش این مجمع در سال ۲۰۱۸ بین ۱۴۷ کشور جهان رتبه ایران در شاخص شکاف جنسیتی ۱۴۲ بوده است که با آخرین کشور دنیا تنها ۵ رتبه فاصله داشته‌ایم.

وی با اشاره به احتمال خطا داشتن یا جهت‌گیری در این آمار گفت: ما در ایران به هیچ‌وجه شاخصی به نام شاخص جنسیت نداریم که محاسبه شود اما در شاخص‌هایی مانند کسب‌وکار اشتغال زنان آمار این مجمع با آمار مرکز رسمی آمار ایران چندان تفاوتی ندارد.

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص نرخ اشتغال زنان در دوره‌های اخیر ایران تصریح کرد: زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نرخ اشتغال زنان ایران ۱۷ درصد، زمان آقای احمدی‌نژاد ۱۰ درصد و در حال حاضر با توجه به گزارشات اخیر بین ۲ تا ۳ درصد این نرخ افزایش داشته که آنهم با اصلاحات آزمون‌های اشتغال و الزام دولت برای بکارگیری زنان بوده است.

آمار حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی با میزان رشد آنان همخوانی ندارد

وی با بیان اینکه در گزارش مجمع جهانی اقتصاد وضع موضوعات بهداشت، سلامت و آموزش وضعیت ایران خوب است، افزود: در این موارد به میانگین استانداردهای جهانی نزدیک هستیم، در موضوع آموزش حدود ۱۲ سال است که ورودی دختران بیشتر از پسران است.

این فعال سیاسی پایین بودن شاخص قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی زنان ایران را مشکل اصلی دانست و گفت: به لحاظ حضور در قدرت سیاسی اعم از نهاد قانونگذاری، خبرگان رهبری، هیئت وزیران، قوه قضاییه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جاهایی که به نوعی به قدرت سیاسی مربوط است زنان ما هیچ نقشی ندارند.

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش افزود: تا به حال ۱۲ دوره ریاست جمهوری برگزار شده اما هنوز یک زن هم در طول این دوره‌ها به عنوان کاندیدا نداشته‌ایم! بنابراین گزارش مجمع جهانی اقتصاد چندان اشتباه نیست چرا که این گزارش توجه ندارد چقدر زنان تحصیل‌کرده، نویسنده، حقوقدان و فرهیخته داریم چون شاخص‌های ملاک برای این گزارش با سازمان و ساختار حقوقی رسمی نظام مستقر مربوط است و طبیعتا چنین آماری هم از آن بیرون می‌آید.

وی با اشاره به اینکه آمارهای قدرت اقتصادی زنان هم پایین است اظهار کرد: اما در موضوع قدرت سیاسی زنان در آخرین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه تلاش‌های انجام شده نرخ حضور زنان از ۳ درصد به ۶.۱ درصد رسید که ۱۸ زن رای آوردند و در حال حاضر ۱۷ نماینده زن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند بنابراین آمار مشارکت سیاسی زنان ایران چندان دقیق نیست.

معاون سیاسی جمعیت مسلمان زنان نواندیش در خصوص سابقه تاریخی وضعیت زنان در ایران باستان گفت: در تاریخ ایران زنان تنها در دوره ایلامیان به دلیل تسلط بر اقتصاد خانواده جنس اول و قدرت برتر محسوب می‌شدند و بعد از این دوره با توجه به انتقال تولید به مرور زن و مرد نقش‌های خاص خود را پیدا کردند و در واقع ایران در دوره باستان چندان در حوزه زنان اتفاق خاصی نیفتاده و کسانی که فکر می‌کنند آن دوره دوران طلایی زنان بوده در اشتباه هستند.

منصوری با اشاره به اینکه در فرهنگ ایران نگاه قالب زن را در یک نقش و مرد را در یک نقش تعریف کرده بود، تصریح کرد: در این فرهنگ زن تابع و زیرمجموعه‌ای از مرد بوده و حتی این فرهنگ با آمدن اسلام هم چندان نتوانست تغییر خاصی ایجاد کند چرا که وقتی به ساختار حاکمیت وصل شد نگاه قالب همان نگاه قبل از اسلام به زن بود.

نگاه اسلام به زن نگاهی متعالی بوده است

وی در خصوص نگاه فرهنگ اسلام به زن گفت: نگاه مکتب اسلام به زن نگاهی متعالی بوده است این مکتب زن را صاحب حقوق کرد و طبیعتا این انتظار می‌رفت که زن به جایگاه اصلی خود دست یابد اما این اتفاق نیفتاد.

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش تاثیرات زنان را در بسیاری موضوعات ادوار تاریخی جامعه موثر دانست و افزود: زنان در همان جایگاه مادری و مادرانه خود در پیشگیری از خشونت‌ها و تقویت روند صلح و جلوگیری از درگیری‌ها موثر واقع شدند و این در همه تاریخ مشهود است حتی در معاهده‌ای چون تنباکو این زنان هستند که گل به سر می‌مالند و مغازه‌ها را می‌بندند و آنچنان تحریم تنباکو را جدی می‌گیرند که زنان ناصرالدین‌شاه هم تحت تاثیر این جنبش ملی قرار می‌گیرند.

این فعال سیاسی، انقلاب مشروطه را نقطه عطف حضور متفاوت زن ایرانی دانست و تصریح کرد: زنان از آن دوران وارد عرصه اجتماع شدند نشریات بسیاری توسط زنان آغاز به کار کردند و وارد عرصه عمومی شدند و انجمن‌ها و مدارس بسیاری توسط آنها شکل گرفت که به امر آموزش و مطالبه‌گری پرداختند.

وی با بیان اینکه صدیقه دولت‌آبادی از مطالبه‌کنندگان حق رای زنان در مجلس ملی ایران بود اظهار کرد: بعد از کودتا با به دست گرفتن مصدر امور توسط رضاخان برداشت وی از نوسازی برداشتی کاملا سقوط گرایانه بود و نگاه به زنان همان نگاه تاریخی قبل بود.

آسیب‌های کشف حجاب رضاخانی هنوز هم در جامعه دیده می‌شود

منصوری کشف حجاب رضاخانی را از فاحش‌ترین و غیربخشودنی‌ترین اشتباهات پهلوی اول دانست و افزود: وقتی که به نیمی از جمعیت کشور به دلیل مدرن شدن حکومت حکم کشف حجاب می‌شود و زن باید مظهر مدرنیسم در این حکومت مدرن باشد قطعا این هم به نوعی نگاه جنس دومی به زن است و همان تحمیل و تعیین تکلیف برای زنان را داشته است و تبعات بدی در جامعه زنان ایران داشت.

وی با تاکید بر اینکه جامعه زنان همچنان در حال رنج بردن از این نگاه است تصریح کرد: پوشش و حجاب زن نماد مدرنیسم پهلوی اول شد و این همان آسیبی است که هنوز هم در جامعه دیده می‌شود و این پوشش هنوز هم به نماد تبدیل شده است.

برخی با تکیه بر دین با هر نوع ارتقای جایگاه زنان مقابله می‌کنند

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص تفکر زن ایرانی گفت: زن ایرانی با ورود انقلاب اسلامی با تمام اقداماتی که در گذشته برای زنان می‌شد همه مظاهر را رد کرد چرا که این انقلاب صاحب رهبری شد که در حوزه زنان یکی از مترقی‌ترین نگاه‌ها را داشت و با جمله تاریخی خود که " زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند" انقلابی در نگاه به زنان ایجاد کرد.

منصوری در ادامه این موضوع گفت: اولین هیئتی که امام خمینی (ره) به روسیه برای گفت‌وگو با گورباچف فرستاد خانم مرضیه دباغ را فرستاد و این امر خود پیام‌های بزرگی دارد چرا که وقتی صحبت از مقدرات جامعه می‌کنند متوجه هستند که این مقدرات باید در عرصه قدرت سیاسی، عمومی و عرصه تصمیم‌گیری‌ها رقم بخورد.

وی در انتقاد به بی‌توجهی به حقوق اجتماعی زنان اظهار کرد: بعد از ۴۰ سال چه اتفاقی افتاد که با این آمارها مواجهیم؟ چکار باید می‌کردیم که نکردیم؟ و برای برداشتن موانع و ترمیم گسست نسلی که امروز با آن مواجهیم چکار باید کرد.

این فعال سیاسی گسست زنان و حاکمیت را یکی از جدی‌ترین موضوعات دانست و تصریح کرد: در موضوع زنان دیدگاهی وجود دارد که زن را برای خانه و آشپزخانه ساخته‌اند و زن را چه به سیاست و عرصه اجتماع، مشخص است که این دیدگاه متهم به جزم‌گرایی و جمود فکری می‌شود و این دیدگاه از ابتدای انقلاب در برابر هر اقدامی که بتواند عدالت جنسیتی را تعدیل کند مخالفت می‌کند و این نگاه با نگاه امام خمینی(ره) همخوانی ندارد.

منصوری با اشاره به گذشتن چهار دهه از انقلاب و تدوین شش برنامه توسعه‌ گفت: در همه این برنامه‌ها به جایگاه زنان در همه موضوعات اعم از پرداختن به ورزش، تقویت مشارکت زنان، تحکیم بنیاد خانواده و بسیاری موضوعات دیگر توجه شده است اما باید امروز در سایستگذاری‌های کشور تبعیضات مثبتی به نفع زنان درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی نگاه‌ها با تکیه بر دین با هر نوع ارتقای جایگاه زنان و بهبود شاخص‌ها مقابله می‌کند، تصریح کرد: همان طور که حضرت امام خمینی(ره) گفتند حضور زنان در مقدرات اساسی کشور یک اولویت است و تا زنان در این مقدرات حضور نداشته باشند حقوق اجتماعی آنها تحقق پیدا نخواهد کرد به دلیل اینکه باید زنان در برنامه‌ریزی‌ها برای درنظر گرفتن ملاحظات حضور داشته باشند.

این فعال سیاسی در خصوص تلاش نمایندگان مجلس برای مقابله با کودک همسری گفت: مخالفین این موضوع نگران کم شدن جمعیت هستند پس اگر این نگرانی وجود دارد باید به سمت جامعه ۲۰ سال به بالا رفت و به مشکلات آنها رسیدگی کرد، بچه ۹ یا ۱۰ ساله چه فرزندآوری می‌تواند برای جامعه داشته باشد.

منصوری با ابراز تاسف از وجود کودک همسری اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق ازدواج این کودکان به دلیل فروخته شدن آنها بوده است آنها با پول توسط والدین یا افراد دیگری معامله شده‌اند که نمونه اخیر آن در استان ایلام بود که چنین اتفاقاتی باعث تاسف است.

دیدگاه امام خمینی(ره) به زنان مظلوم واقع شده است

معاون سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص نگاه مثبت قرآن به زنان گفت: تقسیم‌بندی خداوند با ایمان بودن انسانهاست و زنان و مردانی که در راه خدا صدقه می‌دهند در نگاه او برتر است پس اگر قرار بود زن خانه‌نشین و بدون قدرت باشد چگونه زن صدقه بدهد؟ این نگاه است که از حضرت فاطمه(س) یک شخصیت متعالی در اوج علوم انسانی ساخته است.

وی تربیت در دامان فاطمه(س) را عامل پروراندن زنی چون زینب دانست و تصریح کرد: چرا این حضرت می‌گوید مرا شبانه دفن کند این یعنی اشراف یک زن به محیط پیرامون خود و پیش‌بینی رفتارهای پس از مرگ خود است و کجا چنین برداشت‌هایی را سراغ داریم و با این برداشت‌هایی که امروز به نسل جوان می‌دهیم چقدر همخوانی دارد.

این فعال سیاسی با ابراز تاسف از عدم شناساندن الگوهای بزرگ در حوزه زنان به نسل جوان گفت: ما از فاطمه به نسل امروز چه گفتیم و تا چه حد اندیشه‌های فاطمه(س) را برای نسل امروز قابل دسترسی و دستیابی کردیم.

منصوری با اشاره به آیات قرآن و نگاه متعالی آن به زنان افزود: این تبعیض، این جنس دوم و شهروند درجه دوم دیدن هیچ مبنای اعتقادی ندارد چرا که اتفاقا دین اسلام یکی از مترقی‌ترین نگاه‌ها را به زنان دارد و ایران پس از انقلاب نباید از توجه به مسائل زنان عقب بماند هر چند از این مکتب افراد بزرگی حضور یافته است.

وی در خصوص آسیب‌های نگاه فمنیستی به زنان گفت: بعد از نگاه لزوم خانه‌نشینی زنان نگاه فمنیستی رادیکال به زنان است که از بطن آن آنچه اعتقاد ماست بیرون نمی‌آید و این نگاه به شدت بر کالایی شدن زن تاکید دارد که جامعه زنان با این نگاه مخالف است.

منصوری با تاکید بر مظلوم ماندن دید امام خمینی(ره) درمورد زنان افزود: دیدگاه امام رحمه‌الله‌علیه مظلوم واقع شده و صدایی از آن بلند نمی‌شود و این از وظایف علما و نواندیشان دینی است که به پرسش‌های نسل جوان پاسخ دهند.

کد خبر 368765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.