بهترین کشورها برای زنان معرفی شد

بر طبق گزارش جهانی سال ۲۰۱۸، دانمارک به عنوان بهترین کشور جهان برای زنان معرفی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این ارزیابی بر اساس سنجش چند شاخص شامل حقوق بشر، برابری جنسیت از حیث درآمد، پیشرفت و امنیت برای زنان در ۸۰ کشور سراسر جهان  و توسط سازمان معتبر رتبه بندی "U.S news and world report" ارائه شد. طی این گزارش ۱۰ کشور برتر برای زنان انتخاب شد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱۰. آلمان
کشور آلمان با کسب رتبه ۹.۲ برای پیشرفت، امتیاز شایسته ۸.۲ در زمینه حقوق بشر و کسب ۷.۶ امتیاز در زمینه برابری جنسیتی در رتبه دهم لیست حاضر جای دارد. آلمان دارای نمره کامل در کارآفرینی است و "آنجلا مرکل" نخستین زنی است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به عنوان صدر اعظم این کشور خدمت می‌کند. 

۹. نیوزیلند
نیوزیلند نخستین کشور خودگردان جهان در سال ۱۸۹۳ بود که در آن همه زنان به طور قانونی دارای حق رای در انتخابات پارلمان بودند. در سال ۲۰۱۷ نیز حزب پیشروی کار با رهبری نخست وزیر Jacinda Ardern به پیروزی رسید و او را تبدیل به جوان‌ترین رهبر زن در جهان کرد. با این حال نیوزیلند در شاخص برابری جنسیتی تنها توانسته است امتیاز ۷.۶ را از آن خود کند. ولی سال ۲۰۱۸ میلادی سالی تاریخی برای زنان در نیوزیلند بود چرا که یکصد و بیست وپنجمین سالگرد حق رای زنان را نشان می‌دهد.

۸. استرالیا
استرالیا با داشتن میزان بالایی از امید به زندگی میان مردان و زنان، توانست امتیاز ۹.۱ از ۱۰ را برای شاخص حقوق بشر به دست آورد، با این حال این کشور در زمینه برابری جنسیتی موفق به دریافت امتیاز ۸.۴ شده است.

۷. سوئیس
کشور بی طرف و مسالمت آمیز سوئیس موفق به دریافت رتبه ۹ از ۱۰ برای برابری جنسیتی شده است و در لیست گزارش جهانی و اخبار آمریکا، جزو بهترین کشورها در زمینه‌های اعتماد، محیط زیست، حقوق بشر، آموزش، سلامت عمومی و ثبات اقتصادی است. 

۶. کانادا
این کشور که در آمریکای شمالی واقع شده است، رتبه‌های بالایی در زمینه‌های حقوق بشر و برابری جنسیتی دریافت کرده است. طرح پرداخت هزینه‌های مالی فدرال در سال ۲۰۱۸ توسط وزیر اقتصاد این کشور، بیل مورنو با هدف قدرت بخشیدن به زنان و سرمایه‌گذاری برای آن‌ها به عنوان پرچمداران اصلی نیروی کار کشور ارائه شد.

۵. فنلاند
بدون شک اکثر کشورهای شمال اروپا قهرمان حفظ حقوق زنان هستند. فنلاند نیز از میان ۱۴۴ کشور جهان، در گزارش شاخص شکاف جنسیتی سال ۲۰۱۷ رتبه سوم را از آن خود کرده است. فنلاند، اولین کشوری است که حق رای بلامنازع و حق انتخاب در پارلمان را در اختیار زنان قرار داده است و یکی از بهترین محیط‌های زندگی را در اختیار بانوان قرار می‌دهد. سیاست‌های مرخصی والدین در فنلاند مثال زدنی هستند و اقدامات این کشور در حفظ برابری میان زنان و مردان به معنای واقعی کلمه، بی کم و کاست رعایت می‌شود تا بتواند اصول و قواعد پایه برابری جنسیتی را در تمامی جنبه‌های زندگی محترم شمرده و مقدس بداند. 

۴. هلند
هلند کشوری پیشگام در زمینه برابری جنسیتی است و هلندی‌ها موفق به کاهش شکاف جنسیتی در تمامی زمینه‌های سلامت، آموزش، اقتصاد و سیاست شده‌اند. این کشور همچنین مزایایی از جمله پزشکان متخصص زایمان را در اختیار مادران قرار داده‌ است. سیاست‌های رهایی‌بخش هلند در سال ۱۹۸۷ از حفظ برابری میان زن و مرد در تمامی زمینه‌های مرخصی والدین، درمان، درآمد، قدرت، حق تصمیم گیری، تحصیلات و حقوق برابر اطمینان حاصل کرد و در سال ۲۰۱۱ به منظور حمایت قانونی همه جانبه از برابری جنسیتی، برنامه سیاست‌های برابری جنسیتی به رسمیت شناخته و فراگیر شد.

۳. نروژ
نروژ موفق به کسب بهترین نمره در زمینه حق شهروندی شده و توانست رتبه دوم گزارش جهانی شکاف جنسیتی سال ۲۰۱۷ را از میان ۱۴۴ کشور از آن خود کند. این کشور حتی لقب "پناهگاه برابری جنسیتی" را دریافت کرد که اتخاذ سیاست‌های سخاوتمندانه برای بهره‌مندی بانوان از مرخصی زایمان تنها یکی از دلایلی است که نروژ را یکی از مهمترین کشورهای عضو جنبش برابری جنسیتی در جهان و لایق کسب این عنوان می‌کند. احزاب سیاسی نروژی حتی در سال ۱۹۷۰ اقدام به معرفی سهمیه‌های داوطلبانه جنسیتی کردند که از آن‌ها برای ایجاد نمایندگی قانونی استفاده شده و دسترسی زنان را به اتخاذ جایگاه‌ها و مقامات رسمی هموارتر می‌کند. 

۲. سوئد
بنا بر گزارش YouGov، سوئد با یک رتبه سقوط از صدر لیست در سال ۲۰۱۷، در جایگاه دوم این لیست قرار دارد. سوئدی‌ها مترقی‌ترین نگرش را نسبت به برابری جنسیتی دارند و از زمان آغاز رتبه‌بندی‌ها، این کشور هرگز رتبه‌ای پایین‌تر از رتبه پنجم را در نمودار شکاف جنسیتی نداشته است. تقریبا دو سوم از کل مدارک تحصیلی در سوئد به زنان اختصاص دارد، سیاست‌های مربوط به مرخصی والدین و ازدواج در این کشور انعطاف پذیر هستند و نهادهای دولتی از جمله دبیرخانه تحقیقات جنسیتی، تنها در جهت ارج نهادن به ارزش‌های برابری در سراسر سیستم انجام وظیفه می‌کنند.

۱. دانمارک
این کشور پیشرفته اسکاندیناوی که دارای یک سیستم روزانه نظارت بر درآمد بوده و یکی از انعطاف پذیرترین سیاست‌های مربوط به مرخصی والدین را در سراسر اروپا دارد، در زمینه حقوق بشر و برابری جنسیتی بالاترین نمرات را کسب کرده است. از طرفی دولت پیشرفته دانمارک و ساختار اجتماعی آن شهروندان کشور را قادر می‌سازد تا در عرصه‌های مختلف با یکدیگر متحد شوند. هم زنان و هم مردان در این کشور از خدمات درمانی اکثرا رایگان برخوردار هستند اما در کل امتیازهای حمایتی برای زنان شاغل در این کشور بسیار چشمگیر است تا جایی که میزان کسب درجات بالای تحصیلی زنان در دانمارک بیشتر از مردان است. با این وجود نقش مردان دانمارکی را در کسب این عنوان برای زنان نباید نادیده گرفت چرا که مردان دانمارکی نسبت به سایر مردان جهان بیشتر در کارهای خانه به همسران‌شان کمک می کنند و البته زمان بیشتری را با خانواده خود سپری می‌کنند.


ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 368665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.