برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده هستیم

هر ساله با فرارسیدن فصل بهار گردشگران زیادی از فرصت استفاده کرده و به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند، شهر اصفهان نیز در این ایام میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران است لذا لزوم ارائه اهم خدمات مورد نیاز مسافران در این ایام، باید بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، شهرداری اصفهان هر ساله برنامه‌ریزی‌های مشخصی را برای اسکان راحت و ایمن گردشگران در نظر می‌گیرد. این تدارکات هم برای رفاه حال گردشگران و هم برای خدمت‌رسانی به موقع و منظم مسئولان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ هماهنگی همه سازمان‌های شهری در این بازه زمانی خاطره خوبی از میزبانی شهر اصفهان، برای گردشگران و مسافران نوروزی به جا خواهد گذاشت.

برای اطلاع از چگونگی ارائه خدمات اسکان و سایر خدمات جانبی به مسافران با احمدرضا مرادی، مسئول کمیته اسکان و اصناف و مشاور ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

برنامه ریزی این ستاد برای اسکان مسافران نوروزی چیست؟

طبق سال‌های گذشته، ۱۰ کمیته و ۱۵ ستاد اجرایی در مناطق پانزده‌گانه فعال شده است؛ در این راستا برنامه‌ریزی جامعی برای گردشگران در همه زمینه ها با هماهنگی دستگاه‌های داخلی و بیرونی شهرداری انجام شده است؛ کمیته ستاد اسکان و اصناف نیز بر اساس برنامه‌های این ستاد، جلسه‌های متفاوتی را برگزار کرده است.

 این برنامه ریزی‌ها در قالب جلسات تخصصی داخلی کمیته در هسته مرکزی ستاد، همینطور با هماهنگی دستگاه های بیرونی برگزار شده است؛ در این جلسات سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است. در این راستا اولویت نخست اسکان تکمیل ظرفیت مسافران هتل‌ها و میهمان‌پذیرها است، اما با توجه به اینکه ظرفیت این اماکن با میزان ورود گردشگر به شهر اصفهان همخوانی ندارد، بنابراین باید سایر ظرفیت‌ها برای اقامت گردشگر نیز مد نظر قرار گیرد.

امسال نیز با هماهنگی آموزش و پرورش، حدود ۷۵۶ واحد آموزشی شامل ۷۵۰۰ کلاس آموزشی در اختیار گردشگران قرار دارد، البته اقامت معلمان و کادر سازمان آموزش و پرورش در اولویت است، اما بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده در روزهای اوج حضور گردشگر، تعدادی از مدارس نیز برای گردشگران غیرفرهنگی در نظر گرفته شده است.

این ستاد با هماهنگی معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان، تعدادی از خوابگاه ها را برای اسکان در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. اطلاع رسانی آن نیز از طریق ستادهای هدایت اسکان در کلیه مبادی اطلاع رسانی انجام و مسافران به محل خوابگاه‌ها هدایت می‌شوند.

آیا منازل شخصی نیز در اختیار گردشگران قرار داده می شود؟

بله. منازل شخصی شهروندان نیز برای اقامت گردشگران در این روزها در نظر گرفته شده است؛ اسکان مسافران در این منازل با هماهنگی و همکاری اتحادیه مشاوران املاک و اداره نظارت بر اماکن عمومی انجام می‌شود.

سال گذشته ، ۱۱۰ واحد مسکونی برای اسکان مسافران اعلام آمادگی کردند؛ امسال نیز تاکنون، ۱۰۰ واحد مسکونی برای اسکان گردشگران ثبت نام کرده اند و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد.

این منازل از طریق واحدهای صنفی در مناطق مربوطه ثبت‌نام و شناسایی می‌شوند سپس از نظر ایمنی، امنیت، بهداشت و مباحث دیگر بررسی شده و به وسیله مشاوران املاک مستقر در مناطق به منظور اقامت موقت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

امکان چادرخوابی در شهر اصفهان وجود دارد؟ چه مکان هایی برای نصب چادر در نظر گرفته شده است؟

تنها مکان روباز در شهر اصفهان با قابلیت نصب چادر،کمپینگ باغ فدک در شهر اصفهان است؛ در این مکان کلیه امکانات خدماتی از جمله خدمات آتش‌نشانی، اورژانس و مباحث امنیتی با حضور نیروی انتظامی ارائه می شود و همه موارد ایمنی، امنیتی و بهداشتی در این مکان رعایت می‌شود؛ البته امسال ورزشگاه بزرگ ولایت در سپاهان شهر نیز برای گردشگرانی که از سمت جنوب وارد شهر اصفهان می‌شوند و باید مسیری طولانی را برای اسکان در باغ فدک طی کنند، در نظر گرفته شده است؛ این ورزشگاه دو سالن بزرگ و چند سالن جانبی برای اسکان گردشگران دارد.

ظرفیت باغ فدک بین ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ خودرو است و نزدیک به ۲۵۰۰ خانوار را پوشش می دهد به علاوه ظرفیت هر ورزشگاه نیز بین ۸۰ تا ۱۰۰ خانوار است.

اگرتعداد مسافران بیشتر از ظرفیت این دو مکان باشد، پیش‌بینی این ستاد چیست؟

برای شب‌هایی که تعداد مسافران بیشتر از ظرفیت‌های موجود است و به لحاظ اقلیمی برودت و سرمای هوا وجود دارد، هر منطقه یک یا دو ورزشگاه را برای اسکان گردشگران در نظرگرفته است تا در شرایط اضطرار گردشگران به سمت این مکان‌ها هدایت شوند؛ البته اولویت اسکان گردشگران با مراکز اقامتی سرپوشیده است، اما در صورت اضطرار مسافران به سمت مراکز روباز هدایت می‌شوند.

شهرداری اصفهان ۳۰ ورزشگاه را در مناطق ۱۵ گانه در نظر گرفته است در این راستا بازدیدهای ایمنی آن از طریق کارشناسان آتش‌نشانی انجام می شود، همین طور خدمات سرویس بهداشتی و پارکینگ‌های جانبی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

اطلاع رسانی خدمات ارائه شده این ستاد به چه نحوی انجام می شود؟

کمیته اطلاع رسانی همکاری خوبی در این زمینه داشته و روش‌های مختلفی برای اطلاع رسانی در نظر گرفته است؛ ستادهای هدایت در مبادی ورودی شهر مستقر است؛ ستاد هدایت کیمیا در شمال اصفهان، بزرگراه معلم  و جنب پمپ بنزین کیمیا قرار دارد؛ همچنین ستاد هدایت شمال غرب اصفهان برای ورودگردشگران از شمال غرب و از سمت شاهین شهر در نظر گرفته شده است، این ستاد تحت پوشش منطقه دو شهرداری اصفهان است و روبروی دانشگاه صنعت آب و برق قرار دارد.

ستاد هدایت جنوب شهر نیز نزدیک به پل راه آهن و مقابل دانشگاه هشت بهشت در منطقه شش شهرداری اصفهان واقع شده است. ستاد هدایت دیگری نیز در شرق اصفهان واقع در بلوار امام رضا(ع) و ورودی شهرک صنعتی جی در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان مستقر است.

با هماهنگی و همکاری فرماندهی و بخشدار مرکزی خمینی شهر نیز در ورودی تیرانچی و قبل از سه راه درچه مکانی برای استقرار ستاد هدایت به وسیله شهرداری منطقه دو اصفهان پیش بینی شده است.

همچنین شهر بهارستان با همکاری شهرداری اصفهان، ستاد هدایتی نزدیک این شهر تدارک دیده است، در این مکان‌ها مسافران همزمان با استراحت و توقف، کلیه اطلاعات درباره امکانات و خدمات را دریافت خواهند کرد.

۳۰ کیوسک اطلاع رسانی نیز به وسیله کمیته اطلاع رسانی در مبادی وروردی، میدان های مرکزی شهر و عوارضی‌های ورودی شهر نصب می‌ شود و نیروهای کمیته اطلاع رسانی با حضور در این مکان‌ها نسبت به ارائه اطلاعات درباره کلیه خدمات ستاد به گردشگران اقدام می‌کنند.

سامانه ۱۳۷ شهرداری نیز به صورت شبانه روزی در خدمت مسافران است. کلیه اطلاعات کمیته اسکان و سایر کمیته‌ها در اختیار این سامانه قرار می‌گیرد و گردشگران با تماس با این سامانه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی اطلاعات را دریافت می‌کنند.

به غیر از اسکان؛ چه خدمات دیگری نیز برای رفاه حال مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است؟

با هماهنگی دستگاه‌ها و اتاق اصناف، کلیه صنف‌های خدماتی مورد نیاز گردشگر، نحوه فعالیت خود و کشیک شبانه را در این روزها مشخص کرده‌اند؛ از جمله آن مشاغل مرتبط با خودرو شامل تعمیرگاه‌ها، لوازم یدکی‌ها و باطری‌سازی‌ها است همچنین رستوران‌ها، سالن‌های غذا خوری و همه خدمات مورد نیاز یک گردشگر و کشیک شبانه روزی برای نظارت آن به وسیله اتاق اصناف هماهنگ شده است.

با امداد خودرو و امداد سایپا نیز هماهنگی صورت گرفته است تا نقاط مختلف شهر از جمله در مکان ستاد هدایت مستقر شده و به گردشگران خدمات رسانی کنند؛ همین طور با شرکت‌های بیمه هماهنگ شده است تا در صورت وقوع تصادف، نماینده شرکت بیمه در محل حادثه حضور پیدا کند و خسارت را در مکان طبق ضوابط پرداخت کنند تا از سرگردانی گردشگر در سطح شهر جلوگیری کنند.

همچنین طی مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنا بر آن شده است که کلیه مراکز درمانی، داروخانه ها، مراکز آزمایشگاهی و سی تی اسکن های فعال در ایام نوروز را معرفی کرده تا به صورت شبانه روزی در خدمت گردشگران باشند؛ برای هماهنگی با سایر اصناف نیز پیگیری‌های خوبی انجام شده است تا در صورت نیاز به ارائه خدمات بپردازند.

صحبت شما با گردشگرانی که به اصرار قصد برپایی چادر در غیر از مکان های معرفی شده را دارند، چیست؟

امکان اقامت در مکان روباز و به قصد برپایی چادر، تنها در باغ فدک مهیا است که این امر به دلیل ساماندهی و همین طور امنیت گردشگر در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر گردشگر با مشکلی مواجه شد می‌تواند به دستگاه‌های امنیتی و نیروی انتظامی مراجعه کند، زیرا مسافران بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای نصب چادر باید به باغ فدک اصفهان مراجعه کنند، در باغ فدک همچنین کلیه موارد ایمنی با استقرار آتش نشانی و موارد امنیتی آنان لحاظ شده است.

بنابراین برای رفاه حال خود گردشگران، اجازه نصب چادر در سطح شهر را نخواهیم داد، اما چنانچه ظرفیت باغ فدک در حال تکمیل باشد و شرایط اضطرار اعلام شد، مسافران را به سمت ورزشگاه‌هایی که در نظر گرفته شده است، هدایت می‌کنیم.

 اطلاعات مربوط به آن نیز در اختیار سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان، ستادهای هدایت، همه عوامل شهرداری و سایر دستگاه‌ها قرار داده شده تا مسافران را در زمان اضطرار به سمت ورزشگاه‌ها هدایت کنند.

کد خبر 368722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.