پیش‌فروش خودرو به‌منظور کاهش قیمت‌ها عملاً بی‌تأثیر است

یک کارشناس بازار خودرو  با اشاره به‌ طرح‌های پیش‌فروش خودرو، گفت: پیش‌فروش خودرو با این فرض که به کاهش قیمت‌های موجود در بازار کمک کند، عملاً بی‌تأثیر است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران فربد زاوه با بیان این‌که مدیریت دولتی منجر به وضعیت فعلی حاکم بر بازار خودرو شده است، اظهار کرد: راهکار اساسی ساماندهی بازار خودرو، تغییر پارادایم مدیریت دولت در صنعت خودرو است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، دولت باید در وهله اول رفتار خود را در برابر خودروسازان تغییر دهد و سپس سیاست‌های کلان خود را در زمینه تورم اصلاح کند.

وی افزود: آشفتگی حاکم در بازار خودرو را باید از دو منظر مورد بررسی قرارداد. از یک‌ طرف این موضوع به کاهش تولید در مقایسه با سال‌های قبل برمی‌گردد؛ از طرف دیگر بر اساس یک ساختار منطقی، از  تورم متاثر شده است. هر زمان که تورم شتاب می‌گیرد به‌اصطلاح پول داغ می‌شود و مردم تلاش می‌کنند تا پولشان را به کالا تبدیل کنند.

زاوه ادامه داد: تقاضای مازاد هم منجر به افزایش قیمت می‌شود که تنها مختص به بازارهای سرمایه‌ای مانند مسکن، طلا یا خودرو نیست. کمااینکه در حال حاضر بازار گوشت و مرغ هم دچار این مشکل شده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بخشی از مشکلات کاهش عرضه در بازار خودرو به تحریم‌ها برمی‌گردد اما اصل مشکل به تغییر در سیاست‌های تجاری کشور از ابتدای سال‌جاری و ورود بانک مرکزی به فرایند تأمین ارز برمی‌گردد که نتیجه آن کند شدن این فرآیند در کشور و اتلاف منابع ارزی است؛ به این معنا که منابع ارزی مصرف شد اما در مقابل کالایی تولید نشده است.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر هرچند راهکار خصوصی‌سازی در کشور برای پرهیز از مشکلات فعلی حتی در عالی‌ترین سطح مدیریت نظام در قالب اصل ۴۴ ابلاغ شد، ولی انحراف در اجرای این اصل مشکلات را پیچیده‌تر کرد. ورود خودروسازان و قطعه سازان به بازار سهام، نه‌تنها مشکلات را کم نکرد که شرکت‌های بزرگ خودروسازی را با بحران نقدینگی و زیان‌های شدید مواجه ساخت.

زاوه با انتقاد از مدیریت دولتی حاکم بر بازار خودرو خاطرنشان کرد: مشکل اساسی بازار خودرو، نظارت بیش‌ازحد دولت در این بازار است. زمانی که گفته می‌شود اگر وزیر وارد این بازار نشود، استیضاح خواهد شد چه معنی جز دخالت بیشتر دولت در بازار خودرو می‌دهد؟ درحالی‌که از سال‌ها پیش صاحب‌نظران این حوزه پیش‌بینی کرده بودند که مدیریت دولتی حاکم بر بازار خودرو، بالاخره روزی کار دست این صنعت خواهد داد و امروز می‌بینیم که این پیش‌بینی محقق شده است.

راه‌حل‌های تکراری ساماندهی بازار خودرو

به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو، تا زمانی که دولت و بانک مرکزی مدیریت تأمین را واگذار نکنند، آشفتگی حاکم بر بازار خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.

 وی تأکید کرد: چندین سال است که درباره اصلاح بازار خودرو صحبت می‌شود و در طول این سال‌ها تصور شده اگر پای نهادهای مختلف مانند سازمان حمایت، شورای رقابت و ... به این صنعت باز شود، مشکل حل خواهد شد یا اگر سهام شرکت‌های خودروسازی واگذار شود، خصوصی‌سازی در صنعت خودرو انجام‌ می‌شود در حالی که وضعیت بازار و صنعت خودرو نه با تغییر مالکیت، بلکه با تغییر پارادایم‌های مدیریتی دولت قابل‌تغییر است.

زاوه با اشاره به‌ طرح‌های پیش‌فروش خودرو، خاطرنشان کرد: پیش‌فروش خودرو با این فرض که به کاهش قیمت‌های موجود در بازار کمک کند، عملاً بی‌تأثیر است؛ زیرا این اقدام فقط یکی از روش‌های فروش است و تاثیری در ایجاد تعادل در بازار ندارد.

بر اساس این گزارش؛ افزایش یک‌باره قیمت خودروهای تولیدی ظرف چند هفته گذشته باعث شده تا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشدار دهد اگر بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود.

کد خبر 368676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.