تاثیر بوی غذا بر فیزیولوژی دستگاه گوارش/بهترین رژیم‌غذایی برای میانسالی

آسیب‌های استفاده شبانه از شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان، چه افرادی بیشتر سیر و پیاز مصرف کنند و مصرف خوراکی‌های مضر تا خطر ابتلا به افسردگی را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوی غذا مراحل فیزیولوژی مختلفی در بدن ما ایجاد می‌کند و موجب تولید بزاق و آنزیم‌های گوارشی قبل از مصرف غذای واقعی به منظور آماده‌سازی دستگاه گوارش می‌شود.

در یک بدن سالم این هماهنگی بستگی به توازن پویا بین شکل‌گیری و کاهش پروتئین‌ها (پروتئواستاز) دارد و این عملکرد نقش مهمی در بازیافت سلول‌ها و فرآیند پیری ایفا می‌کند.

دانشمندان آزمایشگاه Thorsten Hoppe در CECAD در دانشگاه کلن آلمان نشان دادند بوی مواد غذایی در پروتئواستاز تاثیر دارد.

نتایج این تحقیقات نشان داد دو مورد از ۳۵۸ نورون که سیستم عصبی را تشکیل می‌دهند، بخشی از سیستم بویایی بوده و بنابراین برای درک بو بسیار مهم هستند.

محققان توانستند با بررسی تاثیر بو بر فیزیولوژی دستگاه گوارش، پروتیین‌های فلورسنت سبز در روده را بازیابی کنند. نتایج نشان داد سیگنال‌های فلورسنت سبز روشن‌تر در رشته‌های عصبی، تجمع ضایعات سلولی را بیشتر کرده و با اختلال در فروپاشی پروتئین مرتبط است.

در این عملکرد، فرآیندهای اساسی با مولکول واسطه microRNA regulator mir-۷۱ صورت گرفته و این مولکول برنامه ژنتیکی نورون‌های بویایی و سپس عملکرد دستگاه گوارش را نیز تنظیم می‌کند. در نتیجه اگر این عملکرد مسدود شود، نه تنها روند بازیافت سلولی بلکه طول عمر نیز کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی حس بویایی کمتر موجب عمر کمتر شده که نشانه‌ای بر اهمیت فیزیولوژیکی آن است.

محقق این تحقیق، دکتر فابیان فینگر اظهار کرد: این مکانیزم مرکز پردازش سیگنال‌های خاص در سلول‌های روده است و در نتیجه ارگانیسم مصرف غذا و هضم را با هم هماهنگ می‌کند.

هدف از این بررسی، تاثیر بو بر اختلالات مرتبط با پیری مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون است.

داروهای طبیعی و سنتی کمترین بحران را داشته اند

مهناز خانوی، مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال سختی برای دارو بود، گفت: خوشبختانه داروهای طبیعی و سنتی کمترین بحران را داشته اند. داروهای طبیعی و سنتی و همچنین مکمل های غذایی به عنوان جوانترین گروه فرآورده‌هایی است که در حال حاضر در کشور رو به توسعه است.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از وجود بیش از  چهار هزار قلم فرآورده طبیعی و سنتی دارای مجوز خبر داد و افزود: خوشبختانه تولید داروهای سنتی با تکنولوژی مناسب در حال پیشرفت است.

خانوی در ادامه به مشکل کمبود شیرهای رژیمی اشاره کرد و گفت: در یک دوره کوتاهی ما شاهد کمبود شیرهای رژیمی بودیم که این موضوع ناشی از کمبود ورود یا توزیع آن نبود، بلکه مربوط به بحران بازار بود، زیرا ما ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل عرضه شیرهای رژیمی را داشتیم.

وی تأکید کرد: اداره کل فرآورده های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو سازوکار لازم برای تأمین این فرآورده ها را تا پایان سال ۹۸ انجام داده است و پیش بینی می کنیم مشکل خاصی در زمینه داروهای طبیعی و سنتی نداشته باشیم.

مصرف خوراکی‌های مضر  تا خطر  ابتلا به افسردگی

جانک فودها نه تنها برای متابولیسم بدن مضر هستند، بلکه موجب افزایش ریسک مشکلات روانشناختی نظیر اختلال دوقطبی و افسردگی می شوند.

مشخص شده است مصرف مواد خوراکی پرقند با ابتلا به اختلال دوقطبی مرتبط است، درحالیکه مصرف غذاهای سرخ شده یا فرآوری شده با افسردگی مرتبط است.

جیم بانتا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لوما لیندا کالیفرنیا، در این باره می گوید: "ما هنوز به انجام تحقیقات بیشتری برای پی بردن به وجود این ارتباط نیاز داریم. "

وی در ادامه می افزاید:"دستورالعمل های رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری روانی باید در نظر گرفته شود تا بتوان این بیماری ها را کنترل کرد."

در این مطالعه، محققان داده های به دست آمده از نظرسنجی تلفنی از ۲۴۰ هزار نفر را که بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ انجام شده بود، بررسی کردند.

آسیب‌های استفاده شبانه از شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان

در یک مطالعه جامع در مورد عادات خواب نوجوانان آشکار شد که نوجوانان انگلیسی با گشت‌وگذارهای طولانی‌مدت در شبکه‌های اجتماعی در انتهای شب و پس از رفتن به رختخواب، سلامت و بازده تحصیلی خود را به خطر می‌اندازند.

تحقیقات نشان می‌دهند بیش از یک سوم از نوجوانان انگلیسی روزانه دست‌کم سه ساعت در شبکه‌های اجتماعی می‌گردند و یک پنج آن‌ها نیز دست‌کم روزانه پنج ساعت را صرف چنین فعالیت‌هایی می‌کنند و بنابر مطالعات، آن دسته از نوجوانانی که روزانه سه ساعت یا بیشتر شبکه‌های اجتماعی هستند، احتمال بیشتری برای دیرتر خوابیدن دارند.

به باور متخصصان خوابیدن دیر وقت در شب پیش از مدرسه موضوعی نگران‌کننده است چرا که نوجوانان را در معرض پیامدهای نامطلوب تحصیلی و عاطفی عیف‌تری قرار می‌دهد. خواب ناکافی در نوجوانان با مشکلات زیادی اعم از مشکلات سلامت روان، چاقی و عملکرد ضعیف در مدرسه مرتبط است.

علاوه بر استفاده طولانی مدت از رسانه‌های اجتماعی از دیگر مشکلات نوجوانان می‌توان به مختل شدن خواب آن‌ها با پیام‌های شبانه و بیدار شدن برای چک کردن این پیام‌ها اشاره کرد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر حدود ۱۲ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در سراسر انگلیس به طور میانگین نوجوانان روزانه بین یک تا سه ساعت را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند. یک سوم از آن‌ها نیز که بیشتر شامل پسران بودند، کمتر از یک ساعت در روز را در این فضاها می‌گذرانند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ۱۴ درصد از افرادی که بین سه تا پنج ساعت از وقت روزانه خود را در این فضاها می‌گذرانند، "بالا" و برای ۲۱ درصد از افرادی که بین پنج ساعت یا بیشتر در رسانه‌های اجتماعی بودند، "بسیار بالا" طبقه‌بندی شده است.

به طور کلی دختران با ۲۸ درصد بیشتر از پسران با ۱۴ درصد جزو گروه استفاده‌کنندگان "بسیار بالا" از رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد نوجوانانی که در گروه "بالا" و "بسیار بالا" برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی قرار دارند به ترتیب ۱۷ درصد و ۶۸ درصد بیشتر احتمال دارد در شب‌هایی که فردا باید به مدرسه بروند پس از ساعت ۱۱ شب خوابیده و فردای آن شب پس از ساعت ۸ صبح از خواب بیدار شوند. اما افرادی که کمترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارند، استراحت کافی داشته و زمان مناسبی به خواب رفته و از خواب بیدار می‌شوند.

همچنین استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمان پیش از خواب بر کیفیت خواب نوجوانان تاثیر دارد. به طوری که نوجوانانی که در گروه "بالا" و "بسیار بالا" برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی قرار دارند به ترتیب ۷ و ۲۸ درصد بیشتر از افرادی که کمترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارند در طول خواب شبانه بیدار می‌شوند.

بنا بر گزارش گاردین، علاوه بر آن این نوجوانان که زمان زیادی را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند در طول زمان مدرسه احساس خستگی بیشتری داشته و در انجام تکالیف مدرسه عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهند.

بهترین رژیم‌غذایی برای میانسالی

 در یک مطالعه جدید آمده‌ است که رژیم غذایی غنی از پروتئین و حاوی میزان کمی از کالری به میانسالانِ مبتلا به چاقی که قصد کاهش وزن دارند کمک می‌کند تا در کنار حفظ حجم عضلانی و بهبود تراکم استخوانی، وزن اضافی خود را کاهش دهند.

اغلب میانسالانی که به دنبال کاهش وزن هستند تراکم استخوانی و حجم عضلانی خود را از دست می‌دهند. این از دست دادن غیرارادی توده ماهیچه‌ای و عضلانی موجب می‌شود افراد میانسال دچار مشکلات حرکتی شده و حتی احتمال آسیب‌دیدگی را در آنان افزایش می‌دهد.

متخصصان آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که رژیم غذایی حاوی میزان پروتئین بالا و کالری پایین به این گروه سنی کمک می‌کند تا از این مشکل در امان باشند.

در این بررسی ۹۶ فرد بالای ۶۵ سال انتخاب و به دو گروه تقسیم‌ شدند. گروه نخست برای مدت شش ماه وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا و کالری کم دریافت کرده و گروه دیگر میزان پروتئین پایین‌تری دریافت کردند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان مشاهده کردند گروه نخست بیشترین میزان کاهش وزن را تجربه کرده درحالیکه حجم عضلانی خود را از دست ندادند. همچنین کاهش وزن آنان در نواحی شکم و باسن بوده که خطر ابتلا به برخی انواع بیماری‌ها از جمله دیابت و سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

چه افرادی بیشتر سیر و پیاز مصرف کنند

مصرف سیر و پیاز خام مشکلات گوارشی را افزایش می دهد و موجب سوزش یردل می شود پس بهتر است افراد ازسیر و پیاز پخته مصرف کنند.

بهترین مواد غذایی برای زن شیرده شامل نان گندمی که خوب پخته شده، گوشت بره، ماهی تازه، کرفس، کنجد، چغندر، آشی که با نخود و جو پخته شده باشد، کاهو، بادام و فندق است.کم بودن شیر مادران چند علت دارد؛ یکی اینکه حرارت بالایی در بدن مادران وجود دارد که بهتر است سوپ جو با اسفناج میل کنند همچنین گاهی سردی در بدن ایجاد شده یا مجاری شیردهی دچار گرفتگی می‌شود که در این موارد استفاده از هویج یا بادکش توصیه می‌شود.

گاهی کم بودن شیر مادر به دلیل کم‌غذایی مادر است که افزودن سیاه‌دانه، رازیانه و تخم شوید به رژیم غذایی مادر کمک می‌کند.

زن باردار باید از مصرف آب بسیار سرد یا بسیار داغ پرهیز کند و خوراکی‌های مصنوعی و صنعتی مثل آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، رنگ‌های خوراکی، تنقلات ناسالم و فست‌فودها را از برنامه غذایی خود حذف کند.

غذاهای تلخ و تند مثل زیتون تلخ، فلفل، لوبیا و کنجد برای زنان باردار توصیه نمی‌شود اما در مقابل میوه‌هایی مثل سیب، به، گلابی، زردآلو، انگور و انار و خشکبارهایی مانند بادام، پسته، فندق و گردو برای این زنان توصیه می‌شود.

کد خبر 368739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.