درآمد پایدار از موضوعات مهم تاب‌آوری اقتصاد شهری است

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: ایجاد درآمد پایدار برای نهادهای مدیریت شهری همچون شهرداری‌ها یکی از مسائل و موضوعات مهم در تاب‌آوری اقتصادی شهری است.

سجاد اعظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درآمد پایدار را یکی از مهم‌ترین ابزارهای دستیابی به توسعه پایدار دانست و اظهار کرد: توسعه پایدار باعث می‌شود زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهری برای نسل فعلی و نسل‌های آینده به مخاطره نیفتد و شهروندان امروزی در برابر آیندگان شرمنده نباشند.

وی افزود: همچنین ایجاد درآمد پایدار برای نهادهای مدیریت شهری همچون شهرداری‌ها یکی از مسائل و موضوعات مهم در تاب‌آوری اقتصاد شهری است که می‌تواند از مصادیق پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در شهرهای کشور باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: افزایش درآمدهای ناپایدار شهری، بی شک موجب کاهش تاب آوری شهرها می‌شود و زمینه ای برای ایجاد بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در بلند مدت ایجاد می‌کند که شهرداری ها و سیستم های مدیریت شهری را دچار اختلال می‌کند.

اعظمی یادآور شد: درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها به عنوان متولیان مدیریت شهری؛ به درآمدهایی اطلاق می‌شود که از سه ویژگی مهم مستمر بودن ( آنی و دفعی نبودن)، اینکه دستیابی به این درآمدها شرایط بهینه شهری(کالبدی، زیست محیطی و ...) را بر هم نزند و در نهایت انعطاف پذیر بودن (یعنی پایه درآمدی در طول زمان به موازات گسترش مخارج افزایش یابد) برخوردار باشد.

فقط ۲۵ درصد از کل درآمد شهرداری‌ها در ایران، پایدار است

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های مدیریت شهری در جهان به دنبال پایدارسازی منابع درآمدی خود هستند، گفت: تلاش‌های زیادی برای دستیابی به منابع پایدار درآمدی توسط شهرداری ها انجام می شود، بسیاری از شهرداری های پیشرفته در جهان، ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را از طریق منابع درآمدی پایدار تامین می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد شهری ادامه داد: یکی از مهم ترین شهر های موفق در زمینه بکارگیری منابع درآمدی پایدار در سیستم مدیریت شهری، توکیو پایتخت ژاپن است که می توان گفت در واقع مدیریت شهری در آن شهر متکی به درآمد های پایدار است زیرا ۷۸ درصد درآمدهای شهرداری توکیو از طریق منابع درآمدی پایدار به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از کشورهای موفق در زمینه بکارگیری منابع درآمدی پایدار کشور چین تایپه در جنوب شرق آسیا است، میزان بکارگیری منابع درآمدی پایدار در پایتخت این کشور بیش از ۷۳ درصد است و همین امر باعث شده تا دغدغه اصلی شهرداری های این کشور افزایش کیفیت خدمات باشد نه راه‌های دستیابی به درآمدهای ناپایدار.

اعظمی اضافه کرد: سئول و استکهلم نیز از شهرهای مهم در زمینه بکارگیری منابع درآمدی پایدار برای اداره شهر هستند، سهم درآمدهای پایدار در سیستم مدیریت شهری آنها ۶۵ درصد است، این در حالی است که در ایران درآمد پایدار فقط ۲۵ درصد از درآمدهای شهرداری‌ها را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 368703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.