سرمایه‌گذاران به تکمیل سالن اجلاس کمک کنند

تزریق ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نیمه‌کاره از خبرهایی است که اخیرا از سوی مسئولان شهر اعلام شده است و ابراز امیدواری می‌شود در صورت تامین اعتبار این سالن تا دو سال آینده افتتاح شود.

به گزارش ایمنا، مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای یکی از پروژه‌های شاخص و مهم شهر اصفهان است که در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌ احداث آن به زمین زده شد؛ محلی باعث افتخار برای شهر و کشور که قرار است تمام امکانات این پروژه مطابق با استانداردهای روز دنیا بنا شود.

پروژه‌ای مطابق با استانداردهای دنیا

این مرکز در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان قرارگرفته است؛ ۳۰ هکتار از این سایت برای ساخت سالن‌ها و ۲۰ هکتار آن برای ساخت مراکز اقامتی و توریستی و تجاری اختصاص یافته است؛ سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی در طبقه همکف به‌صورت پارلمانی و دو طبقه برای جایگاه تماشاگران و خبرنگاران با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است، ۱۱۵۴ عدد صندلی برای تماشاگران در این مجموعه در نظر گرفته‌شده که ۶۱۶ صندلی در طبقه اول و ۶۱۶ صندلی در طبقه دوم قرار دارد.

یک سالن چندمنظوره نیز با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر ویژه نشست‌های استانی و برای پذیرایی در حال ساخت است، همچنین سالن سینما و تئاتر در این پروژه با ظرفیت ۵۵۰ نفر در حال احداث است که برای برگزاری نشست‌های استانی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و کلاس‌های دانشجویی در حد ۶۰۰ نفر مناسب است.

چنین پروژه بزرگی در شرایطی در حال ساخت است که مسئولانی چون شیرین طغیانی رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان بر این باور است پروژه اجلاس سران با وجود آنکه از نظر مقیاس با استانداردهای بین‌المللی برابری می‌کند، اما از دید شهرسازی و طراحی با استانداردهای ایران چندان هم‌خوانی ندارد.

وی دراین‌باره توضیح می‌دهد: برای هر پروژه‌ای در شهر دو دیدگاه وجود دارد یا باید مانند کاربری فضای خدماتی را به مردم برساند و یا برای شهر و شهرداری درآمدزایی کند؛ با این اوصاف به نظر می‌رسد پروژه‌هایی هم چون سالن اجلاس سران به دلیل مقیاس عملکرد تنها مصرف‌کننده بودجه مردم اصفهان است و منفعتی برای مردم ندارد.

لزوم مشارکت بخش خصوصی

در این میان آنچه قابل‌تأمل است آنکه چنین پروژه بزرگی که در سال ۹۰ با امید کمک‌های دولت آغاز شد و قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد اما با گذشت هفت سال هنوز ناتمام است؛ این تأخیر در اجرای پروژه در صورتی اتفاق افتاده است که مسئولان و نمایندگان استانی تأکید می‌کنند به دلیل ملی بودن پروژه، دولت باید به تعهدات خود در قبال آن عمل کند. از طرفی دیگر از سوی کارشناسان اقتصادی و متولیان بخش خصوصی تأکید می‌شود که برای تکمیل چنین پروژه‌های ورود بخش خصوصی لازم است به‌طوری‌که بر اساس تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۷ طرح‌های نیمه‌تمام دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود؛ بر اساس این ماده‌ قانونی به دولت اجازه داده‌ شده به‌منظور جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه‌کاره(با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام) و بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل‌شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب شیوه مشارکت عمومی‌ـ خصوصی، نسبت به امضاء انواع قرارداد واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری اقدام کند.

واقعیت آن است که به دلیل تغییر شرایط مالی کشور، ضرورت دارد دولت بخشی از وظایف خود در امور زیرساختی را به بخش خصوصی واگذار کند. البته با وجود تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام شاید بعد از گذشت سال‌ها، بخش دولتی پذیرفته است در این زمینه از قدرت دست بکشد و به‌عنوان ناظر عالیه عمل کند. باور دولت براین قرارگرفته است که با میدان دادن به بخش خصوصی واقعی، اقتصاد ایران قابل شکوفایی است و ظاهراً عزم دولت بر آن است تا از توان‌بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استفاده کند به‌این‌ترتیب است که برای تکمیل پروژه سالن اجلاس نیز به‌کرات از ضرورت مشارکت بخش خصوصی سخن گفته می‌شود.

۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اتمام پروژه سالن اجلاس لازم است

در این راستا ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اعلام خبر پیشرفت ۷۵ درصدی احداث سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سالن اجلاس از جمله پروژه‌های نیمه‌تمامی است که در آغاز با هدف مرکزی برای سران کشورهای غیر متعهد تصمیم به ساخت آن گرفته شد و پس‌ از آن به دلیل برگزار نشدن این اجلاس به مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان تغییر نام داد.

این مسئول با بیان اینکه پروژه بزرگ سالن اجلاس می‌تواند برندی برای شهر اصفهان باشد، ادامه می‌دهد: در بودجه سال ۹۸ شهرداری پرداختن به این پروژه در اولویت قرار دارد و البته در این مدت به دلیل برخورد با افزایش قیمت‌ها و تغییرات در نرخ دلار مقداری سرعت کار را کم کرده بود که با تصمیمی که گرفته شد و اختیاری که شورای شهر به مدیران شهر داد این پروژه فعالیت خود را به طور مجدد سرعت می‌بخشد، در برنامه‌ریزی که صورت گرفته است به دنبال این هستیم که با رفع مشکل پروژه مشارکتی که در مجاورت سالن اجلاس قرار دارد، طی یک یا دو سال آینده این سالن را افتتاح کنیم.

مظفر تصریح می‌کند: برای بهره‌برداری از سالن اجلاس همکاری بخش خصوصی مورد نظر است تا سرعت بهره‌برداری را بالا ببریم در این راستا شهرداری اصفهان از سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و مراکز تجاری مرکز همایش‌ها که به‌نوعی تکمیل‌کننده این پروژه است، دعوت به همکاری و مشارکت می‌کند.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه تخمین زده می‌شود و البته تا به‌حال ۳۰۰ میلیارد تومان در پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان هزینه شده که ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیلش لازم است و امیدواریم با تأمین این اعتبار تا اواخر سال ۹۹ این مرکز به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 368723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.