اصفهان؛ نخستین کلان‌شهر در ارزیابی تعالی سازمانی

شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری در بین کلان‌شهرهای کشور وارد ارزیابی تعالی سازمانی شده و امروز به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، مدل "تعالی سازمانی" در ایران با سابقه حدود ١٧ سال برگرفته از مدل جهانی کیفیت است که در طول زمان دچار تغییر و بهبود شده است؛ تعالی سازمانی الگویی جامع در سنجش توان عملکرد سازمان است؛ با طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر مدل تعالی سازمانی می‌توان هوشمندی سازمان در تعیین اهداف، طراحی مطلوب مسیر حرکت، اجرای بهینه برنامه‌ها، نتایج عملکرد و اثربخشی اقدامات انجام شده را تحلیل و سطح کامیابی سازمان را در مسیر تعالی مشخص کرد؛ شهرداری اصفهان نیز به موضوع تعالی سازمانی وارد شده است و در این زمینه ارزیابی می‌شود.

تعالی یک سازمان به معنای حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب است و برای نیل به این هدف، مدل‌های تعالی متفاوتی وجود دارد که مدل EFQM  یکی از مدل‌های پرکاربرد تعالی سازمانی است.

شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری در بین کلان‌شهرهای کشور وارد ارزیابی تعالی سازمانی شده و امروز به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، مدل تعالی سازمانی الگویی جامع در سنجش توان عملکرد سازمان است، تاکنون الگوهای تعالی سازمانی به دلیل انطباق بیشتر مفاهیم بنیادین و جزییات مدل‌های مرتبط، آن گونه که در سازمان‌های تولیدی و خدماتی کشور جایگاه خود را تثبیت کرده است در بخش‌های عمومی مورد توجه واقع نشده است چرا که مدیریت سازمان‌های بخش عمومی در کشور ما به شکل پیشرفته و علمی قدمت چندانی ندارد و همواره در این بخش به حداقل‌ها اکتفا شده است.

خوشبختانه شهرداری اصفهان به عنوان یکی از کلان‌شهرهای پیشرو در این بخش حرکت‌های جدی و زیربنایی را دنبال کرده و پس از تجربه چندین برنامه راهبردی، در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ یکی از اهداف چهارگانه اصلی خود را افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع و سرمایه های انسانی قرار داده است؛ همچنین اهتمام در به کارگیری نظام‌های نوین مدیریتی ذیل برنامه تحول شهرداری داشته و پروژه استقرار مدل تعالی سازمانی(EFQM) را مد نظر قرار داده است.

شانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی با حضور مقامات، مدیران ارشد سازمان ها و متخصصان، ۶ اسفند ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از سوی سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود و شهردار اصفهان نیز در این همایش سخنرانی خواهد کرد.

سید علیرضا شجاعی، سرپرست مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی با اعلام این خبر گفت: جایزه ملّی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و با هدف رقابت پذیری، ارتقاء بهره‌وری و توسعه نظام‌های مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌های کشورمان، از سوی وزارت صنایع و معادن معرفی و نظام نامه آن توسط وزیر ابلاغ شد.

وی افزود: مهمترین اهداف اقتصادی کشور دستیابی به رشد اقتصادی از طریق توسعه قابلیت‌های سازمانی و ارتقای سطح بهره‌وری است و سازمان مدیریت صنعتی با اعطای جایزه ملّی تعالی سازمانی به دنبال کمک به اثبات شایستگی و قابلیت بنگاه ها و سازمان‌های ایرانی از طریق ارزیابی و معرفی سازمان‌هایی است که در مسیر تعالی خود و تحقق اهداف مهم توسعه اقتصادی اجتماعی در کشور می‌کوشند.

مدیر شانزدهمین همایش تعالی سازمانی ادامه داد: در ۱۶ سال گذشته بالغ بر ۱۴۰۰ سازمان ایرانی از نزدیک و توسط ۱۲۰۰ ارزیاب دوره دیده و حرفه ای تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود الگوی تعالی آن‌ها بر اساس ۹ معیار کلیدی از جمله رهبری، استراتژی، فرآیندها، منابع، مشتری، جامعه و ... شناسایی و به آنها ارائه شده است تا شرکت ها در قالب طراحی و انجام پروژه های بهبود، در مسیر تعالی خود چابک تر عمل کنند؛ لذا در این همایش، ضمن معرفی و تقدیر از سازمان‌های سرآمد کشور، تجربیات موفق مدیریتی آن‌ها نیز ارائه می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال نیز سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی پس از انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی و به اجرا گذاردن برنامه‌های بهبود، متقاضی جایزه ملّی تعالی سازمانی در یکی از پنج بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی شده و مورد ارزیابی قرارگرفته اند که نتیجه و بازخورد آن همچون سنوات گذشته در شانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار و اعلام و سطح تعالی شرکت ها مشخص می شود.

کد خبر 368690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.