۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
اما و اگرهای کشاورزان

شهرضا - چشم‌ها نگران است و دل‌ها می‌لرزد؛ برای آن‌ها ماجرا به این سادگی‌ها نیست، چون همه زندگیشان به آب و زمین وابسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، چند سالی است که گرفتار قهر طبیعت شده‌اند و سهم آب قناتشان کم شده است. حال کشاورزان منظریه و قصرچم و روستای اطراف آن داستان مارگزیده‌ای است که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد؛ می‌ترسند که تصمیمی نابه جا سهم‌آبه آنان را بیش از آنچه کم شده، کم کند.

چند روز پیش کشاورزان این منطقه، نگران از ایجاد شهرک گلخانه‌ای در نزدیکی روستای قصرچم و چاهی که در آن حفر شده، تجمع کردند و اینگونه نگرانی خود را مطرح کردند.

چاه‌ها، قنات‌ها را خشکانده است!

سیف‌الله حسینی، از کشاورزان منطقه، می‌گوید: «قنات خسروآباد و اسفه‌سالار دیگر خشک شده، کشاورز که درآمد دیگری ندارد، خشکسالی باز هم در این منطقه بوده، اما چاه‌هایی که با پروانه یا بدون پروانه حفر کرده‌اند، قنات را خشکانده است.»

رمضان ایزدی، کشاورز دیگری است که نگرانی خود را اینگونه ابراز می‌کند: «چند سال قبل خواستند قطب دام و طیور را در بالا دست قنات‌های منظریه و چند روستای دیگر حفر کنند که رفتیم و بعد از مدت‌ها اعتراض، اجازه ندادیم طرح را اجرا کنند، حالا آمده‌اند اینجا طرح گلخانه اجرا کنند، این چاه‌هایی که حفر می‌کنند به قنات‌ها آسیب می‌زند.»

یحیی صادقی، از دیگر کشاورزان می‌گوید: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این چاه‌ها خطری برای قنات‌ها نداشته باشد، درآمد ما از کشاورزی سال به سال کمتر می‌شود، اما اگر همین مقدار هم از بین برود، دیگر باید گدایی کنیم.»

حسینعلی باقری از کشاورزان معترض به ایجاد این شهرک می‌گوید: «می‌توانند آب مورد نیاز را از قنوات منطقه تأمین کنند، آب برای فروش هست، اما وقتی چاهی حفر شد، حتی اگر بعدا متوجه شوند که برای قنات‌ها ضرر دارد، نمی‌شود از آن جلوگیری کرد.»

چشم‌ها نگران است و دل‌ها می‌لرزد؛ برای آن‌ها ماجرا به این سادگی‌ها نیست، چون همه زندگیشان به آب و زمین وابسته است. به هر روی، این کشاورزان با قول مسئولان برای پیگیری موضوع پراکنده شدند و به آنان اطمینان داده شد که منافع آنان در خطر نیست.

چاه شهرک گلخانه‌ای شهرضا خطری برای قنوات منطقه ندارد

رضا باقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرضا می‌گوید: چاه آبی که در شهرک گلخانه‌ای شهرضا حفر شده دارای مجوز است و این مسئله به معنای رعایت همه اصول فنی و مهندسی است.

وی ادامه می‌دهد: هیچ موردی از آب‌فروشی از این چاه گزارش نشده است، فقط در مدت حدود دو ماه با هماهنگی مسئولان شهرستان برای آبرسانی به باغات "کهرویه" از آن استفاده شد.

بررسی‌های کارشناسی انجام شده و اعتراضات غیرقانونی است

عباسعلی جعفری، معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان نیز تصریح می‌کند: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در همان زمان، ۱۰ شهرک در استان پیش‌بینی شد که تنها چهار مورد از آن‌ها به نتیجه رسید که یکی از آن‌ها شهرک گلخانه‌ای شهرضا است.

وی ادامه می‌دهد: مجوز شهرک گلخانه‌ای شهرضا در سال ۱۳۸۵ صادر شده است در ابتدا قرار بود ۶۱ نفر از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی شهرستان این شهرک را راه‌اندازی کنند که باوجود دو مهلت پنج ساله، به دلیل ناتوانی در تأمین وثایق بانکی و سرمایه‌گذاری نتوانستند طرح را اجرا کنند.

معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان تصریح می‌کند: با استرداد زمین ۴۰ هکتاری این شهرک از سوی دولت، در سال ۹۳ به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان واگذار شد و بخش زیادی از زیرساخت‌های آن نیز تکمیل شده است.

جعفری می‌گوید: این شهرک پس از پنج مرحله فراخوان از سال ۹۵ تا ۹۷، از ابتدای امسال به یکی از سرمایه‌گذاران شهرضایی واگذار شده است، تاکنون ۱.۵ میلیارد تومان در این شهرک هزینه شده و برای تکمیل آن نیز حدود ۸۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه این شهرک حدود ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم و به همین تعداد اشتغالزایی غیرمستقیم دارد، یادآور می‌شود: برای تأسیس این شهرک و حفر چاه آن، همه اصول مهندسی و فنی رعایت شده است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان اظهار می‌کند: برای اشتغال هر نفر حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است و در شرایط فعلی که سرمایه‌گذاری حاضر به انجام این کار شده باید از وی حمایت شود.

جعفری می‌گوید: این شهرک یکی از بزرگترین شهرک‌های گلخانه‌ای در بین ۷۰۰ شهرک کشور است و در نیمه دوم سال آینده با حضور رییس جمهور و وزیر کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان می‌کند: ۸۵ پروژه مطالعاتی در استان اصفهان وجود دارد، اما تمرکز اجرایی بر این شهرک قرار گرفته تا به نتیجه مطلوب برسد، اما در وضعیت فعلی، معطل ماندن طرح روزانه ۱۰۰ میلیون تومان خسارت دارد.

معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه نگرانی‌هایی بابت حفر چاه شهرک گلخانه‌ای شهرضا وجود دارد، اما مجوز حفر این چاه در سال ۸۳ صادر شده است، اظهار می‌کند: طبق این مجوز اجازه برداشت ۹ لیتر بر ثانیه از این چاه وجود دارد، در سالیان اخیر هم از این چاه برداشت‌هایی انجام شده و مشکلی ایجاد نکرده است.

جعفری تصریح می‌کند: متقاضیان قبلی ایجاد این شهرک نیز اعتراضات و شکایاتی دارند که فاقد وجاهت قانونی است.

اگر مشکلی وجود داشت، در گذشته اجازه حفر چاه داده نمی‌شد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محسن رفیعی، رییس اداره آب منطقه‌ای شهرضا نیز می‌گوید: قبل از صدور پروانه بهره‌برداری سخت‌گیری زیادی انجام می‌شود، مخصوصا اگر قرار باشد چاه جدیدی حفر شود.

وی ادامه می‌دهد: قطعا در زمان صدور مجوز برای چاه این شهرک نیز بررسی تخصصی انجام و کمیسیون‌های مربوطه برگزار شده است. با راه‌اندازی شهرک مجوز بهره‌برداری برای چاه نیز صادر می‌شود.

رییس اداره آب منطقه‌ای شهرضا با بیان اینکه سرمایه‌گذار این شهرک کنتور هوشمند را نصب کرده است، تأکید می‌کند: در کروکی چاه نیز حتما فواصل قانونی رعایت شده و اگر مشکلی وجود داشت در همان زمان مطرح می‌شد.

رفیعی می‌گوید: میزان برداشت از آب این چاه، ۹ لیتر بر ثانیه است که بر چاه‌های منطقه مؤثر نیست.

باز هم بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد، فرماندار شهرضا نیز در این‌ باره می‌گوید: مجوزهای قانونی برای احداث این شهرک اخذ شده و ممانعت از ادامه فعالیت آن غیرقانونی است، اما باز هم مورد را از نظر تخصصی و عملی بررسی می‌کنیم تا مشکلی برای قنوات منطقه ایجاد نشود و سرمایه‌گذار هم متضرر نشود.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 368682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • v.s IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    سلام. تشکر از شما که صدای مردم محروم منطقه را منعکس کردید بدبخت میشیم اگه چاه بزنند اقای صادقی از شما هم ممنون.نذارید قناتها بخشکه
  • محمدرسول ربیعی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    چند سال قبل هم کشاورزان منطقه اجازه تاسیس قطب دام و طیور را ندادند. حالا مسئولان میگویند اشکالی ندارد اما بعدا متوجه میشوند چه اسیبهایی داشته است. نباید با توجیه سرمایه گذاری قناتهای منطقه را بخشکانند. حدود 10 هزار نفر اینجا کشاورزی میکنند.کشاورز را فقیرتر از اینکه هست نکنید.