مدیریت شهری کارآمد نیازمند شهروندانی آشنا به حقوق شهروندی است

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: از نظر فرهنگی شهر خوب و مطلوب علاوه بر مدیریت شهری کارآمد نیازمند شهروندانی آگاه و آشنا به حقوق شهروندی، فرهنگ شهروندی و وظایف شهروندی است.

صادق صید بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: مدیریت شهری باید برای آگاه‌سازی عمومی، ایجاد و ارتقا فرهنگ شهرنشینی، گسترش شهروندمداری و آموزش شهروندان در زمینه های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی داشته باشد؛ یکی از وظایف مدیران شهری، شناخت و تقویت نقاط قوت فرهنگ شهروندی آن جامعه و سعی بر گسترش آن است، همچنین باید در جهت شناخت نقاط ضعف فرهنگی آن جامعه از طریق اشاعه‌ی فرهنگ‌های سازنده اقدام شود. 

وی افزود: در حال حاضر تعامل فرهنگی و مشارکت مدنی به دلیل ضعف قوانین مدیریتی و عدم آشنایی مردم در اداره امور شهرها، هنوز نتوانسته چندان خودنمایی کند؛ این مسئله‌ای است که اکثر شهرها و از جمله شهر اصفهان را از این قاعده مستثنی نکرده است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری ادامه داد: با توجه به اینکه شهر یک پدیده فرهنگی است و فرهنگ یک مقوله کیفی، روانی و ذهنی است، بنابراین با توجه به نامتجانس بودن فرهنگ شهری به دلایل مختلف از جمله مهاجرت‌ روستائیان به اصفهان و وجود قومیت‌های گوناگون در بیشتر مواقع با سازمان شکنی اجتماعی، ناهنجاری ها و تغییرات جمعیتی همراه است و این خود مسئله‌ای جهت کند شدن رشد فرهنگ شهر و شهرنشینی اصفهان است؛ این مهم تلاش بیشتر مدیریت شهری در سطح محلی، همچنین اعمال تغییراتی در آن را می طلبد تا بتواند این ناهمگونی‌ها را بهبود ببخشد.

صیدبیگی با اشاره به سوابق تاریخی و گسترش تحولات کالبدی و جمعیتی تصریح کرد:  متاسفانه مدیریت شهری باید در راستای آموزش شهروندی، شناخت دقیق نیازهای شهر و شهروندان، ارائه خدمات شهری متناسب با نیاز شهروندان، حفظ و رعایت حقوق شهروندی، افزایش همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی، روابط بیشتر و مؤثرتر بین شهروندان و مدیران، استفاده بهینه از سرمایه و بودجه مالی موجود در جهت توسعه شهر و فرهنگ شهر و شهرنشینی شرایط مناسب را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع امروزه از کارآمدترین سازوکارهای مدیریت شهری در سطح محلی (شهرداری و شورای شهر) برای رسیدن به مناسبات اجتماعی مطلوب و کاهش هزینه‌های وارده بر شهر توجه و برنامه‌ریزی جهت ارتقای فرهنگ شهرنشینی در بین کلیه شهروندان به‌طور خاص و شهروندان اصفهانی به‌طور عام است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه فرهنگ مجموعه‌ای از باورها و رفتارهای گروه‌های انسانی است، ادامه داد: اگر شخص فاقد شناخت فرهنگی نسبت به موضوعات جامعه خود باشد، یعنی محیط اطراف خود را نشناسد و روابط انسان و محیط را درک نکند، یا اگر درک کرد، سهمی از خود برای ایجاد تحول در این روابط نگذارد، فاقد فرهنگ خاص خود در حوزه فعالیتش خواهد بود.

صیدبیگی اضافه کرد: فرهنگ شهر و شهرنشینی بر توجه به فرهنگ در امور شهر و مدیریت شهری تاکید دارد، بنابراین باید در نظر داشت شهر تنها مجتمعی از ساکنان یک منطقه معین نیست، بلکه مفهوم واحد سیاسی مستقلی را شامل می شود.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان با توجه به ‌ضرورت پرداختن به امور فرهنگی و اجتماعی و حرکت در مسیر ارتقای فرهنگ شهروندی و دانش شهروندی با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل‌ شده و از آغاز تاکنون با انجام فعالیت‌های گوناگون سهم خود را در آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و رشد و ارتقای مسئولیت‌های اجتماعی و دانش شهروندی ایفا کرده است.

صید بیگی ادامه داد: اقداماتی که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان در راستای توسعه فرهنگ شهروندی و آموزش های شهروندی می تواند انجام دهد، شامل برگزاری جشن‌هایی در محلات مختلف شهر توسط گروه‌های مختلف هنری، موسیقی و شعر با هدف شادی و نشاط در بین اقشار مختلف مردم در جامعه با محوریت آموزش شهروندان، برنامه‌ریزی در خصوص تهیه و ساخت تندیس‌ها در معابر و میدان‌های شهر،  نظرسنجی از گردشگران و مسافران در تعطیلات و هم‌ چنین اخذ نظرات آنان جهت آسایش گردشگران و رفع کاستی‌ها، اردوهای آموزش شهروندی ویژه دانش آموزان، اردوهای آموزش شهروندی ویژه بانوان، برگزاری جشن به‌منظور تشویق نقش زن در خانواده، کلاس آموزش مباحث اجتماعی، شهروندی، مهارت‌های زندگی، فرزند پروری و علوم قرآنی و معارف دینی بانوان است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری تاکید کرد: به دلیل رشد نیافتگی گروه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی در شهر اصفهان، روحیه مشارکت و همکاری داوطلبانه شهروندان در اداره امور شهر رضایتمند نیست و لازم است در این خصوص آموزش های موثری به شهروندان داده شود تا بتوان موانع مشارکت آنان را کاهش داد.

صیدبیگی افزود: تنها از طریق مشارکت و همکاری با سایر ارگان های دولتی و خصوصی، آگاهی از حقوق شهروندان، احترام به حقوق شهروندان، تعادل در ارائه خدمات شهری به شهروندان می توان کیفیت زندگی شهروندان اصفهانی را تغییر داد و به توسعه فرهنگ شهروندی و شهر نشینی نزدیک شد؛ در نهایت رسیدن به توسعه فرهنگ شهروندی و شهرنشینی در اصفهان مستلزم ارتباط تنگاتنگ میان شهروندان، بخش خصوصی و جامعه مدنی و مدیریت شهری اصفهان است.

کد خبر 368660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.