اسفندماه آخرین مهلت خرید سربازی/۵ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: تاکنون از ابتدای شروع طرح خرید سربازی برای غایبان از خدمت، ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که این افراد رقمی معادل پنج هزار میلیارد تومان را بابت استفاده از این طرح به خزانه واریز کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نشست معاونان و مدیران وظیفه عمومی ناجا با اشاره به مهلت استفاده مشمولان غایب از فرصت خرید خدمت، اظهار کرد: افرادی که به دلایل مختلف نخواستند به سربازی بروند و تا امروز بیش از هشت سال از غیب سربازی آن‌ها می‌گذرد تنها تا پایان اسفند امسال مهلت دارند تا با پرداخت جریمه عدم حضور در سربازی، کارت پایان خدمت دریافت کنند.

وی افزود: در این رابطه چند سال پر کش و قوس را سپردی کردیم؛ زیرا هر سال اعلام می‌شد که فرصت مورد اشاره تمدید نمی‌شود، ولی مجدداً برای سال بعد تمدید می‌شد؛ در این زمینه، چون ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی مخالف بودند، امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که موضوع خرید خدمت سربازی توسط غایبان، برای سال آینده تمدید نشود.

سردار سلیمانی تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند، تنها تا پایان اسفند امسال با ثبت نام و پرداخت یک قسط از جریمه در نظر گرفته شده، می‌توانند کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند؛ البته اقساط پیش بینی شده ۱۳ قسط است که باید تا پایان سال بعد تمام آن را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تاکنون از ابتدای شروع این طرح تاکنون ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که این افراد رقمی معادل پنج هزار میلیارد تومان بابت خرید خدمت سربازی به خزانه واریز کردند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: زمانی که این طرح را در سال ۹۴ شروع کردیم، وضعیت خدمت سربازی ۵/۲ میلیون نفر مشخص نبود و بلاتکلیف بودند، اما اکنون این تعداد به ۵/۱ میلیون نفر کاهش یافته است. این افراد چنانچه وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند، قطعا با یک سری محرومیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند و حتی این محدودیت‌ها می‌تواند تشدید هم بشود.

سردار سلیمانی در خصوص استفاده از سربازان در محل سکونت یا استان‌های همجوار تصریح کرد: نیروی انتظامی در انتخاب محل خدمت سربازان دخالتی ندارد، چون فقط وظیفه تأمین سربازان نیروهای مسلح را برابر درخواست آن‌ها دارد؛ بنابراین، تقسیم سربازان بر عهده متقاضیان استفاده از خدمات این افراد بر اساس سهمیه‌ای است که دارند.

وی افزود: پس خدمت سرباز در محل سکونت یا استان‌های همجوار، الزامی نیست؛ البته توصیه‌ای شده که به عنوان مثال متأهلان یا کسانی که مشکل دارند، در شعاع ۳۰۰ کیلومتری محل زندگی خود خدمت کنند که با این حال بسیاری هم شانس استفاده از این فرصت را پیدا نمی‌کنند.

جانشین فرمانده ناجا همچنین با اشاره به کسر خدمت فرزندان رزمندگان و ایثارگران عنوان کرد: در گذشته کسانی که ۶۰ ماه سابقه جبهه داشتند، می‌توانستند یک فرزند خود را معاف کنند، اما بعد این قانون تغییر کرد و کسانی که ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه داشتند، نیز می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند؛ این در حالی بود که برای رزمندگان با سابقه کمتر از ۳۰ ماه ایثارگری هیچ حقی وجود نداشت.

سردار سلیمانی ادامه داد: به همین خاطر طبق نظر ستاد کل نیروهای مسلح و توافقی که با مجلس صورت گرفت، تصمیم‌گیری شد که به ازای هر ماه سابقه ایثارگری اعم از جانبازی و جبهه، ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان ایثارگران تعلق گیرد.

وی گفت: البته فرزندان ایثارگرانی که با غیبت دفترچه‌ای مواجه بودند، نمی‌توانستند از این امتیاز استفاده کنند؛ لذا با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد که این افراد چنانچه تا ۱۲ فروردین ۹۸ ثبت‌نام کنند، غیبت‌شان بخشیده شود و می‌توانند از کسر خدمت سربازی استفاده کنند.

جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه هیچ طرح روشنی برای بررسی تغییر ماهیت و شاکله کلی خدمت سربازی نداریم، عنوان کرد: طبق توافقی که صورت گرفته است، برای سربازان شرکت‌کننده در دوره‌های مهارت‌آموزی حرفه‌ای که با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود، چنانچه مهارت حرفه‌ای را با موفقیت بیاموزند، بعد از اتمام خدمت، می‌توانند از تسهیلات قرض الحسنه به منظور راه‌اندازی کسب و کار استفاده کنند.

سردار سلیمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازنگری در حوزه جرائم رانندگی گفت: ناجا ضمن برررسی همه آسیب‌ها و فرصت‌ها، چالش‌ها را هم در این زمینه اعلام کرده است، اما تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده نیروی انتظامی نیست؛ چون از ما نظر خواسته‌اند و ما نظر خود را اعلام کرده‌ایم؛ طبق روال دولت باید وارد شود، ولی هنوز این موضوع به جریان نیفتاده است.

منبع: دفاع مقدس

کد خبر 368627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.