عوامل خطر بروز سرطان پروستات در مردان کدامند؟

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان بالای ۴۰ سال است. عامل ژنتیک، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و سیگار کشیدن از دیگر موارد بروز و افزایش سرطان پروستات در بین مردان است.

مهدی ملت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه رشد غده پروستات در مردان معمولا بعد از سن ۴۰ سالگی شروع می شود، اظهار کرد: پروستات غده ای است که فقط در بدن آقایان وجود دارد و بعد از خروجی مثانه هست و در تولید مثل دخالت دارد و با افزایش سن این غده شروع به رشد می کند.

وی با بیان اینکه رشد غده پروستات اتفاق روند پیری است و نمیتوان جلوی آن را گرفت، افزود: در عده کمی از افراد شروع رشد پروستات تبدیل به سرطان می شود.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان بالای ۴۰ سال است و دومین علت مرگ به دنبال بروز این سرطان در آقایان است.

وی اظهار کرد: ۵۰ درصد افراد هیچ علامتی ندارند و ۵۰ درصد دیگر بر اساس شدت علایم به پزشک مراجعه می کنند. مهم ترین علایمی که ممکن است مراجعه کننده داشته باشد علایم بزرگی پروستات رو به رشد است.

ملت با بیان اینکه پروستات رو به رشد در عده ای باعث بروز علایم می شود، گفت:  این علایم شامل تکرر ادرار، سختی دفع ادرار  به خصوص در هنگام صبح که نیاز به بیدار شدن است و هنگام شب، خون در ادرار و بعضی مواقع درد درهنگام ادرار کردن است.

متخصص اورولوژی تاکید کرد: اگر کسی این علایم را جدی نگیرد و بزرگی به سمت بدخیمی پیش رود ممکن است که به علایم پیش رفته ای مثل ضربه اسکلتی، کمر درد و ضعف و بی حالی دچار شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطرزا هم  باعث افزایش سرطان پروستات در مردان می شود، اظهار کرد: مهم ترین عامل در این زمینه سن است. معمولا سرطان پروستات را در بین مردان زیر چهل سال به ندرت داریم و تقریبا ۸۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال ممکن است کانون هایی از سرطان داخل پروستات شان داشته باشند.

ملت با بیان اینکه متاسفانه ترکیب جمعیتی کشور هم رو به پیری می‌رود و همین عامل باعث شده که در سال های اخیر با وجود روش های تشخیصی بهتر و افزایش سن این مورد شدت زیاد تری پیدا کند، گفت: عامل ژنتیک از دیگر موارد بروز سرطان پروستات درمردان است.

وی اضافه کرد:  اگر در خانواده ای پدر یا بردار دچار سرطان پروستات شده باشند دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی، بقیه افراد چنین خانواده‌ای ممکن است دچار سرطان پروستات شوند.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: تغذیه از دیگر موارد مهم در بروز این نوع سرطان است. رژیم های سرشار از گوشت قرمز و سبزیجات کم ریسک سرطان را افزایش می دهند. ورزش تا ۱۳ درصد می تواند بروز این بیماری را کاهش دهد. همچنین افزایش وزن و سیگار کشیدن هم می تواند باعث افزایش کنسر پروستات شود.

به گفته ملت؛ ۵۰ درصد افراد ممکن است که هیچ علایمی نداشته باشند بنابراین توصیه می شود که همه افراد بالای ۵۰ سال بررسی شوند و اگر کسی در خانواده دچار سرطان پروستات شده است ضروری است که مردان خانواده از  ۴۵ سال  تحت بررسی باشند.

متخصص اورولوژی یادآور شد: برای انجام بررسی ها باید مردان سالانه یک آزمایش "پی اس آ " انجام دهند و یک معاینه مخصوص پروستات هم به وسیله پزشک معالج انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر در این دو مورد بیمار مشکوک به سرطان پروستات بود باید تحت بایوپسی و  نمونه برداری قرار گیرد و در بایوپسی و نمونه برداری ابتلا و عدم ابتلای او به سرطان پروستات مشخص می شود.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: مردم زیاد نگران بروز سرطان پروستات نباشند. با توجه به اینکه از یک سو روشهای تشخیصی زیاد شده و از سوی دیگر بسیاری از این سرطان های پروستات روند آرامی دارند. اگر بیماری دچار سرطان پروستات هم شد دچار استرس نشود.

وی تاکید کرد: با انجام کارهای درمانی می‌توان به آسانی از شدت این سرطان ها جلوگیری کرد و  نکته مهم تشخیص اولیه است و می طلبد بیماران این موضوع را  جدی بگیرند.

کد خبر 368698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.