اقدامات مدیریت شهری اصفهان با نگاه "شهروند محوری" انجام می شود

شهرداری اصفهان به عنوان اولین شهرداری کشور، تقدیرنامه شانزدهمین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در شانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی با حضور مقامات، مدیران ارشد سازمان ها و متخصصان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: شهرداری اصفهان تعالی سازمانی را با یک نگاه جامع در همه سازمان ها دنبال کرده و آن را به بدنه وسیع شهرداری تعمیم داده است. شهرداری اصفهان موفق شد خود را در معرض قضاوت علمی کارشناسان مبرز قرار دهد.

وی افزود: ما از ابتدا با برنامه وارد میدان ارزیابی تعالی سازمانی شدیم و این کار، گام مهمی برای ارزیابی سازمان ها و موسسات عمومی غیردولتی که مسئول ارائه خدمات عمومی هستند، به شمار می رود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری ها دارای وظایف متعددی هستند به نحوی که هیچ شهروندی از دایره شمول خدمت شهرداری ها خارج نیست. شهرداری ها در ارائه خدمات نمی توانند هیچ تبعیضی قائل شده و هیچ مسئله اجتماعی نمی تواند، مانع خدمت رسانی شهرداری به توده مردم شود. 

نوروزی با اشاره به موضوع بهره وری، ادامه داد: با وجود اینکه همیشه از واژه "بهره وری" استفاده بسیاری می شود، بهره وری یکی از مظلوم ترین واژه هاست. بهره وری مبتنی بر اثربخشی و کارایی اما در عین حال یک حلقه گمشده در سازمان ها و مدیریت هاست؛ بنابراین ما با شعار "اداره ارزان شهر" آمدیم که برای این موضوع ناگزیریم به اثربخشی و کارایی اتکا کنیم؛ به همین دلیل تحقق "تعالی سازمانی" یک نیاز برای ما به حساب می آید.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان تعالی سازمانی را با یک نگاه جامع در همه سازمان ها دنبال کرد، گفت: در اصفهان شهرداری شامل مناطق و سازمان های بسیاری است و ما موضوع "تعالی سازمانی" را به همه بدنه وسیع شهرداری تعمیم دادیم.  

شهردار اصفهان اظهار کرد: مشتری های شهرداری، مردم هستند از این رو برنامه ریزی برای شهروندان با نگاه "شهروند محور" و "برنامه محور" صورت گرفته است. از آنجا که هر حرکت و اقدام شهرداری برای مردم ملموس است بنابراین ما در اقدامات خود "شهروند محور" حرکت کرده و به دنبال کسب نتیجه مثبت بودیم زیرا چنانچه اقدامات نتیجه گرا نباشد به سوی تعالی حرکت نشده و سازمان دارای بهره وری نمی شود.

نوروزی با بیان اینکه اقدامات خود در شهرداری اصفهان را با سه نگاه "جامعیت"، "نتیجه گرایی" و "شهروند محوری" انجام دادیم، افزود: با این وجود شهرداری ها با مشکلاتی مانند بحران های اقتصادی مواجه هستند. علاوه بر این شهر اصفهان با بحرانی دیگر یعنی "کمبود آب" مواجه است که بر مشکلات این شهر افزوده است.  

وی با بیان اینکه باید برای بحران آب اصفهان راهکارهای جدید ارائه دهیم، اضافه کرد: لازم است از نعمت الهی نوآوری و خلاقیت برای برون رفت از مشکلات استفاده کرد. برای این کار سلسله جلسات هم اندیشی با عنوان "اصفهان فردا" با افراد صاحب نظر از قشرهای مختلف تشکیل داده ایم که از دل این جلسات نظرات بسیار خوبی استخراج می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان از شعار "اصفهان در مسیر امید" برای پروژه های مختلف استفاده می شود، گفت: امید باید در دل مردم زنده بماند. برنامه های شادی آفرین زیادی در اصفهان اجرا می شود تا هر فردی که به این شهر می آید با وجود خشکی زاینده رود، شور و نشاط و امید را در سطح شهر مشاهده کند.

گفتنی است؛ شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری در بین کلانشهرهای کشور به فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی ورود کرده و خود را در معرض ارزیابی قرار داد. در همین زمینه قسمت های مختلف شهرداری اصفهان در هفته اول بهمن ماه به صورت میدانی از سوی کارشناسان تعالی سازمانی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این راستا شهردار اصفهان با حضور در شانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تقدیرنامه شهرداری اصفهان را از دست معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.

مدل تعالی سازمانی الگویی جامع در سنجش توان عملکرد سازمان است. مدل تعالی سازمانی در ایران با سابقه حدود 17 سال برگرفته از مدل جهانی کیفیت است که در طول زمان دچار تغییر و بهبود شده است.

به گزارش ایمنا، جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و با هدف رقابت پذیری، ارتقای بهره‌وری و توسعه نظام‌های مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌ها، از سوی وزارت صنایع و معادن معرفی و نظام نامه آن توسط وزیر صنعت ابلاغ شد.

اخلاق مداری، پاسخگویی و شفافیت، ارزش افزایی برای مشتریان، ایجاد مشارکت های اثربخش، پایبندی به مسئولیت های اجتماعی، تاب آوری و کسب نتایج پایدار، توسعه قابلیت های درون سازمانی، ‌چابکی نظام ها و فرآیندهای سازمانی، رهبری دوراندیش و الهام بخش، موفقیت از طریق سرمایه های انسانی و یادگیری، بهبود و نوآوری از جمله ارزش ها و مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی هستند. 

کد خبر 368747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.