بافت‌های ناکارآمد مهمترین چالش ایمنی شهرها است

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: وجود بافت‌های قدیمی و ناکارآمد یکی از مهم ترین چالش‌های ایمنی در شهرها است در حال حاضر ۶۱ هزار و ۶۶۷ سکونتگاه قدیمی و ناکارآمد داریم که امدادرسانی آتش نشانی را دشوار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی نژاد در دومین روز از همایش «آتش‌نشانی و ایمنی شهری» که امروز دوشنبه در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: در رابطه با امنیت شهری لازم است دو اقدام بلند مدت و کوتاه مدت انجام شود در حوزه اقدامات بلند مدت باید نظام شهری مورد بررسی و تجدید نظر قرار بگیرد و در حوزه کوتاه مدت نیز باید برخی اقدامات برای افزایش ایمنی محیط‌های فعلی شهری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت کشور اقدامات خوبی در خصوص بررسی نظام شهری کشور انجام گرفته که البته باتوجه به بزرگ‌تر شدن شهرها به تلاش‌های بیشتری نیاز است؛ ۷۶ درصد از شهرهای ایران در پهنه ریسک بالای خطر زلزله هستند و این آمار بسیار قابل توجه است.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه ۳۱ حادثه خطرناک در عرصه جهانی شناخته شده است، گفت: همه ۳۱ مورد حادثه در ایران امکان وقوع دارد و این چیز خوبی نیست؛ نابودی فضای سبز، گسترش حاشیه نشینی و تغییر کاربری در فضاهای شهری از جمله اقدامات ساخته انسان هستند که حوادث و خطرات را دامن می‌زنند؛ میانگین حوادث در کلانشهرها به ازای هر هزار نفر ۳.۸ نفر است که نشان می دهد میزان خطرپذیری در ایران بالا و اهمیت ایمنی سازی بسیار زیاد است.

وی به چالش های ایمنی شهرها و روستاها اشاره کرد و افزود: وجود بافت‌های قدیمی و ناکارآمد یکی از مهم ترین چالش‌های ایمنی در شهرها است، در حال حاضر ۶۱ هزار و ۶۶۷ سکونتگاه قدیمی و ناکارآمد داریم که امدادرسانی آتش نشانی را دشوار می‌کند؛ همچنین در حال حاضر فقدان متولی واحد و یکپارچه در طرح ها و روستاها و نبود پیش بینی اعتبارات لازم از چالش های مهم حوزه ایمنی سازی هستند.

معاون وزیرکشور تصریح کرد: شفاف نبودن نقش و جایگاه شهرداری‌ها در کنترل بحران و ظرفیت‌سازی در آن‌ها برای کنترل بحران از دیگر چالش های موجود است، همچنین آتش نشانان باید از سطح بالای آموزش برخوردار شوند؛ در حال حاضر توسعه شهرها و روستاها در جهان با سرعت بالایی در حال انجام است و ما در بحث های تخصصی شهری خیلی عقب هستیم.

وی تأکید کرد: لازم است از دانش غربی و شرقی و نیز دانش بومی برای تقویت مدیریت شهری استفاده کنیم.

کد خبر 368719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.